Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Jag skulle vilja starta en saklig diskussion med er som medvetet eller under lång tid har stått utanför arbetslivet.
Jag är genuint nyfiken på hur ni ser på er situation och hur vardagen fungerar. Om du känner dig träffad får du gärna svara på några av frågorna nedan:
- Hur gammal är du?
- Hur länge har du stått utanför arbetslivet?
- Vad är den främsta anledningen?
- Saknar du ett arbete eller trivs du med din nuvarande livssituation?
- Hur ser din ekonomi ut? Räcker pengarna?
- Hur känns det att se andra gå till jobbet varje dag?
- Upplever du att släkt och vänner ser annorlunda på dig?
- Hur fungerar det sociala livet när man inte har ett jobb att gå till?
- Är sovmorgnar och friheten värda mer än ett arbete, eller blir det tvärtom en känsla av tomhet?
- Söker du fortfarande jobb, eller har du gett upp tanken på att komma tillbaka till arbetslivet?
- Vad skulle behöva förändras för att du skulle vilja eller kunna börja arbeta igen?
Jag ber om en respektfull diskussion. Syftet är inte att döma någon, utan att förstå hur människor med olika erfarenheter ser på livet utanför arbetsmarknaden.
- Hur gammal är du?
79a
- Hur länge har du stått utanför arbetslivet?
Utanför den reguljära/vanliga arbetsmarknaden - rejält länge.
- Vad är den främsta anledningen?
Långvarig kronisk sjukdom - jag slet på tills det inte gick längre. Jag hade sannolikt kunnat sälja den här sjukdomen för miljardbelopp till div underrättelsetjänster om den varit smittsam eller på något vis överförbar - folk hade börjat prata efter en liten tid kan jag garantera samt bönat och bett om ett motgift. Ett perfekt tortyrinstrument - orsakar inga organskador eller direkt farliga/fatala följdsjukdomar som sådana men man önskar ibland att man vore död. Det sätter spår i själen sas och påverkar en oxå i högsta grad på psykologisk nivå.
- Saknar du ett arbete eller trivs du med din nuvarande livssituation?
Mycket ambivalent.
- Hur ser din ekonomi ut? Räcker pengarna?
Ja.
- Hur känns det att se andra gå till jobbet varje dag?
Oftast inget särskilt men ibland är jag glad att slippa just 9-5-slaveriet.
- Upplever du att släkt och vänner ser annorlunda på dig?
Bara vissa. Dom kan dra åt helvete.
- Hur fungerar det sociala livet när man inte har ett jobb att gå till?
Jag kan fokusera på mig själv mer. Selektiv med vänner men är definitivt social till å från när hälsan tillåter sas.
- Är sovmorgnar och friheten värda mer än ett arbete, eller blir det tvärtom en känsla av tomhet?
Finns sällan några bra nätter/sömn för mig så väldigt svårt att svara på frågan.
- Söker du fortfarande jobb, eller har du gett upp tanken på att komma tillbaka till arbetslivet?
Inget som krävs av mig i nuv situation. Har dock inte helt gett upp tanken på att en dag kunna återvända till någon form av typ normalt arbetsliv i någon form.
- Vad skulle behöva förändras för att du skulle vilja eller kunna börja arbeta igen?
En mirakelkur i princip. Jag har faktiskt spenderat typ en halv förmögenhet på div saker som åtminstone förbättrat själva utgångsläget och livskvaliteten. Jag har ta mig fan gått "above and beyond" vad någon nånsin krävt av mig som sjuk.