Om du hittar en peng på gatan, tar du den då till dig själv , lämnar till polisen, låter ligga kvar, eller vad gör du med den?
Dottern hittade 40 dollar när vi var i NYC. Hon köpte en souvenir hon gärna ville ha för mindre än hälften av pengarna. Resten gav hon till en ung tjej som satt och tiggde utanför vårt hotell som hon tyckte synd om.
Hittade en tia på skolgården när jag var liten. Efter att ha berättat om den för fröken så fick jag behålla den eftersom det var så lite pengar.
I vuxen ålder har jag hittat en tjuga på en tågperrong. Den behöll jag.
Sedan har jag hittat lite andra småpengar på fotbollsplaner och dylikt. Dessa har jag också behållt.
Har även tappat pengar. När jag pluggade och innan jag började betala med kort så hade jag precis tagit ut mitt studiebidrag på 2500 kr. Väl på tåget tillbaka till skolan tappade jag plånboken med alla pengar i. Kom på det precis när jag klev av tåget, men precis då så stängdes dörrarna och fast jag signalerade till konduktören vägrade han öppna. Plånboken kom sedan till rätta några veckor senare, men pengarna var borta. Satt några unga killar på sätet mittemot mig. Var säkert de som tog dem. Min morfar ersatte mig dock för de förlorade pengarna.
Blöt utekväll (alkohol) i februari för minst 10 år sen, lite slask men inget snötäcke, på promenad på en gata med knappt något folk runtomkring. en 500 lapp ligger på gatan. Tack, den tog jag.
Provar en jacka på second hand, stoppar handen i jackfickan, också 500ring, tackar, tackar.
Två tillfällen där originalägare är omöjlig att återfinna, tyvärr. Denna nyckfullhet finns i kontanter.
Fick också en felaktig löneinsättning av ett gammalt sommarjobb sommaren efter, tror det var 15 tusen kr, jag satte tillbaka allt, hörde ingenting sen...
Jag hade tagit pengarna och haft i åtanke att jag givetvis skall lämna in dessa till polisstationen så fort de öppnar nästkommande vardag. Men detta skulle jag också bekvämt glömma bort så fort ytterdörren stängts, varpå de förs över till min privata pengabinge. Det är en större IKEA-låda fylld med sedlar av blandade valörer och valuta. Kan sitta ner i den, men det är väldigt tight och i det ståndet når det upp till bröstvårtorna. Skulle uppskatta att det haft ett värde runt 30.000:-, men säkerligen är många sedlar inte giltiga längre. Tänkte det kunde vara ett judespa, men det är varken bekvämt eller hygieniskt. Mest en kul grej idag.