2026-07-19, 11:50
Medlem
HanMedPinnens avatar
Jag känner en som var en riktig koffein-junkie. Hela dagen behövde läggas upp efter kaffet som måste drickas morgon och eftermiddag, och det efterföljande toabehovet. Vardagen gick bra, men helgaktiviteter, resor och liknande blev krångliga och att missa kaffet var en katastrof.

Hon blev sjuk för några år sedan och kunde inte dricka kaffe på några dagar, och passade då på att sluta tvärt. Nu rör hon inte koffein i någon form. Kanske fusk att hon "fick hjälp" genom abstinensen, men en så kort tids obehag borde de flesta klara.
Citat:
Ursprungligen postat av AI-2000
Jag känner en som slutat med kaffe och aldrig intar koffein och hen går och gäspar hela dagarna trots en aktiv livsstil.
Den jag känner har det inte så. Hon är pigg och glad, och jag tror förändringen gav mersmak. Hon gjorde nämligen sedan fler livsstilsförändringar, en i taget, och verkar må bättre idag.
Citera
2026-07-19, 12:00
Medlem
Jag har slutat dricka kaffe varje dag. Dricker det någon gång ibland.
Citera
2026-07-19, 12:15
Medlem
Jag är väldigt koffeinkänslig, kan bara dricka en kopp på morgonen för att kunna sova på natten. flera gånger har jag försökt sluta helt. Sista gången hade jag trappat ner till en tsk pulverkaffe med koffein och en till utan. Första dagen lite huvudvärk, andra dagen svår huvudvärk, tredje dagen helt fruktansvärd. Ångest, depression, jag kände verkligen att det är inte värt besväret att sluta, fick en aning om hur narkomaner som slutar har det. en timme efter första koppen kom ljuset i livet tillbaka.
Citera
2026-07-19, 12:28
Medlem
Running_mans avatar
Jag drack kolossala mängder kaffe och energidryck under många år men slutade med sånt år 2020.

Det hade gått till överdrift, kunde inte kontrollera drickandet så att det låg på en normal nivå. Gick i princip alltid runt med en kaffekopp eller en burk e energidryck...

Beslutade först för att trappa ned gradvis, att gå till endast kaffedrickande men just den dagen när jag lade av med energidryck så råkade jag få en kopp fruktansvärt äckligt kaffe på jobbet(spottade ut det) och då dog intresset för kaffe också.

Fick ingen huvudvärk konstigt nog. Förra gången jag provade att sluta så fick jag fruktansvärd huvudvärk så jag kände mig tvungen att fortsätta då.

Sover bättre om natten, känner mig friskare och mindre stressad. Tror att mängderna koffein bidrog till mycket stress i min vardag.
Citera
2026-07-19, 12:28
Medlem
Jag slutade att köpa kaffe och då blev kaffebryggaren stående i många månader.

Nu dricker jag då och då men inte för att förhindra abstinens. Jag har en elektrisk kaffekvarn där jag innan väger kaffebönorna, kör dem i kvarnen, mäter vatten till bryggaren, och gör kaffet enligt instruktioner på kaffepaketet.

Jag har köpt olika smaker och försöker känna skillnader etc. Kaffedrickandet är mer en smakupplevelse än "jag måste ha kaffe annars sprängs huvudet".

Dricker 0-2 koppar per dag. Sällan efter jobbet. Nu är det semester och mitt intag sker mestadels på morgonen.

Någon slags lärdom: gör kaffedrickande till en ritual och inte ett beroende.
Citera
2026-07-19, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Är det någon som lyckats sluta med kaffe i vuxen ålder efter flera års missbruk?
Hur gjorde ni i så fall? Några tips?

Vad definierar du som missbruk? Hur många köppar om dagen?
Citera
2026-07-19, 12:31
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mera
Jag är väldigt koffeinkänslig, kan bara dricka en kopp på morgonen för att kunna sova på natten. flera gånger har jag försökt sluta helt.
Måste varit nått psykologiskt då koffein bara finns i ditt system i 3-4h.
Citat:
Ångest, depression, jag kände verkligen att det är inte värt besväret att sluta, fick en aning om hur narkomaner som slutar har det. en timme efter första koppen kom ljuset i livet tillbaka.
Starkt jobbat! Man ska testa sånt iaf.
Citera
2026-07-19, 12:37
Medlem
snillet_1s avatar
För några år sedan gick jag över till te efter att ha druckit kaffe sen femton års ålder. Aldrig varit en storkonsument som en del andra i tråden, utan för egen del blev det max en-två koppar om dagen men jag upplevde de sista åren att effekten var negativ. Istället för att bli pigg fick jag en kortvarig rush som följdes av en påtaglig trötthet. Med teet, det svarta teet, får jag den rätta känslan. Lite piggare, lite gladare men utan den där hemska tröttheten som kaffet gav mig på slutet. Fan vet vad det handlade om.

Enda gången jag kan sakna kaffe litegrann är när jag äter tårta eller glass. När det är mycket grädde i farten. Det passar väldigt bra ihop.

Citat:
Jag är väldigt koffeinkänslig, kan bara dricka en kopp på morgonen för att kunna sova på natten. flera gånger har jag försökt sluta helt. Sista gången hade jag trappat ner till en tsk pulverkaffe med koffein och en till utan. Första dagen lite huvudvärk, andra dagen svår huvudvärk, tredje dagen helt fruktansvärd. Ångest, depression, jag kände verkligen att det är inte värt besväret att sluta, fick en aning om hur narkomaner som slutar har det. en timme efter första koppen kom ljuset i livet tillbaka.

Jag har med åren förstått att jag också är ganska koffeinkänslig (gäller även nikotin). För nåt år sen blev jag bjuden på en liten kopp kaffe sent på eftermiddagen efter att inte druckit på ett par år. Ville vara trevlig och tänkte väl att det inte kunde vara så farligt och jag skulle ut och jobba fysiskt ett par timmar efter det. Men tro fan, jag låg och vände och vred mig halva natten efter det.
Citera
2026-07-19, 12:38
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Jag ska iaf försöka nu på semestern. Men det har börjat med en jobbig huvudvärk, och trötthet.

Här är mitt recept på att avgifta sig utan huvudvärk:

-När du känner huvudvärken komma smygande, drick då raskt en halv kopp starkt kaffe. Första dagen kan det behövas en andra dos, om inte huvudvärkskänslan försvinner inom nån minut.
-Sen upprepar du samma sak igen, nästa gång huvudvärken kommer smygande.

Tänken är att det skall dröja lite längre för varje gång, innan huvudvärken kommer tillbaka igen. Och efter nån dag kanske du inte behöver en halv kopp längre. Då kanske det räcker med en halv klunk.

Och i bästa fall så kommer du att vara avgiftad inom några dagar till en vecka.

Du kommer märka att det är rätt bråttom att fylla på med den lilla skvätten kaffe, åtminstone de första dagarna. För om huvudvärken väl har hunnit få fäste, så är det knappt att det hjälper med kaffe heller.
Men om man tar den lilla skvätten i tid, så släpper trycket över huvudet väldigt snabbt (en halv minut max?).
Jag har även slutat genom att trappa ut långsamt, genom att blanda snabbkaffe och koffeinfritt pulverkaffe. Det gick också men tog lång tid, plus jag kände mig som en pundare som vägde upp och häll på. Plus jag föll tillbaka obönhörligen, varje gång jag unnade mig en riktig kopp.

Kan f ö varmt rekommendera att sluta, och särskilt om du dricker missbrukarmängder, som jag själv gjorde. För jag har blivit mycket piggare utan, och klarare i knoppen också. Även lugnare inombords och har inte lika bråttom på toa stup i kvarten.

Te var dock ingen bra ersättare för mig, för jag blev exakt lika beroende av det också. Och örtte kan jag ha eller mista.
Däremot så tipsar jag om att dricka hett vatten istället. Alltså tevatten utan te. Jag har diggat det sedan första stund, och tycker att det fyller exakt samma funktion som en kopp kaffe en gång gjorde. Jag drack så många koppar att jag aldrig blev pigg av kaffet, så därför funkar varmvatten precis lika bra.

Men det är ta mig tusan inte lätt att släppa stimulanterna helt. För ungefär samtidigt som jag slutade använda koffein, så återföll jag och började använda nikotin igen. Vilket är väl tveksamt om det är bättre, rent hälsomässigt. Men vi får väl se om jag hittar viljan att lägga ner det igen, hoppas och tror att det skall bli snart!
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-19 kl. 12:44.
Citera
2026-07-19, 12:40
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Måste varit nått psykologiskt då koffein bara finns i ditt system i 3-4h.

Starkt jobbat! Man ska testa sånt iaf.

Det är halveringstiden på ett ungefär men koffeinet finns kvar betydligt längre än så:

Citat:
En vanlig missuppfattning är att kaffeintaget under dagen inte skulle påverka nattsömnen. Koffeinet stannar nämligen längre i kroppen än de flesta tror.

– Hur mycket kaffe man har kvar i kroppen, det styrs av en grupp av gener. Hur mycket vi gillar kaffe och koffein, styrs av en annan grupp av gener. Och kaffe elimineras inte så snabbt ur kroppen.

När det gäller substanser i kroppen pratar man om halveringstid – den tid det tar för att bli av med hälften av substansen. För koffein är det 4-5 timmar, enligt forskning.

– Det betyder att har vi tagit en mängd kaffe, har vi hälften kvar efter 4-5 timmar och 25 procent kvar efter 8-10 timmar och så vidare. Har man då druckit större mängder kaffe under dagen har man förbaskat mycket koffein i kroppen när man ska sova, säger Bertil Fredholm.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kaffet-stannar-langre-i-kroppen-an-de-flesta-tror
Citera
2026-07-19, 13:03
Medlem
hockexs avatar
Ja, var rätt svårt men inte lika svårt som cannabis, snus/cigg, eller socker. Händer att man drar i sig ett glas Trocadero zero nu på sommaren men annars är det lugnt.

Ganska sjukt vilken dopamin kick en kopp kaffe eller en cola zero kan ge om man inte är van vid koffein. Solskenshumör direkt
Citera
2026-07-19, 13:16
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpieWinston
Vad definierar du som missbruk? Hur många köppar om dagen?

a) När man alltid är stissig, och dimmig i skallen så det inte går att tänka, och alltid vaknar tung som en död valross?

b) När man måste kissa en gång per halvtimme, från förmiddag till läggdags?

c) När magen säger ifrån och man fortsätter dricka ändå?

Jag hade alla av ovanstående och när magen pajade så gick jag över på pulverkaffe. Brukade aldríg räkna koppar men 200g snabbkaffe brukade räcka drygt en vecka, vilket var tillräckligt för att jag skulle få en hel massa biverkningar av det.

EDIT: Har alltså äntligen lyckats sluta, och mår betydligt bättre utan.
Senast redigerad av busy-signal 2026-07-19 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in