Citat:
Japans mordfrekvens är ett av de lägsta i världen, mycket lägre än både Sverige och USA. Och det känns mer som att du hittar på teorier så du kan bortföra dom som ett exempel. Japan har väldigt låg våldsbrott i allmänhet, det är inte som du föreslår att dom "gömmer" mord, utan deras mordstatistik reflekterar deras övriga låga brottsstatistik.
Dessutom finns det andra länder med få mord med ett starkt moraliskt fängelsesystem. Sydkorea, Taiwan, Kina, Saudi Arabien, Australien, Qatar och nu ser vi i El Salvador att morden sjunker drastiskt till följd av hårdare bestraffning.
Dessutom finns det andra länder med få mord med ett starkt moraliskt fängelsesystem. Sydkorea, Taiwan, Kina, Saudi Arabien, Australien, Qatar och nu ser vi i El Salvador att morden sjunker drastiskt till följd av hårdare bestraffning.
Ja det gör de. Japan är en fasadkultur. De fuskar för att polisen ska ha 99 procents uppklarningsprocent. Och Japan har få obduktioner. Dessutom så har mord av föräldrar ökat men det döljs också. och när mannen skjuter frugan och tar livet av sig så blir det statistiskt två självmord. Och när man hittar lik i skogen eller sjö så har de dött av olyckor inte mord. Då dessa är svåra att lösa.
Jag brukar använda Fukushimakatastrofen som ex på brott. Där fuskade kärnkraftsbolaget och byggde i en för låg skyddsvall**. Sådana saker är vanligt i Japan ta Kobejordbävningen där dog cirka 6500 personer på grund av fusk. USA hade en liknande jordbävning där dog det 60 personer. Japan är experter på jordbävningar. Men fusk gjorde att 6500 dog. Hjälparbetet var så uselt (Korruption?) så Yakusa* (kom in och räddade människor.
De fuskar också med antalet uteliggare i Japan genom ändra definitionen. Fasadkulturen gör att allt ser bra ut på ytan men i verkligheten gömmer sig mycket skit.
Fängelsesystemet rasar i hop Japan på grund av att ingen vill jobba där på grund av att 25 procent av fångarna är 65+år många dementa. De vill inte byta blöjor mm på äldre.
Till ex i princip alla kvinnor i tokyo har utsatts för sexbrott. Men det registreras inte.
El salvador redovisar 1.3*** mördade som är en extem minskning men det är fusk. Verkliga siffror är 8.5-10 personer per 100 000, som också är bra.
*Japans organiserade brottslighet.
**Det är lätt att räkna ut hur hög mur man behöver. Det kan en gymnasieelev göra.
*** Sveriges siffror 2025 var 0.79 personer per 100 000
När det gäller Kina, Qatar och Saudi så tror jag inte ett dugg på vad de producerar i statistik.
Taiwan och Australien vet jag för lite om när det gäller dödligt våld och straffsystem. Nu frågade jag AI om taiwan de har 0.58 per 100 000 men de räknar inte misshandel som leder till vållande till annans död. Det gör det i Sverige. Dödliga våldet i Australien enligt AI ligger på 0.85 personer som är högre än Sverige nu. Och skillnaden är också vem som dör. I Aus mer kvinnor i relation i sverige gängmedlemmar
Du är kanske expert på taiwanesisk och australisk straffrätt och och hur vänstern har agerat i länderna angående brottslighet så man kan jmf med sverige