Citat:
Ursprungligen postat av
Harald.Guldhatt
Jag ska iaf försöka nu på semestern. Men det har börjat med en jobbig huvudvärk, och trötthet.
Här är mitt recept på att avgifta sig utan huvudvärk:
-När du känner huvudvärken komma smygande, drick då raskt en halv kopp starkt kaffe. Första dagen kan det behövas en andra dos, om inte huvudvärkskänslan försvinner inom nån minut.
-Sen upprepar du samma sak igen, nästa gång huvudvärken kommer smygande.
Tänken är att det skall dröja lite längre för varje gång, innan huvudvärken kommer tillbaka igen. Och efter nån dag kanske du inte behöver en halv kopp längre. Då kanske det räcker med en halv klunk.
Och i bästa fall så kommer du att vara avgiftad inom några dagar till en vecka.
Du kommer märka att det är rätt bråttom att fylla på med den lilla skvätten kaffe, åtminstone de första dagarna. För om huvudvärken väl har hunnit få fäste, så är det knappt att det hjälper med kaffe heller.
Men om man tar den lilla skvätten i tid, så släpper trycket över huvudet väldigt snabbt (en halv minut max?).
Jag har även slutat genom att trappa ut långsamt, genom att blanda snabbkaffe och koffeinfritt pulverkaffe. Det gick också men tog lång tid, plus jag kände mig som en pundare som vägde upp och häll på. Plus jag föll tillbaka obönhörligen, varje gång jag unnade mig en riktig kopp.
Kan f ö varmt rekommendera att sluta, och särskilt om du dricker missbrukarmängder, som jag själv gjorde. För jag har blivit mycket piggare utan, och klarare i knoppen också. Även lugnare inombords och har inte lika bråttom på toa stup i kvarten.
Te var dock ingen bra ersättare för mig, för jag blev exakt lika beroende av det också. Och örtte kan jag ha eller mista.
Däremot så tipsar jag om att dricka hett vatten istället. Alltså tevatten utan te. Jag har diggat det sedan första stund, och tycker att det fyller exakt samma funktion som en kopp kaffe en gång gjorde. Jag drack så många koppar att jag aldrig blev pigg av kaffet, så därför funkar varmvatten precis lika bra.
Men det är ta mig tusan inte lätt att släppa stimulanterna helt. För ungefär samtidigt som jag slutade använda koffein, så återföll jag och började använda nikotin igen. Vilket är väl tveksamt om det är bättre, rent hälsomässigt. Men vi får väl se om jag hittar viljan att lägga ner det igen, hoppas och tror att det skall bli snart!