2026-07-16, 21:47
Medlem
Den tillfälligt sänkta drivmedelsskatten har de senaste veckorna fått ett enormt genomslag i medierna. I P4 lokala kanaler och i många lokaltidningar publiceras reportage där kritiker till reformen får stort utrymme. Ofta handlar det om kommuner, företag eller privatpersoner som oroar sig för minskade skatteintäkter eller andra negativa konsekvenser.

Det är naturligt att granska politiska beslut. Det är en av journalistikens viktigaste uppgifter. Men granskning måste vara balanserad. När nästan enbart de negativa konsekvenserna lyfts fram och de som välkomnar sänkta drivmedelspriser sällan får komma till tals, uppstår frågan om rapporteringen verkligen är opartisk.

För många människor, särskilt på landsbygden, är bilen en nödvändighet. Lägre drivmedelspriser innebär en märkbar lättnad i hushållsekonomin. Även dessa röster förtjänar att höras.

Public service har ett särskilt ansvar att vara sakligt och opartiskt. Det innebär inte att undvika granskning, utan att ge publiken en rättvis och allsidig bild av en politisk reform och dess konsekvenser.

Journalister ska granska makten. Men de ska inte ge intryck av att driva opinion för eller emot ett politiskt beslut genom ett ensidigt urval av röster och perspektiv.

I en demokrati är det väljarna – inte medierna – som ska avgöra vilken politik de föredrar.
I veckan har det kommit upp flöden i medier från mängder av lokaltidningar och varenda lokala p4 kanal där man vinklar problemet mot skattelättnader på drivmedel

Vad fan händer med demokratin när etablissemanget bildar så tydlig opinion?
Citera
2026-07-16, 22:25
Medlem
Så media ska inte granska regeringsbeslut alls då enligt din gymnasienivå analys.
Citera
2026-07-17, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Så media ska inte granska regeringsbeslut alls då enligt din gymnasienivå analys.
Hur mycket tycker du att de har granskat chat control?
Citera
2026-07-18, 06:30
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Hur mycket tycker du att de har granskat chat control?

De har granskat det ganska ingående.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-ger-gront-ljus-till-fortsatt-chat-control
Citera
2026-07-18, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelle-Roev
De har granskat det ganska ingående.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/eu-ger-gront-ljus-till-fortsatt-chat-control
Det tycker du?

"Beslutet, som klubbades i förra veckan, gäller den tillfälliga lagstiftningen som av kritiker ofta kallas för ”chat control 1.0”. Reglerna infördes för första gången 2021 och har nu förlängts till april 2028."

Det är väl så jävla dags EFTER att skiten klubbats igenom. Förstod du verkligen inte alls vad jag syftade på?
Citera
2026-07-18, 16:25
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Det tycker du?

"Beslutet, som klubbades i förra veckan, gäller den tillfälliga lagstiftningen som av kritiker ofta kallas för ”chat control 1.0”. Reglerna infördes för första gången 2021 och har nu förlängts till april 2028."

Det är väl så jävla dags EFTER att skiten klubbats igenom. Förstod du verkligen inte alls vad jag syftade på?

De har granskat det. Vad är det med dig, är du rent bakom flötet? Nåt som har slagit mig är att i mer eller mindre alla trådar du kommenterar så genomsyras dina inlägg en sorts bitterhet och korkade svar till folk att "de får tänka själv" eller att de är idioter osv. Det måste vara nåt fel på precis allting i din värld, eller? Det måste vara tungt att vara så framgångsrik och felfri som du, eller har jag fel?
Citera
2026-07-18, 21:36
Medlem
Citat:
De har granskat det. Vad är det med dig, är du rent bakom flötet? Nåt som har slagit mig är att i mer eller mindre alla trådar du kommenterar så genomsyras dina inlägg en sorts bitterhet och korkade svar till folk att "de får tänka själv" eller att de är idioter osv. Det måste vara nåt fel på precis allting i din värld, eller? Det måste vara tungt att vara så framgångsrik och felfri som du, eller har jag fel?
Visa var de har granskat det innan röstningen då? Kom inte med någon jävla artikel som är skriven EFTER att de har röstat igenom skiten!
Citera
2026-07-18, 22:03
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Visa var de har granskat det innan röstningen då? Kom inte med någon jävla artikel som är skriven EFTER att de har röstat igenom skiten!

Det granskas av varje enskilt land inom EU, detta var en förlängning av den tillfälliga lagen som är baserad på att det scannas bland meddelanden etc. frivilligt. Det som kallas "Chat Control 2.0" går mycket längre och länderna inom EU är inte överens om det där än. Det blir de kanske aldrig heller, återstår att se.
Citera
2026-07-19, 10:01
Medlem
Tungrodds avatar
Citat:
Det granskas av varje enskilt land inom EU, detta var en förlängning av den tillfälliga lagen som är baserad på att det scannas bland meddelanden etc. frivilligt. Det som kallas "Chat Control 2.0" går mycket längre och länderna inom EU är inte överens om det där än. Det blir de kanske aldrig heller, återstår att se.

Jag kan tycka att man bör veta detta om man är 100% emot chatcontrol. Att det finns ett officiellt syfte med denna lagen vet vi, hur man väljer att använda den är en annan sak! Det kommer garanterat att avlyssnas både privatpersoner och företag, och sitter då fel sorts person och sköter det där så kan det bli väldigt fel. Personligen har jag inga speciella farhågor om det här än för jag är inte speciellt hemlig av mig, men det kommer kanske en dag när man får en släng av paranoia?
Citera
2026-07-19, 13:30
Medlem
Citat:
Som sagt, visa att det granskades INNAN det röstades igenom. För folk från hela EU vittnar om motsatsen. jag likaså då jag inte hört ett skit om det i Sverige innan omröstningar. Det är ju liksom en av de mest kritiserade sakerna kring chat control.
Citera
2026-07-19, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tungrodd
Jag kan tycka att man bör veta detta om man är 100% emot chatcontrol. Att det finns ett officiellt syfte med denna lagen vet vi, hur man väljer att använda den är en annan sak! Det kommer garanterat att avlyssnas både privatpersoner och företag, och sitter då fel sorts person och sköter det där så kan det bli väldigt fel. Personligen har jag inga speciella farhågor om det här än för jag är inte speciellt hemlig av mig, men det kommer kanske en dag när man får en släng av paranoia?
Vet du om att politiker, regeringen och andra högt styrande själva är undantagna chat control?
Citera
2026-07-19, 13:43
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Vet du om att politiker, regeringen och andra högt styrande själva är undantagna chat control?

Det blir de inte när det kommer till privatlivet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in