Det är inte så enkelt att jämföra. Hur lätt trillar du ur båten och hur lätt trillar du av vattenskotern, om det kommer en våg och trycker till dig?
En båt kan mycket väl flyta vattenfylld, liksom en vattenskoter.
Sedan har du av någon anledning begränsat jämförelsen till utombordade, vilket är lite märkligt faktiskt eftersom en vattenskoter inte är en utombordare.
Det handlar mycket mer om den specifika båtens/vattenskoterns utförande än något annat.
SSRS har båtar av många olika modeller, inklusive deras "vattenskoter" rescue runner, som huvudsakligen är till för att plocka upp nödställda ur vattnet, snarare än att vara en säkrare farkost i hårt väder. Jag skulle nog påstå att SSRS samtliga båtar än säkrare i hårt väder än deras rescue runners. Men de är å andra sidan sällan utombordare.
Svaret på frågan blir alltså, en säker båt är säkrare än en säker vattenskoter.
Vilket inte är samma sak som att en gammal Crescent eka är säkrare än en Sea-Doo av senaste snitt.
Jag har varit ute i en öppen motorbåt i orkan, och jag kände mig inte det minsta otrygg. Men hade jag suttit på en vattenskoter då, då hade jag nog känt mig jäkligt otrygg. Man kommer väldigt nära vattnet på en vattenskoter, särskilt när det går vågor. Det gör man förviss i en öppen motorbåt också, men inte alls lika nära. Säkrast känner man sig på en segelbåt

7-8 meter höga våga på nordsjön i hejdundrande medvind är bara en riktigt häftigt