Citat:
Ursprungligen postat av
wassilykandinsky
Denna (o)vana har följt mig så länge jag kan minnas. En av mina starkaste första minnen är att jag packar för en skridsko-utflykt med skolan när jag blir helt ursinnig av att det är så tråkigt, och därför biter mig själv ordentligt i knäskålarna. Vid detta laget var jag kanske 5, 6 år gammal, och jag minns att blåmärkena varade en vecka eller mer.
Detta har funnits som en röd tråd genom mitt liv. I alla situationer där jag känner mig uttråkad så sträcker jag mig efter en bot i formen av skada. I mellanstadiet blev det att slå huvudet i väggen på toaletten, innan det blev att använda rakblad eller tändare eller vad som helst som jag kunde få tag på.
När någonting uttråkande händer började det klia i hela mig, och det känns som om det gör fysiskt ont av att sitta stilla och vara inaktiv. Jag känner mig lite som en av de där mössen eller råttorna som hellre får en elstöt än sitter i ett tyst rum i en obestämd mängd tid.
Förutom detta har jag haft längre uppbehållsperioder av självskada på flera månader mot ett år, men återfallen sker alltid på grund av denna osläckbara törst för stimulans. Är det någon annan som känner igen sig i behovet av självskada specifikt för att få stimulans och 'underhållas'?
Hej!
Det du beskriver verkar vara ett allvarligt och långvarigt självskadebeteende, inte bara en ovana. Självskadan verkar fungera som ett sätt att snabbt bryta stark understimulering, rastlöshet eller inre obehag - det du beskriver som att "ha tråkigt".
Eftersom du började med detta redan i tidig barndom och du beskriver fysisk plåga vid inaktivitet vore det rimligt att utreda bland annat adhd eller annan neuropsykiatrisk problematik. Men även trauma, dissociation och svårigheter med känsloreglering behöver övervägas.
Det bör bedömas av vården, både för att förstå orsaken och för att du ska hitta säkrare sätt att reglera ditt behov av stimulans.
Så, ring din vårdcentral - du kan gärna läsa upp eller skicka texten, den beskriver problemet tydligt. Vårdcentralen kan då göra en första bedömning och vid behov remittera dig till psykiatrin eller neuropsykiatrisk utredning.