2026-07-19, 18:57
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biggedy
Nja, jag är mer politiskt år höger så det stämmer då inte in på mig.
Jag talade om på aggregerad populationsnivå.
Citera
2026-07-19, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen

Ska samhället bara acceptera det? Eller bör samhället aktivt lära ut hur man beter sig för att fler medborgare ska driva samhället på ett vuxet och ansvarstagande vis?

Jag tror det allra flesta har kapacitet att bli vuxna ansvarstagande medborgare om de får rätt styrning.

Samhället kan inte ”styra upp” folk till att skaffa barn i högre utsträckning än idag.

Världens befolkning ökade kraftigt under en tid eftersom det fanns ekonomiska incitament att skaffa många barn samtidigt som den medicinska utvecklingen gjorde att majoriteten överlevde.

När de ekonomiska incitamenten försvann bromsades befolkningstillväxten.

Det betyder alltså att de som skaffar barn idag gör det för att de vill ha barn. Och de skaffar i regel två barn och inte fyra eller fem barn.

Hade de levt för 150 år sedan hade samma människor fått fem barn eftersom samhället såg annorlunda ut då.

Du kommer inte kunna hjärntvätta människor till att vilja skaffa barn ens hur mycket du försöker. Lika lite som samhället kommer kunna hjärntvätta dig till att skaffa fem barn snarare än två eller vad du nu har.

Det som krävs är i princip ett samhälle där incitamentsstrukturerna ser helt annorlunda ut.

Först då kommer fler ”välja” att skaffa många barn.
Senast redigerad av Schmackk 2026-07-19 kl. 19:01.
Citera
2026-07-19, 19:02
Medlem
Biggedys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Jag talade om på aggregerad populationsnivå.

Ja, därför skrev jag att det gällde just mig.

Hur som helst, att älta detta fram och tillbaka leder ingenstans. Vill man skaffa barn så gör man troligtvis det, om det inte finns hinder s.a.s. Vill man inte skaffa barn så gör man troligtvis inte det.

Att leva livet "på tomgång" är helt OK. Vi ska alla dö en dag, att du för din blodslinje vidare spelar i det långa loppet ingenting. Troligtvis dör den ut förr eller senare också.
Citera
2026-07-19, 19:07
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Hoppas aldrig Greta skaffar barn.
Kan ju aldrig gå väl.
Senaste informationen jag fått till mig gällande varför är att de är för empatiska och drivna i sina frågor så att de upplever smärtan i det som de ser och gör för att skydda den, världen. Att de bryr sig "för mycket" leder dem till att se allt de dåliga med förstoringsglas vilket då gör dem rädda för att vilja sätta ett barn till världen. Världen håller på att gå under, de är smutsigt och temperaturen ökar och så vidare när verkligheten är mer lokal och vacker egentligen.
Citera
2026-07-19, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmackk

Samhället kan inte ”styra upp” folk till att skaffa barn i högre utsträckning än idag.

Världens befolkning ökade kraftigt under en tid eftersom det fanns ekonomiska incitament att skaffa många barn samtidigt som den medicinska utvecklingen gjorde att majoriteten överlevde.

När de ekonomiska incitamenten försvann bromsades befolkningstillväxten.

Det betyder alltså att de som skaffar barn idag gör det för att de vill ha barn. Och de skaffar i regel två barn och inte fyra eller fem barn.

Hade de levt för 150 år sedan hade samma människor fått fem barn eftersom samhället såg annorlunda ut då.

Du kommer inte kunna hjärntvätta människor till att vilja skaffa barn ens hur mycket du försöker. Lika lite som samhället kommer kunna hjärntvätta dig till att skaffa fem barn snarare än två eller vad du nu har.

Det som krävs är i princip ett samhälle där incitamentsstrukturerna ser helt annorlunda ut.

Först då kommer fler ”välja” att skaffa många barn.
Men för individens skull är det bra om den inte lever hela sitt liv som ett förvuxet barn, då är det bra för samhället också.
Citera
2026-07-19, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Senaste informationen jag fått till mig gällande varför är att de är för empatiska och drivna i sina frågor så att de upplever smärtan i det som de ser och gör för att skydda den, världen. Att de bryr sig "för mycket" leder dem till att se allt de dåliga med förstoringsglas vilket då gör dem rädda för att vilja sätta ett barn till världen. Världen håller på att gå under, de är smutsigt och temperaturen ökar och så vidare när verkligheten är mer lokal och vacker egentligen.
Vad bra, då dör det släktet ut.
Har de tänkt på det?
Citera
2026-07-19, 19:14
Medlem
Citat:
Men för individens skull är det bra om den inte lever hela sitt liv som ett förvuxet barn, då är det bra för samhället också.

Den slutsatsen kan inte dras. Om en individ verkligen inte vill ha barn så är det knappast bra för honom eller henne att skaffa barn på grund av yttre påtryckningar.

Lika lite som du och din fru troligen inte hade mått speciellt om samhället hade pressat er till att föda fem-sex barn snarare än två.

Med det sagt tycker jag personligen det finns bra och dåliga anledningar till att välja bort barn. Att man inte vill ha det vardagslivet som barn innebär eller vill prioritera annat är en bra anledning. Klimatet, allmän oro för samhället (om man lever i ett I-land) är dåliga skäl.
Senast redigerad av Schmackk 2026-07-19 kl. 19:16.
Citera
2026-07-19, 19:15
Medlem
proconsuls avatar
De vänner jag har som inte skaffat barn är ensambarn. Bara en reflektion.
Citera
2026-07-20, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keano16
In med den nya, ut med det gamla.

De flyttar inte på kroppen eller urnan utan slänger ner en till bara. Någon främling får du ligga med i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av G3d9H-D.z-0d
Hela mänskligheten och alla spår efter den kommer försvinna så småningom så whatever
Personligen så vill jag ha min sten kvar i åtminstone hundra år. Struntar fullständigt i mänskligheten. Min begravning kan även ske i helt tom kyrka med lite musik bara. Men stenen är viktigare för mig än gäster på min egen begravning.

Jag vill ha mitt namn kvar, för jag var någon när jag levde. Kanske inte för många men jag har levt mitt liv och bryr mig inte om att bli sörjd eller saknad. Det skiter jag ärligt talat. Kunde inte bry mig mindre om sådant men jag vill ha mitt namn där jag begravs. Jag vill ha en egen sten, annars ligger hag hellre i skogen om det är det enda alternativet för att man ska ge fan i gravstenen. Lägg mig till ett berg då och rista in mitt namn i det istället.

Åt helvetet med kyrkan, men inte med att jag har levt.
Citera
2026-07-20, 09:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
De med eftergymnasial utbildning och god ekonomi skiljer sig betydligt mer sällan än så.

Men det verkar vara ett återkommande fenomen bland många som lyfter fram alla problem med att skaffa barn:

Att de besitter en:

- Negativ syn på kvinnor
- Negativ syn på världen
- Negativ syn på barn

It takes a fool to remain sane!
Citera
2026-07-20, 11:01
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Inte ska jag knarka iallafall.
Det är också nåt jag lärt mina barn, att de inte ska förstöra sin hjärna.

Tönt!
Citera
2026-07-20, 13:56
Medlem
DittMuppHelvetes avatar
Barn är något som händer.

Man knullar och så blir det barn.

Vaddå, är det komplicerat eller?

F-n vad jag föraktar den nutida västerländska människan.

De som byggde det här välståndet var normala i huvudet för bara 50 år sen.

Nu är folk helt utveckligsstörda i hur osäkra de är som hela tiden måste ha validering för hur de lever sina liv, vare sig man har barn eller inte.

Man får hoppas på att nästa pandemi tar livet av 50% av er. Då skulle tankarna klarna, j-vla navelskådande skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in