Citat:
Jag gjorde att försök en gång för att se hur långt jag behövde läsa innan kränkande av kvinnor fanns.
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.
Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.
Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?
I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.
För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:
* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj
Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!
* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.
* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).
Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.
Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.
Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.
Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?
I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.
För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:
* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj
Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!
* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.
* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).
Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.
Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.
Tog inte lång tid innan jag fick nog.
Vad sägs om att ”mannen ska råda över kvinnan”
Första moseboken 3:16 i gamla testamentet.
Har säkert använts som medel mot kvinnlig rösträtt mm
Samma med att Eva lurade Adam att äta av den förbjudna frukte äpple så de förvisades ur paradiset.
Vem kan lita på en kvinna då?
Jag ser det som en sagobok.