2026-07-17, 18:11
Medlem
Om vi tänker en vanligt båt på 3-5 meter med utombordare på jämfört med en vattenskoter, vilket är säkrare när det börjar blåsa upp?
Jag tänker vattenskoter eftersom den inte tar in vatten och är betydligt lättare att manövrera i vågor än en mindre båt.

Sen när vattenskotern väl stannar kanske man inte kan ro den i land men det kan man med en vanlig båt.
Citera
2026-07-17, 18:18
Medlem
Jag skulle hellre sitta i en båt än på en vattenskoter om det börjar blåsa upp.
Jag tror att en vattenskoter skulle vara väldigt tung och väldigt svår att manövrera i kraftig blåst, kanske till och med omöjligt.
Citera
2026-07-17, 18:21
Medlem
Vattenskoter. Helt överlägset. Ett flöte med motor, dessutom är den så rörlig och smidig, så parera jättevågor etc är en barnlek.
Citera
2026-07-17, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Om vi tänker en vanligt båt på 3-5 meter med utombordare på jämfört med en vattenskoter, vilket är säkrare när det börjar blåsa upp?
Jag tänker vattenskoter eftersom den inte tar in vatten och är betydligt lättare att manövrera i vågor än en mindre båt.

Sen när vattenskotern väl stannar kanske man inte kan ro den i land men det kan man med en vanlig båt.

I en riktig kraftig storm, så kan du inte ro, dessutom vill du hålla dig så långt borta från land som möjligt.
Citera
2026-07-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
I en riktig kraftig storm, så kan du inte ro, dessutom vill du hålla dig så långt borta från land som möjligt.

I en båt på 3-5meter?
Citera
2026-07-17, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
I en båt på 3-5meter?

Det finns inget otäckare än att närma sig land i full storm i en manöveroduglig båt.
Citera
2026-07-17, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Det finns inget otäckare än att närma sig land i full storm i en manöveroduglig båt.

Allt är givetvis relativt, men det var lite det manöverdugligheten jag tänkte på. En båt på 3-5meter med utombordare är ganska smått och genererar ju inte i närheten samma krafter som en segelbåt på 10meter. Sen är det väl kanske lite olika vad man menar när man säger blåser upp eller full storm men det är självklart inget man ror i precis som du säger.
Citera
2026-07-17, 19:32
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla

Vad menar du med blåser upp! Jag sitter hellre i en båt på 3-5 meter!
Citera
2026-07-17, 22:08
Medlem
Old-Crows avatar
Om vi pratar storm så skulle jag utan minsta tvekan föredra en vattenskoter.
Citera
2026-07-18, 00:20
Medlem
Det är inte så enkelt att jämföra. Hur lätt trillar du ur båten och hur lätt trillar du av vattenskotern, om det kommer en våg och trycker till dig?

En båt kan mycket väl flyta vattenfylld, liksom en vattenskoter.

Sedan har du av någon anledning begränsat jämförelsen till utombordade, vilket är lite märkligt faktiskt eftersom en vattenskoter inte är en utombordare.

Det handlar mycket mer om den specifika båtens/vattenskoterns utförande än något annat.

SSRS har båtar av många olika modeller, inklusive deras "vattenskoter" rescue runner, som huvudsakligen är till för att plocka upp nödställda ur vattnet, snarare än att vara en säkrare farkost i hårt väder. Jag skulle nog påstå att SSRS samtliga båtar än säkrare i hårt väder än deras rescue runners. Men de är å andra sidan sällan utombordare.

Svaret på frågan blir alltså, en säker båt är säkrare än en säker vattenskoter.
Vilket inte är samma sak som att en gammal Crescent eka är säkrare än en Sea-Doo av senaste snitt.

Jag har varit ute i en öppen motorbåt i orkan, och jag kände mig inte det minsta otrygg. Men hade jag suttit på en vattenskoter då, då hade jag nog känt mig jäkligt otrygg. Man kommer väldigt nära vattnet på en vattenskoter, särskilt när det går vågor. Det gör man förviss i en öppen motorbåt också, men inte alls lika nära. Säkrast känner man sig på en segelbåt 7-8 meter höga våga på nordsjön i hejdundrande medvind är bara en riktigt häftigt
Senast redigerad av Veridictores 2026-07-18 kl. 00:23.
Citera
2026-07-18, 03:57
Medlem
En vattenskoter har betydligt mer hästkrafter än en öppen båt på 3-5 m vilket gör vattenskotern till det säkraste valet. En båt blir inte kul att sitta i efter ett par rejäla sjöar slagit över relingen. Så vattenskotern är det säkraste med råge jämfört de kategorier du nämner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in