Citat:
Ursprungligen postat av
valsmoms
Har vid ett par tillfällen de senaste veckorna gått förbi en privat verksamhets kontorslokal. Lokalen är en större villa med trädgård som är belägen precis framför en allmän väg och trottoar. Det är ett mycket lugnt område i en central del av staden.
Jag har noterat att verksamheten har en övervakningskamera installerad precis vid dörren, cirka fem-tio meter från tomtgränsen. Denna kamera blinkar till varje gång den ser mig passera på trottoaren och roterar sedan för att följa efter mig med kameralinsen. Jag förutsätter att den filmer mig.
Den nuvarande regeringen har lättat avsevärt på integritetslagar och krav vid installation av övervakningskameror, och verksamheter förväntas själva bedöma om deras behov överstiger den övervakades rätt till privatliv. Men då kameran uppenbart filmar människor på allmän plats som inte ens befinner sig på verksamhetens tomt, kan detta vara lagligt över huvudtaget?
Den dagen du blir rånad eller mördad så att du dör kommer du vara glad att det hela filmades. Sen är det ju allmän plats du befinner dig på och då är det väl rimligt att du får finna dig i att bli filmad. Kameran tycks ju inte vara dold och du är medveten om den, begå inte pinsamheter eller brott framför den. Ta en annan väg om du nån gång lyckats supa bort omdömet.
Den som har rent mjöl i påsen...
Sen huruvida det är lagligt eller ej tror jag det i slutändan blir en bedömningsfråga du får driva civilrättsligt, räkna inte med hjälp från staten. Den ser privata initiativ som en tillgång snarare än integritetskränkande för den enskilde individen.