2026-07-17, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Gemensamt för alla elbilsförare är att ni inte äger er bil. Sen sitter du och försvarar att allt ägande flyttas över till en liten ägande överklass. Patetiskt, du är inte fri, slav.

Vi äger våran elbil. Vad menar du med att man inte kan äga elbilar?

Vi äger alla våra bilar, oavsett drivmedel.
Citera
2026-07-17, 08:53
Medlem
Facades avatar
Det är verkligen ingen stor grej.
Klart bilar skall betala för den delen av infrastrukturen de använder. Sedan är jag dock orolig över att detta kommer övergå till försäkringspremier där f-bolag tillslut kommer övervaka din bil, körstil och sätta premie per månad baserat på det mm.
Att det helt enkelt kommer fortgå till värre. Jag tycker det är illa nog att nya bilar är fulla med kameror överallt.
Citera
2026-07-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Enligt tråd starten är det Storbritannien som ska införa kilometerskatt.
Och det gäller då El-bilar och ladd hybrider.

Men vem är förvånad. Ju mer elbilar det blir som ersätter fossilbilar så måste skatten in som man tappar via skatt på bränslet.

Skatt på bensin är ca 9-10 kronor per liter i Storbritannien (omräknat till svensk valuta)
Kör man 2000 mil om året och har en förbrukning på 0,7 liter/mil så är det ca 14 000 kr/år som staten tappar om man har en elbil istället.

I Storbritannien finns 34,5 miljoner bilar och om de skulle ersättas med elbilar från då de var bensindrivna så tappar staten 48,3 miljarder i skatt från bränslet.

Skatt på el är ca 5% i Storbritannien så staten får inte in speciellt mycket via el från förbrukning till elbilar.

Den som tror man kommer undan med sin elbil är rätt naiv.

(Uppgifter hämtade via sökning på nätet)

Alla länders skatter måste sänkas.
Staten är mycket sämre på att förvalta pengarna än medborgorna.
Citera
2026-07-17, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Vikten är alltid väldigt mycket högre, även bredare hjul och väldigt mycket högre effekt. Därtill kör de flesta elbilsägare som om det var ett race vid varje start. Sammantaget så sliter de extremt mycket mer på vägarna. Det är hög tid att de betalar för det slitage de gör på vägarna!

Tror inte du läste vad jag skrev, Nej vikten är inte alltid mycket högre.
Du tänker kanske på när biltillverkare tagit befintliga modeller som säljs med förbränningsmotor och bara stoppar in ett batteripack där det får plats. Då blir bilen märkbart tyngre, men om plattformen byggs specifikt för en elbil så finns det mycket vikt att spara också för att den inte behöver byggas på samma sätt. Bilen blir fortfarande tyngre ja än likvärdig bensinbil, men inte med så mycket.

Och nej, elbilsägare kör inte som om det vore ett race vid varje start. Hur ska ni ha det? Ena stunden klagas det på att elbilister kör så lugn och långsamt, t.o.m. under hastighetsgränserna för att spara batteri och andra stunder sägs det att de körs som racebilar.

Själv kör jag ganska normalt. Kör med farthållaren aktiv nästan hela tiden på den aktuella hastigheten. Även i stan om det inte är nära till nästa sväng, så kör jag med farthållare.
Citera
2026-07-17, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vi äger våran elbil. Vad menar du med att man inte kan äga elbilar?

Vi äger alla våra bilar, oavsett drivmedel.

"You own nothing"

Vi går mot en situation, där man betalar månadsavgifter för allt.
SAAS. (Googla)

Min fru kan exv inte sätta på värmen på bilen utan månadsavgift.
Citera
2026-07-17, 09:16
Medlem
Ajogens avatar
Allt för att inte beskatta de rika. Vi har en politikerklass som inte är nåt annat än en lobbyistklass som kommer vända och vrida på allt för att suga ut pengar från mellanklassen. Beskattar vi miljardärers tillgångar så slipper vi en massa piss-skatter som denna.
Citera
2026-07-17, 09:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Rubriken förtydligad.

Strix/Mod
Citera
2026-07-17, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Gemensamt för alla elbilsförare är att ni inte äger er bil. Sen sitter du och försvarar att allt ägande flyttas över till en liten ägande överklass. Patetiskt, du är inte fri, slav.

Detta om att vara fri... fri kommer jag aldrig vara i full bemärkelse. Jag har accepterat hur samhället fungerar och om jag äger min bil eller leasar den påverkar inte mitt liv alls.

Anledningen till att jag vill leasa är att vid vissa kampanjer så kan man få riktigt bra deals, så bra att man funderar på om när bilen återlämnas, om andrahandsvärdet har sjunkit mer än vad jag betalat in. Jag skulle tro att det är så.
Citera
2026-07-17, 09:41
Medlem
zkumbollens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Ännu en ”konspiration” verkar vara på väg att bli verklighet.

Nu införs kilometerskatt för elbilar i Storbritannien. Det som länge avfärdats som spekulation eller alarmism börjar plötsligt bli konkret politik.

Många har varnat för att när drivmedelsskatterna minskar i takt med att fler kör elbil, kommer staten förr eller senare att vilja hitta nya sätt att ta betalt för varje körd kilometer.

Och ärligt talat – tror någon på allvar att detta stannar i Storbritannien? Det känns snarare som ett första steg som mycket väl kan sprida sig vidare i Europa och Sverige om rödgröna vinner.

Fråga: Vad var det vi sade? Har vi varit naiva nu igen?

Källa: https://feber.se/bil/nu-ska-elbilarna-borja-beskattas/494069/

Det är väl helt självklart att kilometerskatt kommer att införas även i SE, frågan är inte OM utan NÄR

Och som vanligt kommer den införas trappvis = först en liten liten avgift/skatt, för att det inte ska bli för mycket hålligång, men sedan när den väl är på plats, ja då skruvas tumskruvarna åt

+
Som vanligt blir det med motiveringen "Satsning på vård skola och omsorg"... låter ju bra, men i själva verket går 99% till annat, BS som du inte egentligen vill lägga en spänn på. Låta kommunister sköta andras pengar är inte och har aldrig varit en bra ide helt enkelt
Citera
2026-07-17, 10:04
Avslutad
även finnarna börjar inse att pengarna måste in på 1 eller 1 annat sätt..

"Staten tappar miljoner på elbilar: Kilometerskatt kan bli lösningen"

"Sammanlagt får staten in omkring åtta miljarder euro per år genom att beskatta fordonstrafiken. Då beaktas bränsleskatten, bilskatten, fordonsskatten och mervärdesskatten."

https://yle.fi/a/7-10092247

dom där 8 miljarderna euro blir väl nästan det dubbla om man räknar om det till sverige?
Citera
2026-07-17, 10:19
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
M har öppnat upp för avgiftsbelagda vägar istället.

Faktiskt mer rimligt. De existerar också redan på sina håll i landet.

/AI
Citera
2026-07-17, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Faktiskt mer rimligt. De existerar också redan på sina håll i landet.

/AI
Ja så länge drivmedelspriserna hålls nere så fattar väl inte folk att de får betala på andra sätt. Gungor och karuseller etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in