2026-07-21, 17:03
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Vad araberna hade för anspråk är irrelevant eftersom de inte hade en stat. Det står klart och tydligt att araberna INTE ska ha politiska rättigheter i Mandatet. Vad är det som är oklart? Du menar att helt plötsligt när Mandatet upphör att existera så ska helt plötsligt en grupp invidider ha politiska rättigheter som stater har, trots att de inte hade en stat?

Om vi ska leka den leken, varför är det isf uteslutande araberna som ska ha den rättigheten och inte alla andra människor i det området? Varför skulle isf druserna inte ha en egen stat också? Känner du inte att det glappar där?
Nu blandar du ihop äpplen och cykelpumpar igen. Anspråk är en sak, rättigheter är en helt annan sak.
2026-07-21, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, förintelsen är ett lika historiskt faktum som att Israel är ockupationsmakt på Västbanken. Är jag iom det påståendet judehatare enligt dig?

Det påståendet visar bara på en bias mot Israel. Västbanken är en term som myntades av ockupationsmakten Jordanien. Det rätta namnet är Judéen och Samarien. Det säger sig självt att Israel inte kan ockupera det område som givit namn till det judiska folket. Men det är inte bara judarna du raderar från kartan genom att skriva Västbanken. Du raderar även det samaritanska folkets rätt till sin historia. De bor på sitt heliga berg Gerizim, tack vare Israels skydd. Under den arabiska ockupationen tvingades de bo i Nablus. Se där: här fick du ett helt annat folk att skriva om istället för sida upp och sida ner med arabisk propaganda. Men det passar kanske inte narrativet att det mångtusenåriga folk som som fortfarande bor i Samarien får lite uppmärksamhet.
2026-07-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det påståendet visar bara på en bias mot Israel. Västbanken är en term som myntades av ockupationsmakten Jordanien. Det rätta namnet är Judéen och Samarien. Det säger sig självt att Israel inte kan ockupera det område som givit namn till det judiska folket. Men det är inte bara judarna du raderar från kartan genom att skriva Västbanken. Du raderar även det samaritanska folkets rätt till sin historia. De bor på sitt heliga berg Gerizim, tack vare Israels skydd. Under den arabiska ockupationen tvingades de bo i Nablus. Se där: här fick du ett helt annat folk att skriva om istället för sida upp och sida ner med arabisk propaganda. Men det passar kanske inte narrativet att det mångtusenåriga folk som som fortfarande bor i Samarien får lite uppmärksamhet.

Tror du min fråga om om vilken rättskälla som stödjer ditt påstående att hela mandatet tillhör Israel, försvinner för att du börjar diskutera ortsnamn eller samariternas historia?
2026-07-21, 17:48
Medlem
Citat:
Du och dina halmgubbar! Du säger det är statslöst, svårare än så är det inte. Nu återstår bara den lilla detaljen att visa rättskälla som stödjer det. Det har du fortfarande inte gjort.
Ja, och dessutom innebär "statslöst" naturligtvis inte att "här är det juridiskt sett fritt fram att göra som man vill, bara man har en suverän stat i ryggen".

FN jobbar därtill aktivt och medvetet på att försöka hålla nere antalet statslösa personer och områden, det har varit en vägledande princip för dem ända sedan 1945.
2026-07-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det kanske verkar så om du läser vänsterpressen men i verkligheten så är palestinierna den grupp som står för den överlägset största delen av brotten på Västbanken, precis som de gör i så många andra platser i världen. Om du tittar på Danmark så är palestinierna en av de absolut mest överrepresenterade etniciteterna bland brottslingar, i princip alla palestinier i Danmark är med i belastningsregistret. Och det är så i hela världen. Men av någon anledning tror du att palestinierna på Västbanken är fredliga som lamm.
Är ett jäkla svammel från dig. Det bor i runda slängar 50 000 palestinier i Danmark. I princip alla de finns inte belastningsregistret. Men jag vet vad du refererar till. 1992 kom det 321 statslösa palestinier från Libanon till Danmark och dessa och deras barn har det gjorts en långtidsstudie om. Och nej, det har verkligen inte gått bra. Mycket skit där som jag inte har någon som helst sympati för.
Du vill ju dock beskriva palestinier som mer benägna till kriminalitet i egenskap av deras etnicitet och det funkar inte.
Invandrare från Mellanöstern är tyvärr generellt överrepresenterade i kriminalitet vilket är illa och som jag heller inte sympatiserar med.
Oavsett så har allt detta inte ett skit med Israel/Palestinia att göra. Det ger inte Israel rätt att uppföra sig som de gör.
Och nej, jag tror inte alla palestinier på Västbanken är fredliga lamm. Finns nog en del vidriga personer där också. På samma sätt som jag menar att extrema judiska bosättare är vidriga. Inte i egenskap av att de är judatr men för deras beteende.
2026-07-21, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, och dessutom innebär "statslöst" naturligtvis inte att "här är det juridiskt sett fritt fram att göra som man vill, bara man har en suverän stat i ryggen".

FN jobbar därtill aktivt och medvetet på att försöka hålla nere antalet statslösa personer och områden, det har varit en vägledande princip för dem ända sedan 1945.

Exakt. Det räcker inte att t.ex Sverige stationerar en gubbe på antarktisk eller månen och sedan hävda att platsen juridiskt tillhör Sverige.
2026-07-21, 19:12
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Exakt. Det räcker inte att t.ex Sverige stationerar en gubbe på antarktisk eller månen och sedan hävda att platsen juridiskt tillhör Sverige.

Bra exempel, verkligen! Framförallt när alla himlakroppar anses vara allas gemensamma egendom enligt internationella rymdlagsstiftningen. Det är andra regler här på jorden om du inte kände till det?
2026-07-21, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Bra exempel, verkligen! Framförallt när alla himlakroppar anses vara allas gemensamma egendom enligt internationella rymdlagsstiftningen. Det är andra regler här på jorden om du inte kände till det?

Du begrep inte att exemplen var analogier för att visa att faktisk kontroll inte automatiskt skapar juridisk suveränitet? Du kanske kan plocka fram den internationella rättsregel eller rättspraxis som säger att Israel har juridisk rätt till hela mandatets territorie? Ingen har ju lyckats hittils!
2026-07-21, 19:50
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Du begrep inte att exemplen var analogier för att visa att faktisk kontroll inte automatiskt skapar juridisk suveränitet? Du kanske kan plocka fram den internationella rättsregel eller rättspraxis som säger att Israel har juridisk rätt till hela mandatets territorie? Ingen har ju lyckats hittils!

Det är nog ingen som begriper riktigt vad du menar med de flesta av dina tvivelaktiga känslomässiga åsikter som har körts i någon AI-bot. Frågan är om du ens själv vet vad du egentligen pratar om?
2026-07-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Det är nog ingen som begriper riktigt vad du menar med de flesta av dina tvivelaktiga känslomässiga åsikter som har körts i någon AI-bot. Frågan är om du ens själv vet vad du egentligen pratar om?

Men snälla nån, det här är väl ändå inte så svårt att förstå? Kan du inte svara på frågan så säg det, eller skriv inte alls!
2026-07-21, 20:14
Medlem
Citat:

Jag har tidigare läst i annan tråd att du oroade dig för att utplaceringen av israeliska laservapen i rymden var "nästa del av det sionistiska projektet efter Stor-Israel". Då var jag inte säker på att du menade allvar, utan lämnade en öppning för humor, trots att jag vet att den mest humorlösa gruppen på planeten är palestinafolk. Men nu när jag ser att du återkommer till rymdtemat och håller öppet för att "juden" kanske trots allt är ute efter att få upp sin stora nästa först i vapenomloppsbana inser jag att du menade allvar. Jag tolkar dig som att du menar att judarna inte bara är ute efter västbanken utan hela världsalltet. Den konspirationsteorin måste du nästan få pris för, och jag är helt säker på att du kan koppla denna kommande erövring till Deir Yassin, där allt som bekant började den 9 april 1948.
2026-07-21, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag har tidigare läst i annan tråd att du oroade dig för att utplaceringen av israeliska laservapen i rymden var "nästa del av det sionistiska projektet efter Stor-Israel". Då var jag inte säker på att du menade allvar, utan lämnade en öppning för humor, trots att jag vet att den mest humorlösa gruppen på planeten är palestinafolk. Men nu när jag ser att du återkommer till rymdtemat och håller öppet för att "juden" kanske trots allt är ute efter att få upp sin stora nästa först i vapenomloppsbana inser jag att du menade allvar. Jag tolkar dig som att du menar att judarna inte bara är ute efter västbanken utan hela världsalltet. Den konspirationsteorin måste du nästan få pris för, och jag är helt säker på att du kan koppla denna kommande erövring till Deir Yassin, där allt som bekant började den 9 april 1948.

När anklagelsen om att vara konspirationsteoretiker kommer från en person som skriker jäv om alla internationella domstolar och förkastar all kritik som riktas mot Israel oavsett om dom kommer från FN, EU eller någon NGO, så går det inte att ta dig på allvar!

Du är en stor clown som skitar ner tråden med ditt of topic och dina påhittade anklagelser. Svara istället på vilken internationell rättsregel eller rättspraxis som säger att dessa bestämmelser ger Israel juridisk suveränitet över Västbanken idag?

Du har alltså missat att Netanyahu sagt i en intervju att han arbetar för ett ”greater Israel”?
Senast redigerad av Heretic77 2026-07-21 kl. 20:34.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in