Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Kan tänka mig att du har rätt även om jag misstänker att det beror på "regler" snarare än att jobb tas från företagen. Det är trots allt inte så att skolorna annonserar ut jobb eller försöker sälja in sig som en billigare lösning. Men bara för det måste jag för skojs skull kolla upp saker och ting, för minns jag inte fel hade ju Enskede gymnasium andra utbildningar dit man kunde vända sig. Typ att man kunde ringa "bageriet" om man var ute efter smörgåstårta, tror även att de klippte folk för en hyfsat billig peng på frisörutbildningen och jag vet att jag utnyttjat fordonsprogrammet en gång när jag behövde nya däck på fälgarna.
Men sen som sagt var det ju 15 år sedan, jag skulle säga 15 år minst, mer troligt är att det var 20-25 år sedan. Åren går och det är mycket som förändrats. Antar att man börjat bli gammal gubbe.
Allt var bättre förr.
Jag behövde själv göra ett enklare svetsjobb för några år sen och kontaktade den lokala skolan men det var stopp på sånt.
När jag gick i skolan så vet jag att vi elektriker fixade lite kabelkanaler i en sal i skolan och även fixade elen i en klubblokal som läraren hade kontakter inom.
Vi fick väl en tårta för besväret och lite praktik i verkligheten.
Min svärfar har nyttjat någon målarutbildning för att måla dörrar och jag har fått stolar omklädda av en tapetserarutbildning men allt detta skedde för många år sen så tyvärr tror jag möjligheterna är borta nu.