2026-07-27, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Nej. Det finns ingen dubbelmoral i att behandla dödade Hamasterrorister på ett sätt och judiska skolbarn som besöker Auschwitz på ett annat. Det kallas anständighet.

Jag instämmer i att din hållning i sakfrågan är konsekvent: Du hatar judar i alla inlägg och du stöttar Hamas i alla inlägg.

När det handlar om terrorister så är barnuthängningar såklart helt legitimt. Att Israel mördat terroristens kompis när dom var 5 år och i övrigt begår folkmord och bygger murar och ockuperar mark är oxå det såklart helt kosher.

När det är israeliska barn som frivilligt deltar i en israelisk dokumentär så är det rasism. Stackars baaarnen som blir uthängda på detta vis.
Citera
2026-07-27, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
När det handlar om terrorister så är barnuthängningar såklart helt legitimt. Att Israel mördat terroristens kompis när dom var 5 år och i övrigt begår folkmord och bygger murar och ockuperar mark är oxå det såklart helt kosher.

När det är israeliska barn som frivilligt deltar i en israelisk dokumentär så är det rasism. Stackars baaarnen som blir uthängda på detta vis.

Det är något djupt stört att beskåda detta engagemang och beklagande över dom stackars israeliska barnen som råkat bli filmade av en dokumentärfilmare, när det samtidigt inte nämns ett ord om dom tiotusentals palestinska barn som mist sina liv, fått sina lemmar bortsprängda och behöver leva resten av sina liv med detta trauma som kriget medfört.
Citera
2026-07-28, 09:51
Medlem
.nattramn.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Beträffande min ståndpunkt, så tycker jag inte att det hade blivit bra att dölja barnens ansikten.

För det första, så hade det misstänkliggjort barnen. Barnen har inte gjort något fel. Och ingen ska fås att misstänka att det är barnen som har gjort fel.

För det andra, så vill jag inte ha ett samhälle där barnen göms undan och osynliggörs. Barnen är en del av samhället, och ska få synas och höras.

Jag hade inte en tanke på att videoinslaget skulle "hänga ut" barnen. Barnen framställs inte på något ofördelaktigt sätt. Jag hade inte en tanke att barnen skulle ha gjort något fel. Min tanke var att barnens uttalanden speglade den kultur som barnen har växt upp i. Det är med den utgångspunkten som barnens uttalanden är intressanta.

I ett tidigare inlägg nämnde du att skolor behöver godkännande av föräldrar för helt harmlösa bilder av barn. Jag är inte anhängare av sådana regler. Jag tycker inte att vi har ett bra samhälle när harmlösa bilder på barn misstänkliggörs.
Varför misstänkliggörs personer/Barnen om man blurrar eller pixlar dom?

Jag tycker att det är självklart att personer speciellt barn inte ska användas i propagandavideor utan deras samtycke.

De finns ju med i dokumentären, så deras röster är inte osynliga. Men att sedan använda de i en propagandafilm troligtvis helt utan deras samtycke är något helt annat.

Du tänker ju att ungdomarna pratade om innehållet i undervisningen efter sett på propagandavideon. När du ser på dokumentären fick du samma intryck?

Jag uppfattade det som om ungdomarna pratade om hotbilden mot sig under resan. Alltså antisemitismen som finns i dag som hindrar dem från att resa utan säkerhets polis och inte antesemetism under andra världskriget.

Genom att propagandavideon pratar om undervisningen läser man om ungdomaranas ord och vad de pratar om. Det är är inte att låta de höras. Det är att bruka dem för ett syfte.

Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Bla bla bla. Du får bara sluta nu, för det finns ingenting att komma med hur bestört du är över att någon tillstår sig att granska dina älskade etniska rensare Israel.
Men Varför krävde du då ett svar om du endå inte var intresserad av svaret?

Citat:
Vad är det för barn du menar att dom hänger ut? Exakt tidsmarkering i klippet tack. Samt vilken typ av godkännande menar du hade behövts?

Får för mig att innehållsskaparna kan mer om det här än någon pro-israelisk sektmedlem på Flashback

Men skicka ett mail till uncivilized med dina iaktagelser, dom kommer nog bli oerhört tacksamma.
Jag skrev vilket godkännande man behöver. Om du istället för att svara bla bla bla hade läst svaret hade du fått med dig det.

Kostia har i ett inlägg lagt ut tidsangivelsen med en direckt länk, så du hamnar precis där du ska.

Det är alltså denna situation med ungdomarna som jag och kostia, du jag och flera andra diskuterar. Helt otroligt att du inte då vet det vilket stycke som diskuteras.

Citat:
Vet att jag är en god debattör,
När du skriver bla bla bla och inte vet vad som diskuteras?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-28 kl. 10:04.
Citera
2026-07-28, 10:36
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
Men Varför krävde du då ett svar om du endå inte var intresserad av svaret?

För att varje gång du svarar visar du övriga deltagande och läsande av trådarna att du har en tydlig israelisk agenda samt att du överlag inte vet vad du pratar om utan relativiserar mha ordsoppor.

Citat:
Jag skrev vilket godkännande man behöver. Om du istället för att svara bla bla bla hade läst svaret hade du fått med dig det.

Nej. Du började yra om vilka lappar du behöver sigbera som vårdnadshavare i Sverige.

Defamation är en etablerad dokumentär, och den första som på allvar började skrapa på den israeliska ingruppsmentaliteten. Det föresvävade ingen deltagande i dokumentären att det dom sysslande med var kontroversiellt, och alla deltog så glatt så.

SVT visade den via formatet DOX när den kom, med lite försnack av redaktören som valt ut den. Jag ser dokumentären som en bra första indikation på den efterkommande etniska rensningen, medan du väljer att förfasas över din påhittade vinkel att föräldrarna ej har signerat en lapp för 17 år sedan. Vi är alla olika.

Citat:
Kostia har i ett inlägg lagt ut tidsangivelsen med en direckt länk, så du hamnar precis där du ska.

Den där typen av inslag görs det kanske 10 000 av en vanlig dag, i olika regionala och lokala nyhetssändningar. Många är memes. Barnet som skriker på förskolan, Jerry snackar spanska etc.

Det är ämnet man granskar du har problem, något annat är inte rimligt.

Citat:
Det är alltså denna situation med ungdomarna som jag och kostia, du jag och flera andra diskuterar. Helt otroligt att du inte då vet det vilket stycke som diskuteras.

Jag jobbar inte med underförstått. Då tillåts du flytta målstolparna. Istället för att antyda, säg rakt ut vad du menar så vi kan ha en fruktbar diskussion. Annars börjar du yra om att Flashback kommer få juridiska problem pga länkningen till klippet, som en hysterisk gumla.

Citat:
När du skriver bla bla bla och inte vet vad som diskuteras?

För att du kommer in i tråden och bidrar med ingenting annat än märkliga försök att på olika sätt relativisera. Du inledde med brajrökandet och svängde sen om till något söags fejkad barnomtanke.

Omtänk lite om barnen i Palestina istället.
Citera
2026-07-28, 11:04
Medlem
.nattramn.s avatar
Har jag skrivit att något är fel på dokumentären, nej det har jag inte.

De har ju uppenbart fått ett godkännande.

Men tror du att din propagandavideon som du delar har fått ett?

Jag har sedan aldrig skrivit att forumen kommer få problem. Jag har skrivit att om videon bryter mot Svensk lagstiftning kan det ske om beteendet är upprepat. Samt att jag är sjukt osäker på om din video är ok rent i förhållande till flera olika lagar. Jag vet alltså inte detta. Jag har frågat dig om du känner dig trygg med att din video som du delar är säker ur denna synvinkel. Men det svarar du inte på.
Citat:
För att varje gång du svarar visar du övriga deltagande och läsande av trådarna att du har en tydlig israelisk agenda samt att du överlag inte vet vad du pratar om utan relativiserar mha ordsoppor.

Nej. Du började yra om vilka lappar du behöver sigbera som vårdnadshavare i Sverige.

Defamation är en etablerad dokumentär, och den första som på allvar började skrapa på den israeliska ingruppsmentaliteten. Det föresvävade ingen deltagande i dokumentären att det dom sysslande med var kontroversiellt, och alla deltog så glatt så.

SVT visade den via formatet DOX när den kom, med lite försnack av redaktören som valt ut den. Jag ser dokumentären som en bra första indikation på den efterkommande etniska rensningen, medan du väljer att förfasas över din påhittade vinkel att föräldrarna ej har signerat en lapp för 17 år sedan. Vi är alla olika.

Den där typen av inslag görs det kanske 10 000 av en vanlig dag, i olika regionala och lokala nyhetssändningar. Många är memes. Barnet som skriker på förskolan, Jerry snackar spanska etc.

Det är ämnet man granskar du har problem, något annat är inte rimligt.

Jag jobbar inte med underförstått. Då tillåts du flytta målstolparna. Istället för att antyda, säg rakt ut vad du menar så vi kan ha en fruktbar diskussion. Annars börjar du yra om att Flashback kommer få juridiska problem pga länkningen till klippet, som en hysterisk gumla.

För att du kommer in i tråden och bidrar med ingenting annat än märkliga försök att på olika sätt relativisera. Du inledde med brajrökandet och svängde sen om till något söags fejkad barnomtanke.
Dels så krävs godkännande att visa personer så de blir identifierbara. Våra ansikten ses lite som identitetshandlingar och får inte användas hur som. GDPR reglerar detta i Europa.
I israel heter den lagen PPL och ligger ganska nära vår europeiska. Detta skrev jag till dig.
Citat:
GDPR, den brukar ju skolor och sådant behöva följa när det gäller att använda bildmaterial på barn och inte privatpersoner. Men när de gäller större konton behöver de också följa dem.
Då krävs vårdnadshavares godkännande.
..
Sedan är ju bilderna tagna från en dokumentär film. Som jag fattar det får man ta små klipp därifrån. Men jag tror att när man tar bilder därifrån på människorna så de blir identifierbara behövs ett godkännande av dem för att använda de utanför dokumentären.
Den sista delen här handlar om upphovsrättslagen, när jag söker på det gällande den dokumentären fick jag det svaret som jag skrev ner.

Citat:
Omtänk lite om barnen i Palestina istället.
Det är synd om barnen i Gaza. Är det ett måste att skriva i varje inlägg eller räcker det att skriva bara ibland för att få diskutera ämnen där barnen i Gaza är OT?

Det är väl en självklarhet att det är synd om ungarna i Gaza och i Palestina, Israel, Iran, Libanon och speciellt i Sudan samt en massa andra platser. Är det alla dess barn vi obligatoriskt måste först nämna innan vi får diskutera tråd ämnet. Eller är det bara de Palestinska barnen som lider och vi ska omtänka?
Senast redigerad av .nattramn. 2026-07-28 kl. 11:27.
Citera
2026-07-28, 12:49
Medlem
Citat:
Haha! Du tror att vi spelar UNO, och tror du har kommit över ett reverse-kort? Funkar inte så. Vet att jag är en god debattör, och att du försöker kopiera mig ser jag som en komplimang.

Vad gäller videons rasism eller inte, så har jag mina egna värderingar och mitt eget regelverk för den saken, och denna video är i viss grad stereotypiserande mot en nationalitet, men absolut inte rasistisk.

Sen får AI, ADL, Expo etc säga vad dom vill. Rasism är ett epitet som används som ett vapen idag, och man får därför vara på sin vakt kring vems anklagelser man lyssnar på.

Dina och Israelbrigadens anklagelser gällande just detta ämnet betyder mao ingenting. Du försöker desperat blanda in judar i allmänhet, men video och min frågeställning handlar om israeler i synnerhet. Israeler och deras nationella identitet.

Har du varit i Ukraina-forumet och sett stereotypiseringen av ryssar? Detta är ingenting.

Du vill bara bli positivt särbehandlad som israel, och får panik när du inte blir det. In och skryt lite om Hermonberget istället, ett annat kolonialt företag.

Här ser vi galenskap i praktiken. Ingen verklighetsförankring. Bara högtidligt ordbajsande om ingenting.

Jag repeterar: Tråden är baserad på en video som är rasistisk. Att TS förefaller ha svårt att identifiera och klassificera en rasistisk arabisk propagandavideo som just en rasistisk arabisk propagandavideo kan möjligen ha något att göra med den grandiosa självbild det citerade inlägget ger sken av.
Citera
2026-07-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Här ser vi galenskap i praktiken. Ingen verklighetsförankring. Bara högtidligt ordbajsande om ingenting.

Jag repeterar: Tråden är baserad på en video som är rasistisk. Att TS förefaller ha svårt att identifiera och klassificera en rasistisk arabisk propagandavideo som just en rasistisk arabisk propagandavideo kan möjligen ha något att göra med den grandiosa självbild det citerade inlägget ger sken av.

Du har marinerat mitt inlägg i 18 timmar och allt du kan skita ut dig är det där blasket? Bah! Snacka om att erkänna sig besegrad utan att erkänna sig besegrad.

Jag rekommenderar alla att kolla på klippet och bilda sig en egen uppfattning, och så kan man sen själv bestämma vad man tar med sig eller inte.

Klippet ligger fortfarande uppe på Youtube, så helt hopplöst kan det inte vara. Jag har full rätt att länka till klippet i en trådstart och etablera en diskussion om det hela. Allt utöver det är i moderatorernas händer. Än verkar era olika anmälningar inte ha lett till något ingripande från deras sida. Därför: Du tycker videon är rasistisk, jag tycker inte den är rasistisk. Agree to disagree angående det.

Nu över till sakfrågan istället: Varför återkommer det alltid olika anklagelser om kolonisering mot just Israel? Har du någon bra förklaring som inte är antisemitism? För ingen bryr sig ju ett endaste dugg om vilken folkgrupp israelerna tillhör, utan om deras beteendemönster.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-07-28 kl. 13:10.
Citera
2026-07-28, 13:10
Medlem
Citat:
Har jag skrivit att något är fel på dokumentären, nej det har jag inte.

De har ju uppenbart fått ett godkännande.

Men tror du att din propagandavideon som du delar har fått ett?

Jag har sedan aldrig skrivit att forumen kommer få problem. Jag har skrivit att om videon bryter mot Svensk lagstiftning kan det ske om beteendet är upprepat. Samt att jag är sjukt osäker på om din video är ok rent i förhållande till flera olika lagar. Jag vet alltså inte detta. Jag har frågat dig om du känner dig trygg med att din video som du delar är säker ur denna synvinkel. Men det svarar du inte på.

Dels så krävs godkännande att visa personer så de blir identifierbara. Våra ansikten ses lite som identitetshandlingar och får inte användas hur som. GDPR reglerar detta i Europa.
I israel heter den lagen PPL och ligger ganska nära vår europeiska. Detta skrev jag till dig.

Den sista delen här handlar om upphovsrättslagen, när jag söker på det gällande den dokumentären fick jag det svaret som jag skrev ner.

Det är synd om barnen i Gaza. Är det ett måste att skriva i varje inlägg eller räcker det att skriva bara ibland för att få diskutera ämnen där barnen i Gaza är OT?

Det är väl en självklarhet att det är synd om ungarna i Gaza och i Palestina, Israel, Iran, Libanon och speciellt i Sudan samt en massa andra platser. Är det alla dess barn vi obligatoriskt måste först nämna innan vi får diskutera tråd ämnet. Eller är det bara de Palestinska barnen som lider och vi ska omtänka?

Vet du, jag startar en tråd om detta i juridikforumet så får vi mer kunniga personers input istället.

Hinner inte nu, men taggar in dig senare när jag skapar den.
Citera
2026-07-28, 13:13
Medlem
Citat:

Nu över till sakfrågan istället: Varför återkommer det alltid olika anklagelser om kolonisering mot just Israel? Har du någon bra förklaring som inte är antisemitism? För ingen bryr sig ju ett endaste dugg om vilken folkgrupp israelerna tillhör, utan om deras beteendemönster.

Enda anledningen till att du inbillar dig att de här anklagelserna ständigt återkommer är att du helt snöat in i en obetydlig ekokammare av konspirationsteoretiker och besatta Israelhatare. I den verkliga världen utanför din lilla källarsekt finns det exakt noll normalt funtade människor som likställer tjugoåriga backpackers med "koloniserande beteendemönster".
Citera
2026-07-29, 16:26
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Nu har väl Israel varit mer possetiv till tvåstatslösning en Palestina. Även om för mig känns det mer som om det är något andra vill mer en bägge berörda parter.

Nej. Det stora hindret till fred är Israels ovilja att göra eftergifter. Israelerna är giriga. Dom vill bara ta, men aldrig lämna ifrån sig.

Israels agerande passar perfekt in på etablerade nidbilder. Det leder oundvikligen till att nidbilderna förstärks. Att stötta Israel, är att stötta antisemitiska nidbilder.

Citat:
Innan 1967 hade Israel eller judar inte tillgång till klagomuren. Den låg då på den jordanskstyrda sidan av Östra Jerusalem.

Så när vi diskuterar 1967 års gränser. Betyder det en återgång till att Israel inte har tillgång till klagomuren. Det blir att frånta Judar deras mest heliga plats. Jag har svårt att se att Israel eller för den delen något annan gå med på en sådan sak.

Ifall jag minns rätt, så var Jerusalem tänkt att få en speciell status när Israel grundades. Jerusalem är ju en viktig stad för 3 religioner. Jerusalem skulle därför inte tillhöra någon religion, utan få en speciell status som tillgodosåg alla 3 religioner.

Så blev det inte. Efter en massa krig, så tog Israel över Jerusalem, och gjorde staden till en del av Israel. Det är ett så typiskt israeliskt agerande.

Jag har också svårt att tänka mig att Israel släpper Jerusalem. Israelernas mentalitet bygger på att ta för sig med våld, och inte släppa någonting som Israel har fått grepp om.

Citat:
Du skriver att du klandrar israelerna för att dom anser sig ha rätt att ta för sig med våld.

Som om de är en statisk grupp med en och samma mentalitet. Samt äger all skuld till konflikten.

Ja, jag klandrar israelerna.

I vanliga fall, så är jag motståndare till kollektiv skuld. Jag anser att individerna ska vara ansvariga för sina egna val.

Men Israel är ett speciellt land, eftersom landet till stor del består av bosättare som har flyttat in från andra delar av Världen. Dessa bosättare har själva gjort medvetna aktiva val. Bosättarna har gjort valet att flytta till Israel, trots att dom har känt till vad Israel handlar om.

Ifall man har gjort det valet, så får man också acceptera att bära skulden för det valet.

Israels medborgare bär skuld till Israels handlingar i mycket större grad än medborgare i andra länder som också begår onda handlingar.
Citera
2026-07-29, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
….

Ifall jag minns rätt, så var Jerusalem tänkt att få en speciell status när Israel grundades. Jerusalem är ju en viktig stad för 3 religioner. Jerusalem skulle därför inte tillhöra någon religion, utan få en speciell status som tillgodosåg alla

Men Israel är ett speciellt land, eftersom landet till stor del består av bosättare som har flyttat in från andra delar av Världen. Dessa bosättare har själva gjort medvetna aktiva val. Bosättarna har gjort valet att flytta till Israel, trots att dom har känt till vad Israel handlar om.

Ifall man har gjort det valet, så får man också acceptera att bära skulden för det valet.

Israels medborgare bär skuld till Israels handlingar i mycket större grad än medborgare i andra länder som också begår onda handlingar.

81% av de judiska medborgarna i Israel är födda där.
Det är något högre än i Sverige där 79-80% av de svenska medborgarna är födda i Sverige.

https://theconversation.com/israel-is-a-jewish-nation-but-its-population-is-far-from-a-monolith-221926
Citera
2026-07-30, 00:16
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Du tror inte det har med individer att göra på bägge sidor att det blossar upp krig? Kolla på de två senaste krigen, de startades ju inte av Israel. Gaza anföll och invaderade Israel. Hizbolla satte igång dagen efter. Det var inte Israel som anföll det var dom. Senaste kriget i Libanon. Hizbollah som började anfalla. Klarar du inte av att se att de har skuld i konflikten?

Problemet är att Hizbollah och Hamas är påtvingat folket. Det är inte Palestinierna eller lebaneserna själva som står bakom dessa och nödvändigtvis upprepat vill anfalla Israel.

Kan man få bort dessa påtvingade element tror jag att det finns en bättre möjlighet till fred.

Det kan finnas individer på båda sidor som bidrar till krig. Men likväl så är det Israel som bär den huvudsakliga skulden, på grund av hur Israel skapades. Israel skapades utan att hänsyn togs till den inhemska befolkningen.

Min uppfattning är att Israel aldrig borde ha skapats, åtminstone inte utan lokalbefolkningens medgivande. Det är inte vettigt att använda 1800 år gamla händelser som ursäkt för att fördriva en befolkning från deras hemland.

Omvärlden verkar ha en annan uppfattning en jag. Omvärlden, inklusive Mellanösterns muslimska länder, verkar acceptera Israel under förutsättning att Israel drar sig tillbaka till 1967 års gränser. Det vill inte Israel, trots att Israel skulle få betydligt mer land än vad som ursprungligen var tänkt. Israelerna blir aldrig nöjda. Världen får stå ut med eviga krig, på grund av att Israel vägrar göra rimliga eftergifter.

Vad gör man ifall Israel fortsätter att vägra 1967 års gränser? Jag tänker att man i så fall behöver inse att projektet Israel har misslyckats i sin helhet, och påbörja avvecklingen av projektet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in