2026-07-19, 13:17
Medlem
Har vid ett par tillfällen de senaste veckorna gått förbi en privat verksamhets kontorslokal. Lokalen är en större villa med trädgård som är belägen precis framför en allmän väg och trottoar. Det är ett mycket lugnt område i en central del av staden.

Jag har noterat att verksamheten har en övervakningskamera installerad precis vid dörren, cirka fem-tio meter från tomtgränsen. Denna kamera blinkar till varje gång den ser mig passera på trottoaren och roterar sedan för att följa efter mig med kameralinsen. Jag förutsätter att den filmer mig.

Den nuvarande regeringen har lättat avsevärt på integritetslagar och krav vid installation av övervakningskameror, och verksamheter förväntas själva bedöma om deras behov överstiger den övervakades rätt till privatliv. Men då kameran uppenbart filmar människor på allmän plats som inte ens befinner sig på verksamhetens tomt, kan detta vara lagligt över huvudtaget?
Citera
2026-07-19, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valsmoms
Har vid ett par tillfällen de senaste veckorna gått förbi en privat verksamhets kontorslokal. Lokalen är en större villa med trädgård som är belägen precis framför en allmän väg och trottoar. Det är ett mycket lugnt område i en central del av staden.

Jag har noterat att verksamheten har en övervakningskamera installerad precis vid dörren, cirka fem-tio meter från tomtgränsen. Denna kamera blinkar till varje gång den ser mig passera på trottoaren och roterar sedan för att följa efter mig med kameralinsen. Jag förutsätter att den filmer mig.

Den nuvarande regeringen har lättat avsevärt på integritetslagar och krav vid installation av övervakningskameror, och verksamheter förväntas själva bedöma om deras behov överstiger den övervakades rätt till privatliv. Men då kameran uppenbart filmar människor på allmän plats som inte ens befinner sig på verksamhetens tomt, kan detta vara lagligt över huvudtaget?

Den dagen du blir rånad eller mördad så att du dör kommer du vara glad att det hela filmades. Sen är det ju allmän plats du befinner dig på och då är det väl rimligt att du får finna dig i att bli filmad. Kameran tycks ju inte vara dold och du är medveten om den, begå inte pinsamheter eller brott framför den. Ta en annan väg om du nån gång lyckats supa bort omdömet.

Den som har rent mjöl i påsen...

Sen huruvida det är lagligt eller ej tror jag det i slutändan blir en bedömningsfråga du får driva civilrättsligt, räkna inte med hjälp från staten. Den ser privata initiativ som en tillgång snarare än integritetskränkande för den enskilde individen.
Citera
2026-07-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Den dagen du blir rånad eller mördad så att du dör kommer du vara glad att det hela filmades. Sen är det ju allmän plats du befinner dig på och då är det väl rimligt att du får finna dig i att bli filmad. Kameran tycks ju inte vara dold och du är medveten om den, begå inte pinsamheter eller brott framför den. Ta en annan väg om du nån gång lyckats supa bort omdömet.

Den som har rent mjöl i påsen...

Sen huruvida det är lagligt eller ej tror jag det i slutändan blir en bedömningsfråga du får driva civilrättsligt, räkna inte med hjälp från staten. Den ser privata initiativ som en tillgång snarare än integritetskränkande för den enskilde individen.

Detta kan vara ett av de dummaste svaren jag någonsin läst på flashback.
Senast redigerad av valsmoms 2026-07-19 kl. 13:33.
Citera
2026-07-19, 13:31
Medlem
Citat:
Detta kan vara en av de dummaste svaren jag någonsin läst på flashback.

Då har du inte läst mycket på Flashback, hade du tyckt det vore skillnad om verksamheten du går förbi anställde någon som stod och filmade dig istället?
Citera
2026-07-19, 13:35
Medlem
StudiumValors avatar
man vet ju inte hur kameran är inställd. Att filma trottoarren där människor passerar ingången är okey även om en bit av allmn plats kommer med om det finns skyddsbehov.
Frågan är om materialet spelas in, sparas, hur länge, hur, hur storr del av allmn plats som ommer med.
men man kan ju anmäla det till myndigheten.
Det borde ju sitta en informationsskylt uppe i alla fall som du kan läsa INNAN du blir filmad
Citera
2026-07-19, 13:37
Medlem
https://www.imy.se/vanliga-fragor-och-svar/hur-gor-jag-om-jag-vill-anmala-en-olaglig-bevakningskamera-till-imy/
Citera
2026-07-19, 13:46
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Det är kameror överallt, nu råkade du lägga märke till en. Ledsen om jag kom med tråkiga nyheter för dig.
Citera
2026-07-19, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
man vet ju inte hur kameran är inställd. Att filma trottoarren där människor passerar ingången är okey även om en bit av allmn plats kommer med om det finns skyddsbehov.
Frågan är om materialet spelas in, sparas, hur länge, hur, hur storr del av allmn plats som ommer med.
men man kan ju anmäla det till myndigheten.
Det borde ju sitta en informationsskylt uppe i alla fall som du kan läsa INNAN du blir filmad

Jag passar ju inte ingången, ingången till själva kontoret är 5-10 meter från trottoaren.

Vad jag förstår det så innebär de nya övervakningslagarna att verksamheten själv får göra bedömningen om deras behov av övervakning är viktigare än individens rätt till privatliv. Detta är absurt i sig: vilken verksamhet som vill ha kameraövervakning skulle säga "nej vårt behov är inte tillräckligt starkt för att överträda individens rätt till privatliv"? Vidare ligger lokalen i ett mycket lugnt område med medelklassvillor.
Citera
2026-07-19, 14:07
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jag passar ju inte ingången, ingången till själva kontoret är 5-10 meter från trottoaren.

Vad jag förstår det så innebär de nya övervakningslagarna att verksamheten själv får göra bedömningen om deras behov av övervakning är viktigare än individens rätt till privatliv. Detta är absurt i sig: vilken verksamhet som vill ha kameraövervakning skulle säga "nej vårt behov är inte tillräckligt starkt för att överträda individens rätt till privatliv"? Vidare ligger lokalen i ett mycket lugnt område med medelklassvillor.
ja de gör ju bedömningen själva, men har ett regelverrk att rätta sig efter.
Så fungerrar ju det mesta i samhället.
Det finns flera verksamheter som påverkas av reglerna - jag vet en butikskedja t ex.
har du tänkt att anmäla det eller?
Citera
2026-07-19, 14:09
Medlem
Citat:

Du har rätt i det du skriver, men vi har ju röstat för ett övervakningssamhälle i snart 20 år så varifrån kommer förvåningen? Kolla på Youtube och det som Nick Alinia, Lulle Tott m.fl pysslar med, folk älskar att folk har en kamera uppkörd i ansiktet och anser att det är något man får acceptera om man är på allmäna platser. Det är givetvis fullständigt sinnessjukt.
Citera
2026-07-19, 14:16
Medlem
Harry_s avatar
Citat:

bara pedofiler som är rädda för att bli filmade
Citera
2026-07-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Den dagen du blir rånad eller mördad så att du dör kommer du vara glad att det hela filmades.

Tror du någon blir glad när man mördas och det hamnar på film?

Jag tror inte man bryr sig när man är död!

Vad skulle dina släktingar tycka om mordet på dig hamnar offentligt på sociala medier ,vilket mycket inspelat material läcker ut till?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in