2026-07-22, 00:08
Bannlyst
Min historia av att göra hemmapizza började för 3 år sen. Jag var allvarligt sjuk av en mikroorganism som inte kunde bekämpas av vanlig antibiotika. Det var så illa så jag blev sänt till två andra städer för seriös cancerkontroll med magnetröntgen osv.

Så jag började göra hemmapizza. Man behöver åtminstone en liten bit näring så det fick bli en liten bit pizza i mitt fall.

Det var genisis. Ursprunget.

Numera äter jag den som lunsh mest varje dag!
Citera
2026-07-22, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Normal ungnsplåt, 7 deciliter mjöl, typ en halv jäst tärning.

Vi bakar i hop den för hand. Inte för att hålla oss till nån italiensk tradition, men att den blir ofta bra även om men knådar den dåligt.

Jäsning i en timme. Man får under den tiden bestämma sig för topping.

Rökt skinka från italien blir det inte. Jag brukar pyttsa ut lite oregano på pizzan.

Sen tar jag Muttis pizzasås. Jag inser att man kan använa sin egen så klart!

Här kommer det viktiga. Jag använder ofta köttfärssås på mina pizzor. Det kan bli lite geggigt. som ni nog förstår.

Sen den obligatoriska osten. 200 gram tror jag är lagom. 150 gram är lite för lite på en vanlig hemmapizza.

Vad ni kan ta med er från det här inlägget, är nogon form av rökt falukorv är ganska gott på ens egna hemmapizzor!
Det låter gott!

Min enda invändning är muttis ''pizzasås'' som är en idiotisk bluffprodukt där företaget helt enkelt har spätt ut sina krossade tomater med 17% vatten och lite salt. I övrigt är det samma produkt som deras tomatkross, fast med en betydligt högre prislapp.
Citera
2026-07-22, 01:38
Medlem
Onanikrems avatar
Tomatsås, ost, sardeller, oliver och färsk vitlök.
Tomatsås, ost, rökt skinka, oregano.
Tomatsås, ost, stekt köttfärs, färsk vitlök.

Oftast köpt tomatsås, osten är den jag har hemma för tillfället.

Recept för egengjord tomatsås.
En tetra krossade/passerade tomater
Fyller halva tetran med vatten och häller i.
Två - tre hackade vitlöksklyftor.
Salt - peppar- två nypor socker.
Ett par kapsyler olivolja.

Fräser vitlöken mjuk i olja, i med det andra och låt puttra under lock i ett par timmar, rör då och då så det inte bränns. Fyll på med vatten vid behov.
Senast redigerad av Onanikrem 2026-07-22 kl. 02:15.
Citera
2026-07-22, 02:17
Bannlyst
Låt oss kalla pizza på ugnsplåt för hemmapizza.

Jag har vänner som knäcker ägg och har heta italienska korvar på sina.

Vem för mig i dag blir det falukorv och köttfärssås.

Ett litet försök att samla ihop det fattiga köket till en stor familjär pizza. Typ...
Citera
2026-07-22, 02:21
Bannlyst
Jag ska inte bråka med dig. I mitt tycke är mutti ganska bra.

Äsch .. Man får använda det man tycker är gott så klart!

Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Det låter gott!

Min enda invändning är muttis ''pizzasås'' som är en idiotisk bluffprodukt där företaget helt enkelt har spätt ut sina krossade tomater med 17% vatten och lite salt. I övrigt är det samma produkt som deras tomatkross, fast med en betydligt högre prislapp.
Citera
2026-07-22, 04:38
Bannlyst
Klockan är 04.35. Jag är nästan klar med min hemmapizza.

Min tanke var för amatörkockar. Hur enkelt det är för vanliga att placera ut allt gott man har på ett stycke bröd.

Och nu har jag tagit en fin bild på min nygräddade pizza, men jag vet inte hur jag ska ladda upp den.

Jag hoppas ni tjejer och killar som inte gjort en egen hemmapizza kommer göra det i veckan. Det tar ungefär 1 timme och 15 minuter.
Citera
2026-07-22, 05:54
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwagger
Fel riktiga män har mkt dålig svenska för all vår intelligens har hamnat i vår enorma dase.
Ni kan sitta o nit picka på detta i era universitet rum medans vi knullar era tjejer

Nä, jag fattar inte vad du försöker förmedla, har du stannat av i utvecklingen pojk?

Din stödassistent kanske kan hjälpa dig skriva?!

inte får du knulla inte
Citera
2026-07-22, 06:08
Medlem
ImNotGuiltys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intimkontakt
Klockan är 04.35. Jag är nästan klar med min hemmapizza.

Min tanke var för amatörkockar. Hur enkelt det är för vanliga att placera ut allt gott man har på ett stycke bröd.

Och nu har jag tagit en fin bild på min nygräddade pizza, men jag vet inte hur jag ska ladda upp den.

Jag hoppas ni tjejer och killar som inte gjort en egen hemmapizza kommer göra det i veckan. Det tar ungefär 1 timme och 15 minuter.

Jag blev inspirerad, blir nog en hemmapizza idag, jag har bakstål och brukar göra kalljäst deg men det orkar jag inte varje gång, det är ett jävla meck och på sommaren vill man lägga tiden på annat, men jag ska testa att göra en plåtpizza denna gång.
Jag misstänker att man kan köpa färdig deg som är minst lika bra som en snabb hemmadeg annars?!
Citera
2026-07-22, 06:52
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
En pizzasten är ett måste att ha i ugnen.

Vad gör en sån för nytta?
Citera
2026-07-22, 07:02
Medlem
JaBaDaBaDoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
Vad gör en sån för nytta?

Med en pizzasten får du samma resultat som när du bakar i en stenugn! Brödet får en spröd botten och luftig konsistens.

Perfekt krispig skorpa: Pizzastenar absorberar fukt från degen, vilket gör att skorpan blir krispig vackert. Jämn matlagning: Stenen hjälper till att fördela värmen jämnt, vilket förhindrar brända eller understekta fläckar på pizzan. Rekkomenderas för en billig peng....jag köpte min från Lidl 99 kr
Citera
2026-07-22, 07:06
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Äter mest libabröds pizza. Brukar bli champinjoner, rödlök och mozzarella som topping.
Citera
2026-07-22, 07:13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaBaDaBaDoo
En pizzasten är ett måste att ha i ugnen.
Går faktiskt utan, sen vet jag inte riktigt om det är en tjock pizza vi pratar om här, men borde inte vara ett hinder heller.

För den tekniken jag kom på var att köra upp ugnen 250-275grader, sen ha pizzan på ugnsplåten(Pratar nu om vanlig tunn pizza.), lägger plåten på botten och kör tills det blir bra färg på botten.
Tid beror ju på vilken värme man kan uppbringa i sin ugn, men ligger väl på ca5-7min.
Sen sätter man upp plåten på översta mot grillgallerna, och sen har man koll på när det börjar lätt svartna kanterna och är bruna som de ska vara och allt i pizzan bubblar.

En sådan pizza blir mycket bra bakad och blir mycket god, så slipper man hantera en stor sten och som måste värmas upp.
Så alla mina pizzor gör jag på det sättet nuförtiden, och de blir jätte bra och som i riktigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in