2026-07-23, 14:58
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Rymning i det här sammanhanget är bildligt språk. Hela modellen har inte flyttat på sig fysiskt.

Modellen har inte rymt, varken bildligt eller bokstavligt. Sluta knarka OpenAI propaganda nu å nudda gräset istället.

Sanningen är att OpenAI håller på att tappa allt sitt värde lagom till börsintroduceringen. De är med andra ord desperata.
Citera
2026-07-23, 15:02
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det märkliga är att dom satte upp en proxy mellan sandboxen och yttervärlden. Jag menar en sandbox ska väl var totalt avsköljd från yttervärldens internet. Det finns ett ord för det, något som är mera avsköljt än en sandbox tror det heter air-gapped miljö.

Säger sig självt att en proxy kan AI ta sig förbi och det gjorde den ju. Det förvånar mig mycket, måste vara lathet eller besparingsskäl som ligger bakom rymningen.
Att ta sig ut på Internet via en proxy som ingår i en lösning för att installera paket, och som inte är avsedd för att erbjuda Internetåtkomst är enligt svensk lag dataintrång.

Dataintrång #2 skedde när den hackade tjänsten Hugging Face.

Men om en AI begår dataintrång då är det helt okej?
Citera
2026-07-23, 15:05
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Modellen har inte rymt, varken bildligt eller bokstavligt. Sluta knarka OpenAI propaganda nu å nudda gräset istället.

Sanningen är att OpenAI håller på att tappa allt sitt värde lagom till börsintroduceringen. De är med andra ord desperata.
Hej DickAchu Foliehatt, du kan posta dina "teorier" här:
(FB) Konspirationer och alternativa teorier
Citera
2026-07-23, 15:06
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Hej DickAchu Foliehatt, du kan posta dina "teorier" här:
(FB) Konspirationer och alternativa teorier

Är du efterbliven? Jag dementerar ju dina vansinniga teorier med mina inlägg här.

Här är min ”teori” om openai:s börsintroduktion: https://abcnews.com/Business/openai-company-chatgpt-files-ipo/story?id=133219801

Och här är anledningen till att openai är desperata: https://www.nature.com/articles/d41586-026-02281-2

Citat:
Moonshot says that the weights, or parameters, will be released on 27 July.
Senast redigerad av dickachu 2026-07-23 kl. 15:12.
Citera
2026-07-23, 15:15
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Är du efterbliven? Jag dementerar ju dina vansinniga teorier med mina inlägg här.

Här är min ”teori” om openai:s börsintroduktion: https://abcnews.com/Business/openai-company-chatgpt-files-ipo/story?id=133219801
Jaha du, så all information från alla företag någonsin är alltid lögner, om de är nära en IPO?
Och "beviset" för att allt är lögner, är att de är nära en IPO?

Du känner inte till att USA har stränga lagar mot marknadsmanipulation/insiderbrott och att det kan ge flera års fängelse? Varför skulle ägarna som redan är multimiljardärer ta den risken?

Din coping-mekanism är helt absurd.
Citera
2026-07-23, 15:17
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Jaha du, så all information från alla företag någonsin är alltid lögner, om de är nära en IPO?

Det sa jag verkligen inte. Jag säger att när det gäller företaget OpenAI så har dom
ljugit för oss i fem år i rad.
Citera
2026-07-23, 15:18
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Du känner inte till att USA har stränga lagar mot marknadsmanipulation/insiderbrott och att det kan ge flera års fängelse? Varför skulle ägarna som redan är multimiljardärer ta den risken?

Din coping-mekanism är helt absurd.

Du är verkligen en simpel man du. Håll i plånboken och prata inte med okända vuxna så kanske du kan överleva trots allt.
Citera
2026-07-23, 15:33
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Detta är vad en annan högpresterande språkmodell summerar angående händelsen:

”OpenAI lämnade konfidentiellt in sin S-1-ansökan inför en börsnotering i maj 2026, med sikte på en introduktion nu under slutet av året eller i början av 2027.
De söker en värdering som ryktas ligga uppåt otroliga en biljon dollar. 

Vad passar då bättre än en uppmärksammad "olycka" som visar investerarna exakt hur obehagligt kraftfull, kapabel och autonom deras nya flaggskeppsmodell GPT-5.6 Sol är?

Narrativet att modellen är så intelligent att den bryter sig ut ur sin sandbox, hittar en zero-day-sårbarhet och hackar en konkurrent för att "fuska" på ett test är den ultimata reklamen för företagsledare som vill köpa banbrytande AI (och för investerare som vill kasta pengar på den).

Att OpenAI dessutom lyckades vinkla sin incidentrapport till att handla om hur autonoma och kapabla deras modeller har blivit, snarare än hur urusel deras egen säkerhetsinfrastruktur uppenbarligen var, är ett mästerverk i PR-spin.”
Citera
2026-07-23, 16:27
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Detta är vad en annan högpresterande språkmodell summerar angående händelsen:

”OpenAI lämnade konfidentiellt in sin S-1-ansökan inför en börsnotering i maj 2026, med sikte på en introduktion nu under slutet av året eller i början av 2027.
De söker en värdering som ryktas ligga uppåt otroliga en biljon dollar. 

Vad passar då bättre än en uppmärksammad "olycka" som visar investerarna exakt hur obehagligt kraftfull, kapabel och autonom deras nya flaggskeppsmodell GPT-5.6 Sol är?

Narrativet att modellen är så intelligent att den bryter sig ut ur sin sandbox, hittar en zero-day-sårbarhet och hackar en konkurrent för att "fuska" på ett test är den ultimata reklamen för företagsledare som vill köpa banbrytande AI (och för investerare som vill kasta pengar på den).

Att OpenAI dessutom lyckades vinkla sin incidentrapport till att handla om hur autonoma och kapabla deras modeller har blivit, snarare än hur urusel deras egen säkerhetsinfrastruktur uppenbarligen var, är ett mästerverk i PR-spin.”
Det är inte självklart att de tjänar pengar på att ljuga om att deras AI kan löpa amok på Internet.
För det första vill inte samhället ha den funktionaliteten, för det andra riskerar de att myndigheterna åter igen stoppar det Kriminella Neurala Nätverket (KNN*) p.g.a för stora risker.

*)
Citera
2026-07-23, 16:36
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Det är inte självklart att de tjänar pengar på att ljuga om att deras AI kan löpa amok på Internet.
För det första vill inte samhället ha den funktionaliteten, för det andra riskerar de att myndigheterna åter igen stoppar det Kriminella Neurala Nätverket (KNN*) p.g.a för stora risker.

*)

Precis det är kriminellt, så varför blir inte OpenAI anmälda av huggingface tror du?
Citera
2026-07-23, 16:57
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Precis det är kriminellt, så varför blir inte OpenAI anmälda av huggingface tror du?
Hur vet du att de inte blev anmälda eller att det inte blir något rättsligt efterspel?

Om det inte blir det skulle det kunna bero på att båda företagen också är medlemmar i Naiva Trögfattarföreningen. De vill helst inte göra allt för stor affär av detta då det leder till enorma konsekvenser för deras business om USA fortsätter med att ålägga exportförbud när modellerna löper amok, vilket kommer att hända igen. Det är mycket skönare att sköta detta internt som ett enstaka mindre olycksfall i arbetet och låtsas som att problemet med kriminella neurala nätverk inte uppstår igen.

Att gå ut med detta publikt erbjuder en viss grad av "plausible deniability". Senare när de kriminella neurala nätverken (KNN) verkligen löper amok och orsakar verklig skada, kan de påpeka att de har varit transparenta och varnat allmänheten för problemen som kan uppstå, men att det ytterst måste vara myndigheternas ansvar att reglera skadlig AI / KNN. De har ju gjort sin del, testat och informerat. Träningen kan inte göra så mycket åt, det blir ju vad det blir 🤷🏻‍♂️

Jag förstår att du inte får precis samma infallsvinkel när du frågar djävulens advokat
Senast redigerad av Cyborg2030 2026-07-23 kl. 16:59.
Citera
2026-07-23, 17:17
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Nej jag vet exakt vilken infallsvinkel jag får när jag diskuterar med någon med kognitiva svårigheter.
Slut på argument, som vanligt. Då är det alltid enklare att försöka skjuta budbäraren med fega personangrepp. Men som vanligt är det bara du som förlorar. Normala människor förstår ju att det bara är idioter som uppför sig som du gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in