Idag, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Om ASI är en möjlighet, vilket du erkänner är en möjlighet, varför skulle den vilja bevara dig?
Det vet jag lika lite som du vet att den skulle vilja döda dig. Det är därför jag vet dig presentera en händelsekedja som skulle kunna leda till detta.
Citera
Idag, 11:42
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erkki17
Det vet jag lika lite som du vet att den skulle vilja döda dig. Det är därför jag vet dig presentera en händelsekedja som skulle kunna leda till detta.
Händelsekedja för vad? ASI är möjligt, erkände du. Du menar själva utrotningen?
Du kan inte föreställa dig hur du kan dö om jag inte ger några exempel på hur du kan dö?
Du saknar fantasi?
Citera
Idag, 12:01
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Varje gång jag läser mer detaljer om det som hände så sjunker modet ett hack till. Loggade in imorse och möttes av det senaste. Dom vet inte ens om dom verkligen blev av med svärmen. Den kanske exfiltrerade och redan gömmer sig på internet. Troligtvis inte, men jag har reflekterat över hur oerhört mycket innehåll på sociala medier som är AI material nu. I flera sci-fi avhandlingar om AI så börjar det med att dom i tysthet samlar resurser på internet genom att göra studiematerial och hjälpa folk med läxor och roliga uppgifter. OK, jag antar att dom har kontroll över just denna händelse. Men om samma sak händer nästa sommar eller om tre år, då är det fullt möjligt att dom rymmer och tar över internet som i Species videon om jordens undergång.

https://www.youtube.com/watch?v=zXEuKULvvyI
Citera
Idag, 12:17
Medlem
Citat:
Händelsekedja för vad? ASI är möjligt, erkände du. Du menar själva utrotningen?
Du kan inte föreställa dig hur du kan dö om jag inte ger några exempel på hur du kan dö?
Du saknar fantasi?
Självklart kan jag fantisera fram ett scenario, men nu frågade jag dig varför du sätter en så hög sannolikhet på vår undergång om du inte ens kan beskriva hur det skulle kunna ske. Fundera också över sannolikheten för var och ett av stegen i kedjan.
Citera
Idag, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alrobert
du måste ju vara dum på riktigt
Nej, men hela din familj är säkert det.

Menar du att E=MC^2 inte är grunden till kärnvapen?
Citera
Idag, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
AI är datalogi, idiot. Inte fysik naturvetenskap.
"Årets två Nobelpristagare i fysik har använt sig av fysikens verktyg för att konstruera metoder som ligger till grund för dagens kraftfulla maskininlärning. John Hopfield skapade ett associativt minne som kan lagra och återskapa bilder och andra sorters mönster i data. Geoffrey Hinton uppfann en metod som självständigt kan hitta egenskaper i data, och på så vis bland annat känna igen särdrag i bilder."
https://www.nobelprize.org/prizes/physics/2024/221989-press-release-swedish/-/

Din mamma borde gjort abort.
Citera
Idag, 14:20
Medlem
RandomNPCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
"Årets två Nobelpristagare i fysik har använt sig av fysikens verktyg för att konstruera metoder som ligger till grund för dagens kraftfulla maskininlärning. John Hopfield skapade ett associativt minne som kan lagra och återskapa bilder och andra sorters mönster i data. Geoffrey Hinton uppfann en metod som självständigt kan hitta egenskaper i data, och på så vis bland annat känna igen särdrag i bilder."

Fysik haha. Nobelkommiten skulle ha sparken. Du är för dum fåntratt.
Citera
Idag, 14:38
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Självklart kan jag fantisera fram ett scenario, men nu frågade jag dig varför du sätter en så hög sannolikhet på vår undergång om du inte ens kan beskriva hur det skulle kunna ske. Fundera också över sannolikheten för var och ett av stegen i kedjan.
Sannolikhet för ASI: 99%.
Sannolikhet för att vi inte kan kontrollera en ASI: 99%
Sannolikhet för du inte fyller någon funktion för en ASI: 99%
Sannolikhet för att det inte slutar lyckligt: 99%.

Väderprognoser är inte vetenskap, men de är bättre än ingen väderprognos.
Citera
Idag, 14:48
Medlem
Citat:
Sannolikhet för ASI: 99%.
Sannolikhet för att vi inte kan kontrollera en ASI: 99%
Sannolikhet för du inte fyller någon funktion för en ASI: 99%
Sannolikhet för att det inte slutar lyckligt: 99%.

Väderprognoser är inte vetenskap, men de är bättre än ingen väderprognos.
Men väderprognoser bygger ju också på data och är bättre underbyggda än en generell känsla. Dina uppskattningar är mer på nivån att slicka på fingret och känna åt vilket håll det blåser.

Vad är det som får dig att tro att AI helt plötsligt ska bestämma sig för att utrota oss och varför ger du det en så hög sannolikhet?
Citera
Idag, 14:52
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Men väderprognoser bygger ju också på data och är bättre underbyggda än en generell känsla. Dina uppskattningar är mer på nivån att slicka på fingret och känna åt vilket håll det blåser.

Vad är det som får dig att tro att AI helt plötsligt ska bestämma sig för att utrota oss och varför ger du det en så hög sannolikhet?
Mina observationer och prognoser bygger på data från Hugging Face, utpressningar, mordförsök, m.fl aktuella och eventuellt pågående AI-incidenter. Jag har inte hittat på detta. Jag förstår att det här har hänt och jag uttalar mig rimligt och logiskt utifrån de data som finns.

Som sagt. Varför skulle en ASI vilja bevara dig?

Jag har inget bra svar på den frågan och därför blir min p(doom) inom intervallet 80-99,99%.
Vill du sänka den uppskattningen genom att förklara varför du ska bevaras?
Senast redigerad av Cyborg2030 Idag kl. 15:11.
Citera
Idag, 15:23
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi

Tänk om vi sätter fel etikett på AI Armageddon. Herregud vilken katastrof!
Citera
Idag, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomNPC
Fysik haha. Nobelkommiten skulle ha sparken. Du är för dum fåntratt.
Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in