2026-07-20, 14:39
Medlem
nonameds avatar
Hur mycket kan man lita på sin smartwatch när den läser av sömnen?
Citera
2026-07-20, 14:46
Medlem
MarcoStars avatar
Den är ganska bra på att uppskatta sömnstadier, rörelser och andningen - men resultaten är inte exakta. Jag har gjort sömnanalys med sjukvårdens utrustning och den bekräftade uppskattningarna från Apple watch, men alla värden var betydligt sämre.
Citera
2026-07-20, 15:41
Medlem
Köpte nyligen en smartklocka delvis för sömn men också träning huvudsakligen. All information jag får tar jag med en nypa salt. Det finns väldigt bra tester och beprövade metoder de använder som ska vara så exakta som möjligt vad gäller allt från hjärtrytm till mjölksyra i musklerna till svettmängd eller kalorier förbrukade. Det är jättehäftigt att få data på allt men, som sagt får man inte tro att det är 100% rätt.

Vad gäller just sömn är det specifikt hur du känner dig som är första steget men klockan kan absolut ge dig en slags riktning och uppskattning om du kanske känner dig sämre eller bättre under dagen sen.

Sen kan det skilja sig klockor emellan såklart. Jag tycker ändå det är ett jättehäftigt verktyg som kan förgylla och informera om ens liv och det är ngt vi ändå borde sträva mot. Kolla runt vad du faktiskt behöver och vill ha i din smartklocka dock. Finns de som också har smart väckning där du sätter en tid, säg 08:00, och den väcker dig mellan 07:30 och 08:00 när du sover som lättast. För det är ju oftast inte hur länge man sovit (generellt behövs minst 6h ungefär såklart) men också vilket skede man vaknar i.

Men summa summarum; helt klart ett verktyg som kan hjälpa dig. Har du pengarna att slänga på en, gör det. Vardagen blir lite roligare och det kan vara ett verktyg för dig att göra bättre val.
Citera
2026-07-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Hur mycket kan man lita på sin smartwatch när den läser av sömnen?

Läser du av nån annans sömn? Du vet väl ungefär när du somnade och vaknade och hur du känner själv när du vaknade. Det som händer däremellan stämmer rätt bra då det baseras på din HRV och andning. Dricker man alkohol, tar droger eller går och lägger sig proppmätt så försämras sömnen markant enligt dessa klockor och det stämmer väl överens med hur man mår när man vaknar.
Citera
2026-07-20, 16:47
Medlem
GormDenGamles avatar
Experter säger att man inte ska lita på smartklockor när det kommer till sömn.
Citera
2026-07-20, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Experter säger att man inte ska lita på smartklockor när det kommer till sömn.

Experter= Nån snubbe med en youtubekanal

Klockor med hrv och spo2 matchar riktiga sömnutredningar väl nog för friska individer. Det hela är rätt enkelt ändå, bär klockan och överväg med hur du själv känner att du sovit, man kommer att märka med tiden att "kvaliteten" på sömnen är viktigare än kvantiteten och vilka faktorer som ger dig sämre sömn.
Citera
2026-07-20, 16:59
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bib-bo
Experter= Nån snubbe med en youtubekanal

Klockor med hrv och spo2 matchar riktiga sömnutredningar väl nog för friska individer. Det hela är rätt enkelt ändå, bär klockan och överväg med hur du själv känner att du sovit, man kommer att märka med tiden att "kvaliteten" på sömnen är viktigare än kvantiteten.

Nej. En professor, tror jag att det var.
Citera
2026-07-20, 17:01
Medlem
Skräp. Inget att lita på. Billigt skit i mitt tycke.
Citera
2026-07-20, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GormDenGamle
Nej. En professor, tror jag att det var.

Friska människor som bara vill bry sig om sin hälsa eller är nyfikna behöver inte utrustning som är 100%. Det räcker gott och väl med 90%.
Citera
2026-07-20, 18:41
Medlem
Om klockan har en riktig sömnsensor så visar den ganska rätt. Jag jobbade treskift en gång i tiden och många smartklockor visade att jag sov på natten när jag jobbade och var vaken när jag sov på dagen. En dag så köpte jag en $20 klocka som faktiskt visade rätt varje gång som jag arbetade på natten och sov på dagtid. Jag kollade igenom testerna på FCC och där stod det att klockan har en avancerad sömnsensor.
Citera
2026-07-20, 18:42
Medlem
Crabbofixs avatar
Klockan är en liten tyrann.

Om man t ex går upp mitt i natten för att kissa då blir den sur, och påstår att man inte sköter sin hälsa.
Citera
2026-07-20, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alibabbla
Om klockan har en riktig sömnsensor så visar den ganska rätt. Jag jobbade treskift en gång i tiden och många smartklockor visade att jag sov på natten när jag jobbade och var vaken när jag sov på dagen. En dag så köpte jag en $20 klocka som faktiskt visade rätt varje gång som jag arbetade på natten och sov på dagtid. Jag kollade igenom testerna på FCC och där stod det att klockan har en avancerad sömnsensor.
Liknade här, tittar jag på en film så tror den jag sovit, beror nog på att armen/klockan är i vågrätt läge samt små rörelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in