2026-07-22, 13:01
Medlem
Letar efter ett rustikt bord till vardagsrummet med måtten 150x80, höjd helst mellan 50-53cm.
Gärna i stil med https://www.mio.se/p/woodenforge-soffbord-120x70x51-cm/30265?id=M1617304
Citera
2026-07-22, 13:07
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Letar efter ett rustikt bord till vardagsrummet med måtten 150x80, höjd helst mellan 50-53cm.
Gärna i stil med https://www.mio.se/p/woodenforge-soffbord-120x70x51-cm/30265?id=M1617304

Köp det där då, nästan "rätt"!
Citera
2026-07-22, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Boegroeff
Köp det där då, nästan "rätt"!
Hade köpt direkt om måtten stämde.
Citera
2026-07-22, 13:10
Medlem
von.Boegroeffs avatar
Citat:

Varför behöver det vara 150x80 istället för 120x70, höjden var inom ramen för vad du ville ha!
Citera
2026-07-22, 13:13
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:

Erkänn, den var för dyr och du inte har råd!

Bygg egen bord vetja!
Citera
2026-07-22, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Boegroeff
Varför behöver det vara 150x80 istället för 120x70, höjden var inom ramen för vad du ville ha!
Eftersom min soffa är 3m+, så vill jag ha ett längre bord och djupare då jag ofta har en massa prylar som ska stå framme.

Att tillverka ett bord själv går såklart, men då ska man ha tillgång till verktyg för det.
Citera
2026-07-22, 14:21
Medlem
Citat:
Att tillverka ett bord själv går såklart, men då ska man ha tillgång till verktyg för det.

Om du har nåt gymnasium där det utbildas möbelsnickare kan du höra dig för där. Har köpt en hel del måttbeställda möbler på Enskede gårds gymnasium och har varje gång överraskats av att det känts näst intill gratis varje gång.

Nu är det väl visserligen 15 år sedan sist, men en tanke.
Citera
2026-07-22, 15:22
Medlem
Citat:

Prova på Engelska, Tyska samt Polska möbelsidor
Citera
2026-07-22, 16:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Om du har nåt gymnasium där det utbildas möbelsnickare kan du höra dig för där. Har köpt en hel del måttbeställda möbler på Enskede gårds gymnasium och har varje gång överraskats av att det känts näst intill gratis varje gång.

Nu är det väl visserligen 15 år sedan sist, men en tanke.

Jag tror tyvärr skolorna har slutat med att tillverka saker på beställning då de tig jobb från företagen och sen är det massa skatteregler och skit.
Tyvärr skulle jag säga då eleverna behöver riktiga projekt att jobba med och på detta sätt så fick man också ”betalt” fast det var väl mest materialkostnad och en tårta eller nåt.
Citera
2026-07-22, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror tyvärr skolorna har slutat med att tillverka saker på beställning då de tig jobb från företagen och sen är det massa skatteregler och skit.
Tyvärr skulle jag säga då eleverna behöver riktiga projekt att jobba med och på detta sätt så fick man också ”betalt” fast det var väl mest materialkostnad och en tårta eller nåt.

Kan tänka mig att du har rätt även om jag misstänker att det beror på "regler" snarare än att jobb tas från företagen. Det är trots allt inte så att skolorna annonserar ut jobb eller försöker sälja in sig som en billigare lösning. Men bara för det måste jag för skojs skull kolla upp saker och ting, för minns jag inte fel hade ju Enskede gymnasium andra utbildningar dit man kunde vända sig. Typ att man kunde ringa "bageriet" om man var ute efter smörgåstårta, tror även att de klippte folk för en hyfsat billig peng på frisörutbildningen och jag vet att jag utnyttjat fordonsprogrammet en gång när jag behövde nya däck på fälgarna.

Men sen som sagt var det ju 15 år sedan, jag skulle säga 15 år minst, mer troligt är att det var 20-25 år sedan. Åren går och det är mycket som förändrats. Antar att man börjat bli gammal gubbe.

Allt var bättre förr.
Citera
2026-07-22, 18:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Kan tänka mig att du har rätt även om jag misstänker att det beror på "regler" snarare än att jobb tas från företagen. Det är trots allt inte så att skolorna annonserar ut jobb eller försöker sälja in sig som en billigare lösning. Men bara för det måste jag för skojs skull kolla upp saker och ting, för minns jag inte fel hade ju Enskede gymnasium andra utbildningar dit man kunde vända sig. Typ att man kunde ringa "bageriet" om man var ute efter smörgåstårta, tror även att de klippte folk för en hyfsat billig peng på frisörutbildningen och jag vet att jag utnyttjat fordonsprogrammet en gång när jag behövde nya däck på fälgarna.

Men sen som sagt var det ju 15 år sedan, jag skulle säga 15 år minst, mer troligt är att det var 20-25 år sedan. Åren går och det är mycket som förändrats. Antar att man börjat bli gammal gubbe.

Allt var bättre förr.

Jag behövde själv göra ett enklare svetsjobb för några år sen och kontaktade den lokala skolan men det var stopp på sånt.

När jag gick i skolan så vet jag att vi elektriker fixade lite kabelkanaler i en sal i skolan och även fixade elen i en klubblokal som läraren hade kontakter inom.
Vi fick väl en tårta för besväret och lite praktik i verkligheten.

Min svärfar har nyttjat någon målarutbildning för att måla dörrar och jag har fått stolar omklädda av en tapetserarutbildning men allt detta skedde för många år sen så tyvärr tror jag möjligheterna är borta nu.
Citera
2026-07-23, 16:14
Medlem
jag hittade mitt v bord i grovsop rummet väldigt nöjd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem