Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Barn under 15 kan inte samtycka till sex, detta är fakta. Och i detta fallet rör det sig om våldtäktsförsök av den ena flickan (17 åringen misstänkt) och våldtäkt av den andra flickan (18 åringen misstänkt).
Jag vet att lagen säger så och jag har läst vad de är misstänkta för. Antingen så missar du poängen med det jag säger eller så skiter du helt enkelt i det.
Det jag försöker framföra är bilden av brottet man får i sina egna tankar.
Exempel 1: 17-åring har sex med en 9-åring. Här kan man direkt säga att denna personen är pedofil som gillar att pilla på småbarn. Nu kan pöbeln komma fram och skrika så högt de vill.
Exempel 2: 17-åring har sex med en 14-åring. Nu kan det istället handla om två personer som ville ligga med varandra trots vad lagen säger. Kanske de har träffats på en fest eller varit i kontakt genom vänner. 14-åringen kanske t.o.m. bara var en dag ifrån att fylla 15. Men i efterhand så kan denne ha ångrat sig eller berättat för någon annan som sen kanske anmälde det.
Jag säger inte att så är fallet här, bara att varje detalj spelar roll för hur man själv tänker kring denna typen av brott.