Citat:
Ursprungligen postat av
wassilykandinsky
Jag är diagnostiserad med adhd och autism, pch medicinerad med Elvanse 70 mg. Medicinen tycks ha slutat fungera på senaste, ca. 1-2 månader tillbaka. Finns ganska troligt en handfull av resterande grejer också, men ovetandet är inte mitt stora problem. Trots diagnoser har jag ingen tydlig handlingsplan för dessa situationer, och mina nuvarande former av 'självmedicinering' hade nog gjort mina vårdgivare minst sagt oroliga.
Tack för förtydligandet. Då är nästa steg framför allt att du
snarast kontaktar läkaren eller mottagningen som ansvarar för din Elvansebehandling.
Berätta tydligt att effekten har försämrats sedan 1–2 månader, att du fortfarande använder självskada eller annan ”självmedicinering” för stimulans och att du saknar en konkret handlingsplan. Var också
helt ärlig med vad självmedicineringen består av, hur ofta och i vilka mängder - annars kan vården inte göra en säker bedömning.
Du har redan högsta rekommenderade dosen Elvanse, så ändra eller komplettera inte medicineringen på egen hand. Det här behöver följas upp både medicinskt och psykologiskt.