2006-09-13, 18:39
Medlem
Ja vad ska man äta egentligen? Någon som antar utmaningen att lägga upp ett vegetariskt kostschema för en vecka? Precis börjat träna efter ett rätt långt uppehåll, men hann bara med 2 gånger innan jag blev sjuk. Så fort förkylningen är över har jag tänkt att jag ska styrketräna 2-4 gånger varje vecka.

Är 175 cm lång och väger 75 kg. Mitt mål är att tappa lite fläsk först(ett par kg..4-5 kanske?) och sedan bygga muskler.
Citera
2006-09-13, 22:28
Medlem
det här verkar intressant, ska försöka skriva när jag har mer tid.. antar att det blir mycket bönor linser och ärtor
Citera
2006-09-15, 11:34
Medlem
Det hade uppskattats. Jo men bönor och sånt får det väl bli en del. Lite tråkig smak för sig men meckar man lite med det kan man få riktigt goda rätter med bönor som bas.
Citera
2006-09-21, 19:05
Medlem
Ingen som vill glänsa med sina kostkunskaper?
Citera
2006-09-21, 19:32
Medlem
Chalices avatar
Jag tror det är få personer som styrketränar seriöst som är helvegetarianer. Som sagt, det blir en helvetes massa bönor, linser och sojaköttersättning för att komma upp i 200 g protein/dag. Och vi vet ju hur mycket meck det är att laga till skiten, dessutom smakar det faktiskt bajs.

Kan du tänka dig att inkludera fisk i kosten blir det genast mycket enklare. Ska bli intressant att se vilka tips du får.
Citera
2006-09-22, 16:24
Medlem
Kimuras avatar
Jag är väl mer hobby-veggo i den mån att jag äter det som finns att tillgå och bjuds när man väl inte äter hemma, men när jag själv lagar mat vilket är det jag står och går på mest så är det vegetariskt.

Om du ska gå ner i vikt så kan jag inte något schysst upplägg som så mer än att du får räkna fram så du helt enkelt stoppar i dig mindre kalorier än vad du gör av med.

Kan inga recept som så utan utgår alltid ifrån att koka upp en stor kastrull av Ica's fullkornspasta av durumvete, emellanåt varvat med fullkornsris.

Skickar i ett gäng Quorn-filéer eller Quorn-färs i pannan med lite olivolja, låter det ligga tills det är lite genomkört och tinat.
Sen rullar man bara på och skickar i vad man känner för, brukar bli någon burk krossade tomater, vita bönor, champinjoner eller så i med någon grönsaks wok och kör med quorn'et.
Krydda allt eftersom med svartpeppar, chili, kanske lite kanel.. i med chilisås, tacosås (stark) eller vadsom gillas.

Har aldrig lagat något via recept som så, men tipset är väl helt enkelt att inte göra det svårt utan att det faktiskt går att alternera en hel del bara man har ett uns fantasi och hela tiden vågar prova något nytt.
Citera
2006-09-22, 16:30
Medlem
Kimuras avatar
Får väl tilläggas och ändra till att det jag går och står på är till största delen vegetariskt, för varvar med mycket ägg och fisk.
Citera
2006-09-23, 10:23
Medlem
Försök att få i dig en del laktoprodukter om du nu äter sånt.Alltså, typ ett glas mjölk eller 2 till maten, eller ost på mackan, vilket gör att kroppen tar bättre till sig proteinet i bönan eller linsen osv
Läste om det för ett tag sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in