2026-07-20, 16:37
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.
Jag gjorde att försök en gång för att se hur långt jag behövde läsa innan kränkande av kvinnor fanns.
Tog inte lång tid innan jag fick nog.
Vad sägs om att ”mannen ska råda över kvinnan”

Första moseboken 3:16 i gamla testamentet.
Har säkert använts som medel mot kvinnlig rösträtt mm

Samma med att Eva lurade Adam att äta av den förbjudna frukte äpple så de förvisades ur paradiset.
Vem kan lita på en kvinna då?

Jag ser det som en sagobok.
Citera
2026-07-20, 16:42
Medlem
Gå inte på bibelkurser
Gå inte till kyrkan
Lyssna inte på pastorer på youtube
Det enda sättet att förstå bibeln är att ta emot den heliga anden, ingen kan förstå bibeln utan Heliga Anden vilket du får om du blir frälst.

Vill du ha ett mysterium så läs hur solen gick baklänges för Kung Hesekiah, eller hur solen stannad för Joshua på slagfälten. Jorden är platt och heliocentrism är falskt. Stjärnor är änglar med namn som sjunger för Gud. Och Covid vaccinet var odjuretts märke. Bibeln avslöjar hur viktigt det är att vår DNA inte blir korrumperad med mRNA teknologi.
Citera
2026-07-20, 16:44
Medlem
Ur ett apostoliskt perspektiv eller protestantiskt?
Citera
2026-07-20, 16:46
Medlem
Citat:
Det kan ju vara så enkelt som att koden finns i uppenbarelseboken, eller i nån annan del - eller flera. Det är ju också en stor del av charmen med att knäcka koden, att man måste lära sig konsten att känna igen ett kodat budskap och sedan försöka knäcka det

Först måste du isf behärska koine-grekiska och hoppas på att koden finns i uppenbarelseboken. Annars måste du lära dig behärska något annat språk.

Och du, du viste ju inte vilken version av bibeln heller. Det betyder att du behöver även lära dig behärska de språken för att se om koden finns i den versionen av bibeln.

Och det räcker inte med knackig nybörjarnivå på språket, för att känna igen en kod så gissar jag att man måste ha tämligen god kunskap i det språket.

Det låter ju lite "lycka till" över ditt projekt med andra ord...
Citera
2026-07-20, 16:48
Medlem
Wyrdkins avatar
Läs bibeln är en bra start, eftersom du ur din beskrivning inte gjort det.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-07-20 kl. 17:16.
Citera
2026-07-20, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag gjorde att försök en gång för att se hur långt jag behövde läsa innan kränkande av kvinnor fanns.
Tog inte lång tid innan jag fick nog.
Vad sägs om att ”mannen ska råda över kvinnan”

Första moseboken 3:16 i gamla testamentet.
Har säkert använts som medel mot kvinnlig rösträtt mm

Samma med att Eva lurade Adam att äta av den förbjudna frukte äpple så de förvisades ur paradiset.
Vem kan lita på en kvinna då?

Jag ser det som en sagobok.

Adam blev inte lurad, Eva stod under Adam och Adam under Gud. När Eva åt av frukten så föll inte skapelsen, men efter att Adam valde att hellre vara i kommunion med Eva istället för Gud - så kom fallet, och döden introducerades i skapelsen.

Kristendomen är grunden till kvinnliga rättigheter, under en tidsperiod där kvinnans vittnesmål inte betydde någonting så vart det kvinnor som först såg att Jesus hade uppstått. Den människan vi prisar högst är Gudaföderskan.
Citera
2026-07-20, 17:06
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag skulle inte kalla mig själv kristen och väldigt få runt omkring mig skulle kalla mig bokstavstroende. Om jag skulle beskriva mig själv skulle jag, precis som du, säga att jag är öppensinnad och andlig. Det är väl det som lett till saker och ting.

Det du skriver om Jesus tycker jag är tänkvärt och just därför kan det vara värt att lära känna honom bättre. Kan också vara värt att fundera på vad Jesus säger om att be, det är ju inte bara "herrens bön" det handlar om så att säga. Inte heller att besöka kyrkor.

Har du läst Thomas-evangeliet tycker jag du kan ägna några timmar åt att läsa Enoks bok, den är riktigt intressant och blir lite en motsats om än förståerlig. Den blickar lite mer uppåt än inåt om du förstår hur jag menar.

Gällande koder i Bibeln vet jag inte riktigt vad jag ska säga, jag vet att de finns men jag är inte säker på att alla ser dom, jag tror det kommer med automatik ju mer man förstår sig på Jesus och du tycks vara på rätt väg så som jag ser på saken.

Men förutom koder så är det som fascinerar mig mest med Bibeln just hur förbannat sammanhållen den är och hur berättelserna knyts ihop trots att böckerna är skrivna av vitt skilda människor från olika platser, på olika språk under 1000 år. Det i sig kan man väl på sätt och vis kalla kod.

Den som har öron hör och den som har ögon ser...

Mycket fint skrivet!!!! Jag tackar dig.

Ska definitivt kolla in Enok.
Citera
2026-07-20, 17:07
Medlem
Why ? Det är ju en samling gamla historier och lagar och legender och sagor. Mer än 3000 år gamla. Kan vara intressant för att förstå hur världen var på den tiden. Finns inga gudar såklart.
Citera
2026-07-20, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Men förutom koder så är det som fascinerar mig mest med Bibeln just hur förbannat sammanhållen den är och hur berättelserna knyts ihop trots att böckerna är skrivna av vitt skilda människor från olika platser, på olika språk under 1000 år. Det i sig kan man väl på sätt och vis kalla kod.

Den som har öron hör och den som har ögon ser...

Jag har inte orden att artikulera mig själv, men jag ska försöka. Läs upp doktrinen "Precept upon Precept". Hela bibeln är som en stor Hyperlink, allt som skrevs i början av bibeln upprepar sig överallt och i slutet av bibeln. Det finns tusentals exemplar av detta, och som en person som har träffat Jesus Kristus personligen och vet att Gud finns, så kan jag säga att bibeln är "supernaturally written". Det spelar ingen roll om man har 200 IQ, det går helt enkelt inte att skriva en bok som är sammanbunden på detta vis, utspridet på hundratals år och olika författare. Ingen kan kordinera detta.

Ett pytte litet exempel är i Genesis/Begynnelsen, Gud säger att han seperar Ljuset från Mörket. Sedan när man kommer till synoptiska evangeliumet (Mark, Matthew, John, Luke) så ser man hur Gud kommer separera "Wheat from the Chaff". Vetet är ljusens barn och kommer till himmelen, medans agnet/chaff är mörkrets barn och kommer hamna i helvetet. Slutet var deklarerat från början.

Gud har också gatekeepat bibeln, är du kaxig, högmodig etc så kommer du aldrig förstå hur makalös brilliant bibeln är. Ett krav på att förstå bibeln är att du gör dig ödmjuk och blir som ett barn, och kanske ber Gud att ge dig visdom vilket han ger liberalt, så kan mysteriena i bibeln öppnas upp för dig.
Citera
2026-07-20, 17:15
Medlem
Citat:
Dum fråga kan tyckas. Men jag hoppas och tror att många kan relatera.

Jag är mycket intresserad av att studera Bibeln, specifikt för att föröka förstå dess mystiska och dolda budskap. Jag hörde nånstans att hela Bibeln i princip är en kod, vilket gjorde mig nyfiken.

Men det känns helt hopplöst. Var börjar man?

I yngre dagar lusläste jag Gamla Testamentet från pärm till pärm, men jag minns inte mycket annat än att boken var jävligt tråkig och långrandig. Sida upp och sida ner om Abrahams släktträd och hur man bygger ett tält på bästa sätt. Inte kul.

För att plocka gobitar ur Bibeln har jag testat några olika sätt:

* Läst Seven Last Words av James Martin .Sj

Ett personligt porträtt av Jesus med fokus på hans mänskliga sida. Mycket bra!

* Har konfirmerat mig och fick då läsa en bok av nån svensk präst, tyvärr glömt namnet men det handlade mest om "personlig tro" så att säga - inga dolda budskap eller djuplodande analyser av Uppenbarelseboken.

* Appen Bibeln. Fullkomligt värdelös och intetsägande (för mig).

Har funderat på en Bibelkurs i kloster, men inte haft tid tyvärr.

Tips, tankar, idéer? Tack på förhand.

Det låter som du behöver någon översikt. Nåägon plan.

Detta är vad bibeln INTE är: Den är inte en bok, utan 66 böcker, hopbundna.
Dessa 66 böcker har en massa författare. Vissa böcker vet man inte vem som författat.

Biblos är alltså en samling böcker - ett litet Bibliotek. Som sattes samman av några gubbar i Turkiet på 300-talet.

Men anledningen till att den är så populär, är Jesus ord. Som återfinns i evangelierna. (Matteus, Markus, Lukas och Johannes).

Jesus har ett dolt budskap.
Citera
2026-07-20, 17:16
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Det finns ingen "kod" i bibeln. Allt är väldigt explicit. Här är en resurs som sammanfattar de viktigare delarna:

https://thebrickbible.com/

Hur vet du det?
Citera
2026-07-20, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
Why ? Det är ju en samling gamla historier och lagar och legender och sagor. Mer än 3000 år gamla. Kan vara intressant för att förstå hur världen var på den tiden. Finns inga gudar såklart.
Haha, bibeln visar att ingenting är nytt, varelse nu är 3000 år tillbaka.

Predikaren 1:9
Det som har hänt kommer att hända igen, det som har skett kommer att ske igen. Det finns ingenting nytt under solen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in