2026-07-19, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Natt-mackan
Tror du någon blir glad när man mördas och det hamnar på film?

Jag tror inte man bryr sig när man är död!

Vad skulle dina släktingar tycka om mordet på dig hamnar offentligt på sociala medier ,vilket mycket inspelat material läcker ut till?

Det tänkte jag såklart inte på. Men nu när jag gör det känns det som att vi bör tänka till och bli mer restriktiva med all den övervakning vi utsätts för. Det är ju inte bara filmkameror vi behöver oroa oss för nu för tiden.

Du har rätt. 👍
Citera
2026-07-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Den dagen du blir rånad eller mördad så att du dör kommer du vara glad att det hela filmades.

Kan man bli mördad utan att dö? Men även om man skulle bli rånad framför denna kamera, så lär det ju inte komma polisen tillgodo per automatik då verksamheten tydligen var ett privat företag.

Visserligen är trenden att olika kameranät kopplas ihop numera, men polisen har knappast resurser att gå igenom alla ofantliga mängder av material, eller reagera innan de rutinmässigt raderas.

Vi följer bara stormakternas exempel och bygger ut som de gör. Kina och USA utökar sin kameraövervakning av befolkningen för var dag som går. I USA minskar dessutom regleringarna i allt raskare takt. Många i USA är sura över grannarnas nätanslutna kameror, och från politiskt håll är man oroad över konsekvenserna för journalister, aktivister och förtroendevalda vars verksamhet numera kan följas alltmer i detalj via kameror och ansiktsigenkänning.

Att polisen skulle lösa fler brott tack vara kameror tror jag på först när man kan se siffror på det. Troligare är att de kriminella anpassar sig efter polisens ändrade arbetsmetoder.
Senast redigerad av polox 2026-07-19 kl. 20:03.
Citera
2026-07-20, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valsmoms
Har vid ett par tillfällen de senaste veckorna gått förbi en privat verksamhets kontorslokal. Lokalen är en större villa med trädgård som är belägen precis framför en allmän väg och trottoar. Det är ett mycket lugnt område i en central del av staden.

Jag har noterat att verksamheten har en övervakningskamera installerad precis vid dörren, cirka fem-tio meter från tomtgränsen. Denna kamera blinkar till varje gång den ser mig passera på trottoaren och roterar sedan för att följa efter mig med kameralinsen. Jag förutsätter att den filmer mig.

Den nuvarande regeringen har lättat avsevärt på integritetslagar och krav vid installation av övervakningskameror, och verksamheter förväntas själva bedöma om deras behov överstiger den övervakades rätt till privatliv. Men då kameran uppenbart filmar människor på allmän plats som inte ens befinner sig på verksamhetens tomt, kan detta vara lagligt över huvudtaget?
Du tillhör helt klart en av de mest korkade personerna på FB!
Du spelas in på ett antal ställen där du rör dej! Och vad i helvete spelar det för roll om du spelas in om du inte bryter mot några lagar????
Citera
2026-07-20, 07:37
Medlem
Gubbens avatar
När man rör sig ute i det fria får man räkna med att det kan finnas kameror som filmar.
Citera
2026-07-20, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valsmoms
Har vid ett par tillfällen de senaste veckorna gått förbi en privat verksamhets kontorslokal. Lokalen är en större villa med trädgård som är belägen precis framför en allmän väg och trottoar. Det är ett mycket lugnt område i en central del av staden.

Jag har noterat att verksamheten har en övervakningskamera installerad precis vid dörren, cirka fem-tio meter från tomtgränsen. Denna kamera blinkar till varje gång den ser mig passera på trottoaren och roterar sedan för att följa efter mig med kameralinsen. Jag förutsätter att den filmer mig.

Den nuvarande regeringen har lättat avsevärt på integritetslagar och krav vid installation av övervakningskameror, och verksamheter förväntas själva bedöma om deras behov överstiger den övervakades rätt till privatliv. Men då kameran uppenbart filmar människor på allmän plats som inte ens befinner sig på verksamhetens tomt, kan detta vara lagligt över huvudtaget?
En av poängerna som sällan kommer fram är; varför tror du att du är så intressant att någon vill övervaka dig? Om du går förbi en kamera så groningen att det sitter fyra personer i ett rökigt rum och spanar på dig. Hybris är vad det är.
Citera
2026-07-20, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
En av poängerna som sällan kommer fram är; varför tror du att du är så intressant att någon vill övervaka dig? Om du går förbi en kamera så groningen att det sitter fyra personer i ett rökigt rum och spanar på dig. Hybris är vad det är.
Tror inte någon är intresserad av att övervaka mig, däremot uppskattar jag inte när privata verksamheter underminerar min rätt till privatliv.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubben
När man rör sig ute i det fria får man räkna med att det kan finnas kameror som filmar.

Ja, men när är det olagligt?
Citera
2026-07-20, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
ja de gör ju bedömningen själva, men har ett regelverrk att rätta sig efter.
Så fungerrar ju det mesta i samhället.
Det finns flera verksamheter som påverkas av reglerna - jag vet en butikskedja t ex.
har du tänkt att anmäla det eller?

Har jag juridisk grund tänker jag göra det, därav tråden. Tycker inte om övervakningskameror och om jag kan bidra med kampen mot övervakningssamhället så blir jag nöjd.
Citera
2026-07-20, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Du har rätt i det du skriver, men vi har ju röstat för ett övervakningssamhälle i snart 20 år så varifrån kommer förvåningen? Kolla på Youtube och det som Nick Alinia, Lulle Tott m.fl pysslar med, folk älskar att folk har en kamera uppkörd i ansiktet och anser att det är något man får acceptera om man är på allmäna platser. Det är givetvis fullständigt sinnessjukt.
Det dessa sysslar med är dock inte övervakning, utan journalistik, som skyddas av grundlagen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in