2026-07-19, 13:26
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det någon som lyckats sluta med kaffe i vuxen ålder efter flera års missbruk?
Hur gjorde ni i så fall? Några tips?

Hur mycket kaffe dricker du eftersom du klassar det som ett missbruk?

Koffein har ju, till skillnad från många andra psykoaktiva substanser faktiskt en hel del positiva effekter, och inte alls speciellt allvarliga negativa effekter.
Citera
2026-07-19, 13:28
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hockex
Ja, var rätt svårt men inte lika svårt som cannabis, snus/cigg, eller socker. Händer att man drar i sig ett glas Trocadero zero nu på sommaren men annars är det lugnt.

Ganska sjukt vilken dopamin kick en kopp kaffe eller en cola zero kan ge om man inte är van vid koffein. Solskenshumör direkt

Ja det blir rena duracellkaninen
Men om du är sådär giftfri så att du inte ens äter socker, så skulle jag skippa allt med sötningsmedel också. Bättre med en hederlig kopp kaffe eller te i så fall?
Själv är man tyvärr som en nykter alkhoholist när det gäller gaffe, dvs jag litar inte på sig själv att kunna ha ett paket hemma längre.
Citera
2026-07-19, 13:38
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Hur mycket kaffe dricker du eftersom du klassar det som ett missbruk?

Koffein har ju, till skillnad från många andra psykoaktiva substanser faktiskt en hel del positiva effekter, och inte alls speciellt allvarliga negativa effekter.

Jag svarade på ungefär den frågan, nyss, bara några inlägg tillbaka i tråden.
Jovisst, det stämmer nog för de allra flesta, att de negativa konsekvenserna inte blir så stora.

Men uppåt tio koppar och däröver, så blir stressbelastningen påtaglig, på både nerver, mage, och säkert njurarna också. Och sömnkvaliteten blir försämrad också.

Och jag kan tänka mig att det även finns gott om "mera normaldrickare", som också skulle må bättre om dom slutade också.

Jag slutade främst för att jag var trött på att vara så beroende, och hade ingen aning om hur mycket kaffet påverkade mig till det negativa, förrän jag slutade.

Exempelvis kändes det som att ca 80% av mina ADHD-liknande besvär bara försvann. Och i säkert ett års tid efteråt, så kändes det som att själva nervsystemet repade sig och läkte. Så för mig har det varit en förändring till det bättre.
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-19 kl. 13:44.
Citera
2026-07-19, 14:23
Medlem
schlafhunds avatar
Varför skulle man vilja sluta med kaffe?
Citera
2026-07-19, 14:27
Medlem
Fraggelrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
Det påstås säkert vara nyttigt, precis som all övrig smörja som säljs i hälsokostbutiker. Men som vanligt saknas det fullständigt vetenskapligt stöd för sådana påståenden.
Jo det blir väl mycket vad man gör det till.
Själva (mörk)rostningen ska ta fram lite dåliga ämnen. Kroppens påslag av stresshormoner ökar. höjer det onda LDL-kolesterolet. Ljusrost ska vara bättre.

Men det smakar nog inte karaktäristiskt kaffe mycket alls.
Har själv inte prövat.
Senast redigerad av Fraggelrock 2026-07-19 kl. 14:30.
Citera
2026-07-19, 14:41
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Är det någon som lyckats sluta med kaffe i vuxen ålder efter flera års missbruk?
Ett tips är att trappa ner med koffeintablett,
dessa finns på apoteket.
Jag har minskat med kaffedrickandet
med detta piller,från 8 muggar per dag,
till 4 muggar.

Dricker du också Coca Cola lär du även
minska med detta då det innehåller koffein
i denna dryck.
Citera
2026-07-19, 17:41
Medlem
Varför skulle man vilja sluta dricka kaffe? Det är ju världens näst bästa dryck.
Citera
2026-07-19, 18:12
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:

Jag la till en koffeintablett till frukost istället och dricker nu bara kaffe när jag sovit riktigt dåligt och behöver komma igång, nån gång var tredje vecka eller så.

Energidricka blev ett steg i sidled där ett tag medan jag tonade ut kaffet men det var mest för att vara pigg medan jag sysslade med min hobby, annars fixar jag eventuell energidip med tupplurar.
Citera
2026-07-20, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det går inte att sluta med kaffe. Den som påstår det i denna tråd ljuger.

Du har fel! Jag har slutat cirka 60 gånger enbart i år!

Nej men det är som du säger, det är jätte, jätte, jättesvårt att sluta med kaffet. Varje gång jag har slutat så tar det en eller högst två dagar så måste man ha kaffet. Det är omöjligt att sluta.
Citera
2026-07-23, 11:18
Medlem
Nu har jag aldrig varit någon stor kaffedrickare, men numera dricker jag högst två gånger i veckan kaffe och då blir det totalt ungefär 4 koppar. Största orsaken är att jag inte orkar ständigt springa på toa.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in