2026-07-21, 15:36
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Uhm va?! Det finns flera internationella domstolar och tribunaler!

Internationella organ har behandlat frågan om Västbanke. ICJ, FN organ, ICRC och ICC har gjort rättsliga bedömningar utifrån bland annat ockupationsrätten och självbestämmandeprincipen. Du kan anse att de har fel, men då behöver du visa vilken rättsregel som gör deras tolkning felaktig. Hittills är det bara din högst personliga tolkning som du presenterar.

Nej, FN bestämmer inte internationell lag. Enligt internationell lag så är ett statslöst område statslöst. Svårare än så är det inte.
2026-07-21, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Min utgångspunkt är att den som inte kan skriva ett enda inlägg utan att man kan hänvisa till antisemitism enligt IHRA:s arbetsdefinition av antisemitism är judehatare.

Varför sitter du för övrigt och kritiserar Israel hela dagarna? ICJ har kommit med en massa utlåtanden om annat än Israel. Folkmordet på armenier kan diskuteras. Krisen i Sudan. Israels försök att anlägga skogar i öknen berömmas, det goda samarbetet med druser framhävas. Men sitter man dag ut och dag in och bara kastar skit, ja var och en kan väl dra sina slutsatser om vilket "rikt" liv en sådan person har...

Irrelevant för diskussion. Men om jag säger att jag skrivit fler inlägg i revisionistforumet (och försvarat judar), än antal inlägg där jag kritiserar Israels regering. Vad tänker en rabiat ”Israelvän” då? Kortslutning?
2026-07-21, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, FN bestämmer inte internationell lag. Enligt internationell lag så är ett statslöst område statslöst. Svårare än så är det inte.

Du och dina halmgubbar! Du säger det är statslöst, svårare än så är det inte. Nu återstår bara den lilla detaljen att visa rättskälla som stödjer det. Det har du fortfarande inte gjort.
2026-07-21, 16:14
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Du och dina halmgubbar! Du säger det är statslöst, svårare än så är det inte. Nu återstår bara den lilla detaljen att visa rättskälla som stödjer det. Det har du fortfarande inte gjort.

"Rättskälla" att Västbanken är statslöst?
2026-07-21, 16:16
Medlem
Citat:
"Rättskälla" att Västbanken är statslöst?

Häng med lite nu tack. Det är din tolkning av artikel 5 som diskuteras.
2026-07-21, 16:43
Medlem
Citat:
Nej, Mandatet tillhörde Storbritannien mellan 1917-1948 och Mandatet skulle enligt lag bli ett judiskt hemland. Det var inte öppet för någon att diskutera, Nationernas Förbund bestämde det.

Uttrycket "a Jewish National Home" innebar aldrig något klart löfte om att det skulle bildas en suverän judisk stat i området, och i NF:s resolution 1922 uttalades det klart och tydligt att vad som än kom på plats i mandatet när det avvecklades så skulle det respektera även andra gruppers rättigheter på lika villkor, inte bara judarnas. Att det skulle handla om ett direkt löfte om en suverän judisk stat och enbart en judisk stat, det är bara din tolkning (eller mera exakt, du upprepar en tolkning som drevs av sionister på 1920-30-talen). Det blir inte mera sant för det.

Ursäkta att jag citerar ett par egna poster från tidigare i tråden, men det här är ju saker som har diskuterats tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Nationernas Förbund (League of Nations) kollapsade (i praktiken) när WW2 bröt ut, men varken de eller Balfourdeklarationen 1917 lade någon direkt rättslig grund för en enhetligt judisk stat som skulle motsvara det Israel som bildades 1948-49.

NF:s resolution från 1922 gällde inte en suverän judisk-styrd stat, och den betonade dessutom att de icke-judiska gruppernas rättigheter i området måste garanteras. Vilket Israel naturligtvis skiter i.

I ett tilläggsprotokoll till resolutionen strax efteråt klargjordes det att dessa föreskrifter, att även andra gruppers intressen och rättigheter (politiska, ekonomiska, språkliga, religiösa och kulturella rättigheter) skulle respekteras och inte bara judarnas, gällde specifikt den del av mandatet som låg väster om Jordanfloden (alltså det som idag är Israel + Västbanken och Gaza). Den vanliga sionistiska tolkningen att "om palestinierna har något hemland så är det Jordanien och inget annat, de borde ha stuckit dit" stämmer alltså inte. Varken NF, FN eller britterna har någonsin gett sitt stöd till denna linje.

Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
FN:s ursprungliga upplägg var en tvåstatslösning., Storbritannien (som hade haft mandatet i nästan trettio år) förband sig att bereda vägen för genomförandet av denna plan men det bröt ut inbördeskrig i mandatet (nuvarande Israel och Västbanken) redan senhösten 1947. Sionisterna deltog med liv och lust i detta krig.

Att utropa en stat skapar i sig ingen rätt, det är bara en performativ/deklarativ gest (hej Thomas Jefferson!) Ben-Gurion och de militanta sionister som stod bakom det tidiga Israel var hela tiden inställda på att landet skulle erövras, snarare än (enbart) tas emot med tacksamhet från britterna och FN. När man utropade sin nya republik så bjöd man inte in någon från den utgående brittiska administrationen, något "överlämnande" ägde alltså aldrig rum. Dedt brukar annars ofta vara en självklarhet n är en f d koloni blir självständig.

Naturligtvis kunde mandatet ha förlängts 1947/48, så att det inte upphörde i maj 1948, men Storbritannien var trötta på hela soppan, hade ont om resurser att lägga på Mellanöstern efter WW2 och hade desssutom utsatts för blodiga terrordåd i mandatområdet, även från sionistiskt håll (attentatet mot King David Hotel av Sternligan sommaren 1946 t ex, med 91 döda, både britter, araber och judar)., Man gav sig alltså iväg, men det betydde självklart inte att judarna kunde paxa hela området och räkna med någon vattentät rätt till suveränitet där.

Juridiskt sett är din version av saken bullshit, och i alla händelser så hade en sådan "ensamrätt till suveränitet över hela mandatet" spruckit när man i september 1948 helt enkelt mördade FN-medlaren Folke Bernadotte, en händelse som Israel heller aldrig har bett om ursäkt för på något sätt.
Senast redigerad av HepCat-X 2026-07-21 kl. 17:02.
2026-07-21, 16:48
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Israel är judarnas land. Det finns inga planer på att flytta någon annanstans. Att älta inbillade 80 år gamla oförrätter är inte produktivt utan snarast sinnesslött. Israel lever och frodas. Israel är ett bra land att leva i.
Israel är ett skitland, och är det några som "ältar" gamla oförätter så är de satans mördrna och extremister i detta land som strävar efter ett "stor-israel".. Det är bra att ha helheten i Israels blodiga förflutna och Israelernas totala avsaknad av medmänsklighet och moral.
2026-07-21, 16:49
Medlem
Citat:
Irrelevant för diskussion. Men om jag säger att jag skrivit fler inlägg i revisionistforumet (och försvarat judar), än antal inlägg där jag kritiserar Israels regering. Vad tänker en rabiat ”Israelvän” då? Kortslutning?

Jag säger att du inte får något alibi för judehat därför att du tror på förintelsen. Förintelsen är ett historiskt faktum. Den som förnekar det är en idiot. De flesta judehatare förnekar sannolikt inte förintelsen utan tycker bara att det var bra det som hände. Med tanke på de historierevisionistiska tankar du för fram i denna tråd är det väl bara så att du hamnar på plus minus noll i historierevisionism. Det du sysslar med i denna tråd är att skriva om Israels historia i syfte att delegitimera staten. När du delegitimerar staten fungerar du som ideologisk drivkraft för terrorister och mördare och annat pack. Förhoppningsvis kommer även du till insikt tids nog.

Israel och judar behöver inte ditt stöd. Israel och judar behöver bara att du inte använder all fritid åt att baktala, ljuga och kasta skit på den judiska staten. Jag är för övrigt inte "Israelvän". Israel behöver inte min "vänskap". Jag har i akt och handling försvarat staten, det är vad Israel behöver.
Senast redigerad av Petronius 2026-07-21 kl. 16:56.
2026-07-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Israel är ett skitland, och är det några som "ältar" gamla oförätter så är de satans mördrna och extremister i detta land som strävar efter ett "stor-israel".. Det är bra att ha helheten i Israels blodiga förflutna och Israelernas totala avsaknad av medmänsklighet och moral.

Vad menar du med Stor-Israel? Israel kontrollerar betydligt mindre landytor idag än det gjorde eftre 1967 då det var som störst. Så det verkar gå ganska dåligt för det projektet. Kan det vara så att du som obildad hillbilly, sannolikt ett resultat av kusingifte i flera generationer, inhämtar din historiska och geopolitiska kunskap från arabiskspråkiga kanaler på Tiktok?
2026-07-21, 16:51
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Häng med lite nu tack. Det är din tolkning av artikel 5 som diskuteras.

Av dokumentet framgår att 100% av mandatet skulle bli ett judiskt hem, inte specifikt av artikel 5 utan samtliga artiklar tillsammans. Araberna skulle inte ha politiska rättigheter. När mandatet upphörde så försökte inte araberna heller utropa en stat, det är ett faktum att de inte gjorde det. Därav är Västbanken statslöst och eftersom Israel kontrollerar det är det Israel som bestämmer huruvida de vill tillåta en palestinsk stat eller inte.
2026-07-21, 16:55
Medlem
Citat:
Jag säger att du inte får något alibi för judehat därför att du tror på förintelsen. Förintelsen är ett historiskt faktum. Den som förnekar det är en idiot. De flesta judehatare förnekar sannolikt inte förintelsen utan tycker bara att det var bra det som hände. Med tanke på de historierevisionistiska tankar du för fram i denna tråd är det väl bara så att du hamnar på plus minus noll i historierevisionism. Det du sysslar med i denna tråd är att skriva om Israels historia i syfte att delegitimera staten. När du delegitimerar staten fungerar du som ideologisk drivkraft för terrorister och mördare och annat pack. Förhoppningsvis kommer även du till insikt tids nog.

Israel och judar behöver inte ditt stöd. Israel och judar behöver bara att du inte använder all tid fritid åt att baktala, ljuga och kasta skit på den judiska staten. Jag är för övrigt inte "Israelvän". Israel behöver inte min "vänskap". Jag har i akt och handling försvarat staten, det är vad Israel behöver.

Ja, förintelsen är ett lika historiskt faktum som att Israel är ockupationsmakt på Västbanken. Är jag iom det påståendet judehatare enligt dig?

Du kommer med anklagelser från ingenstans. Citera dom inlägg där jag ger uttryck för det du anklagar mig så jag kan försvara mig.
2026-07-21, 17:02
Medlem
Citat:
Av dokumentet framgår att 100% av mandatet skulle bli ett judiskt hem, inte specifikt av artikel 5 utan samtliga artiklar tillsammans. Araberna skulle inte ha politiska rättigheter. När mandatet upphörde så försökte inte araberna heller utropa en stat, det är ett faktum att de inte gjorde det. Därav är Västbanken statslöst och eftersom Israel kontrollerar det är det Israel som bestämmer huruvida de vill tillåta en palestinsk stat eller inte.

Som vanligt så hoppar du liksom över flera led. Som flera redan påtalat för dig så syftade Palestina mandated till att upprätta ett judiskt nationalhem. Det innebar inte att dom fick suveränitet över hela mandatets territorium. Något man kan tycka du borde känna till med tanke på att du hänger i judetrådarna dagligen. Du lever helt enkelt i förnekelse!

Du kan som sagt, inte visa något rättskälla för din tolkning. Tvärtom har ICJ, ICC:s jurisdiktionsbeslut, ICRC och FNs organ utgått från att Västbanken är ockuperat territorium, inte israeliskt suveränt territorium.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in