2026-08-05, 06:02
Medlem
Fina Gubbens avatar
(FB) Israel röstar om att annektera ockuperade västbanken 22/10-25

Ja de koloniserar delar av Palestina, Libanon och Syrien. Har även nyligen startat en utpost i Somalia.

De har aktivt valt att inte ha några definerade geänser så att de lättare kan utöka sig territorium.

Bosättningspolitiken är lebensraumpolitik.
Citera
2026-08-06, 07:09
Medlem
Det är skillnad på Israel och Ryssland. Eftersom Israel får delta i Eurovision så är de officiellt godhetscertifierade....
Citera
2026-08-07, 21:53
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Naturligtvis fungerade det inte.
Citat:
Ursprungligen postat av slö
nej, lika lite som att ISIS fick till en "fungerande stattsbildning". (nåja de var ju mer en "nation" än "palestina" någonsin varit).

Citat:
Det var aldrig fråga om något verkligt självstyre.
Citat:
Nej, det tycks kräva en viss volym av människor med iq över retarderad i befolkningmängden för att lösa demokratiiskt självstyre.

Möjligt. Men i det här fallet, så är den israeliska ockupationsmakten det stora hindret. När ockupationen har upphört, då fungerar det att skylla på befolkningen.

Citat:
Områdena fortsatte vara under israelisk ockupation.
Citat:
område a på västbanken, resp gazaremsan var 100% judenrein, och där fanns alla förutsättningar , även om det handlande om en befolkning som idkat inaval i generationer, och innan andra intifadan fanns det väldigt lite (typ inga) "chekpoints och murar" i område c och b på västbanken, inte heller särskillt många judar, med fri rörlighet för araber, både genom israel och de "arabiska framtida ev staterna" västbanken och gaza.

Uppdelningen i olika zoner avslöjar vad det handlar om. Det handlar om att girighetens fingrar vill plocka åt sig ännu mer land.

Det som förväntas av Israel är att dom lämnar hela Västbanken. Avveckla dom judiska bosättningarna, och låt den inhemska befolkningen få ha hela Västbanken. Israel har norpat så mycket av deras land ändå. Israelerna borde vara mer än nöjda med 1967 års gränser.

Citat:
Israel fortsatte att kontrollera gränserna utåt.
Citat:
det är ju israels gränser. nu låter du som en efterbliven miljöpatist,

Jag syftade på gränserna utåt, i Gaza's fall mot havet respektive Egypten. Dom gränserna är inte Israels gränser; eller borde inte vara Israels gränser.

Kontrollen över dom yttre gränserna visar att Israel aldrig menade allvar med att lämna dom ockuperade områdena.

Jag är verkligen inte miljöpartist.

Citat:
Gaza blev ett stort utomhusfängelse.
Citat:
med fri rörlighet in i israel? jag tror din kusinmamma måste tappat dig många ggr som liten.

Min kusins mamma går under beteckningen "faster". Min faster har inte tappat mig.

Citat:
Israel ville aldrig att det skulle lyckas.
Citat:
vad israel gör eller inte gör har objektivt aldrig haft något inflytande, annat än när de försökt minska antalet judar som araberna lyckas utrota.

Jag tror dig icke.

Vad Israel gör har stor påverkan på Mellanöstern. Israel har varit den stora motorn bakom dom ständiga konflikterna.

Israels terror handlar inte om att minska antalet judar som utrotas.
Citera
2026-08-07, 22:10
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Muslimerna är kolonisatörer, men inte i Mellanöstern. Muslimerna är kolonisatörer i Europa. Jag vill att Europa ska tillhöra Europas inhemska befolkning.
Citat:
uhm... 711 ekr så invarderade de (det är som idag ligger i spanien) Visigotiska kungariket. 634 så invarderade de (det som idag är Israel (då Byzantiska impierat).

så någonstans i det 80års spannet är din magiska "gräns" för hur du känner att saker och ting är?

Nej, gränsen ligger inte i det 80-års-spannet.

När jag sade att muslimerna är kolonisatörer, så syftade jag på den nu pågående kolonialiseringen av Europa. I detta nu, så trängs Europas ursprungsbefolkning undan, i sina egna hemländer, av stora mängder bosättare från andra delar av Världen. Dessa bosättare är till stor del muslimer.
Citera
2026-08-09, 06:46
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
pågående kolonialiseringen av Europa. I detta nu, så trängs Europas ursprungsbefolkning undan, i sina egna hemländer, av stora mängder bosättare från andra delar av Världen. Dessa bosättare är till stor del muslimer.
jag tror inte det är det som de flesta menar när de pratar om kolonialisering.

vill du utöka defnitionen av ordet, eller vill du hitta på ett eget ord?

"
Kolonialisering är när en stat tar ett område utanför det egna landets gränser i besittning. Det sker genom maktövertagande, kontroll och utsugning av lokal mark och folk. Processen harformat världens historia djupt, från tidiga erövringar till moderna konflikter.
"
tidig historia: Europa 1400tal - även omd et finns andra exempel
Citera
2026-08-09, 06:51
Medlem
Nej, Israel bedriver ett försvarskrig. Palestina anföll olagligt Israel 7 oktober 2023 och ser ut att förlora lika stort som Ryssland gör mot Ukraina. Att den förlorande parten får göra landavträdelser är standard och helt normalt. Det ska kosta att attackera fredliga grannstater vilket både ryssarna och pallarna har fått lära sig nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in