2026-07-23, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
om man separerar från sin sambo och t ex jobbar som tunnelförare där man jobbar på ett löpande schema, tex sex nätter i rad, tre nätter ledigt osv och den andra föräldern vill att man ska ha barnet 7-7 dvs hemma sju nätter.

Hur fungerar det med jobbet och ekonomin?

är det att sätta in barnet på nattdagis de nätter man jobbar eller får man bidrag från samhället för att kunna överleva eller förväntar man sig att barnet och flräldern ska bo på gatan?

Jag har ingen aning om hur man gör eller om det ens finns "nattis" överallt. Som andra skrivit så kanske du måste anpassa arbetstiderna... Men när konflikten mellan dig och ditt ex så att säga lagt sig. Det brukar faktiskt bli så efter ett tag. Så tänker jag:

Jag tror att det viktigaste är att barnet känner att den har sina föräldrar utan konflikter. Så om du kan ha ungarna 4 dagar och exet kan ha dem i över en vecka och du sen kan ha dem i fem dagar. Så är ju det bättre, än att ni tjafsar. För ungarnas skull. Det var ju en relativt känd familj("b-kändisar") som gick ut med att de växlade vårdnad på tisdagar. För att slippa "känna press inför helgen" men var även flexibla och kunde t.ex. semestra ihop. Och det verkade idlyliskt. Särskilt som honan träffade en ny och även denne ingick och fick barn med honan, varpå han satt barnvakt. Men sen träffade han en ny och allting brast.

Men ni kan väl kika på "hur andra gör" och då även kika på "kändisar" och förhoppningsvis inse att det bästa är att utgå från barnen och att ni bägge tjänar på att vara flexibla och öppna, i den mån ni kan.
Citera
2026-07-23, 02:42
Medlem
Citat:
Jag har ett 5-4 schema som ordningsvakt. Jag vill således att barnet ska bo hos mig när jag är ledig, så att jag kan arbeta heltid. Mitt ex kommer eventuellt kräva 7-7 schema men har svårt att se hur det skulle underlätta för henne, annat än att jäklas med mig. Borde inte familjerätten beakta att mitt jobb så skulle det underlätta om jag hade barnet 5 eller 4 dagar i rad? Annars måste jag gå ned på behov eller deltid och tja då kan jag inte hjälpa till med försörjningen. Min sambo jobbar alltid måndag till fredag, så för henne är det sak samma egentligen.
Hör med dina föräldrar om de vill hjälpa till. De blir kanske bara glada om de får umgås mer med sina barnbarn.
Citera
2026-07-23, 15:25
Medlem
Citat:
om man separerar från sin sambo och t ex jobbar som tunnelförare där man jobbar på ett löpande schema, tex sex nätter i rad, tre nätter ledigt osv och den andra föräldern vill att man ska ha barnet 7-7 dvs hemma sju nätter.

Hur fungerar det med jobbet och ekonomin?

är det att sätta in barnet på nattdagis de nätter man jobbar eller får man bidrag från samhället för att kunna överleva eller förväntar man sig att barnet och flräldern ska bo på gatan?
Hur kör man en tunnel?
I övrigt handlar det mer om barnets behov före den ena förälderns vilja. Normala människor kan hantera detta genom kommunikation.
Citera
2026-07-23, 21:24
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Hur kör man en tunnel?
I övrigt handlar det mer om barnets behov före den ena förälderns vilja. Normala människor kan hantera detta genom kommunikation.

Det heter tunnelförare numera vännen. Säg det till en ilsken kvinna.
Citera
2026-07-25, 16:02
Medlem
Incendios avatar
Du får byta jobb, men tyvärr måste arbetsgivare gå med på att dadda mycket med frånskilda anställda. Maken har ett helsike med att få ihop schemat för de andtällda(98% manlig arbetsplats). Alla skilda har varannan vecka och på barnveckan ska de jobba 40% och vabba och på den andra veckan ska de jobba 150% istället.... Och så måste då olika anställda balanseras mot varandra. Pelle och Kalle har barnvecka jämna veckor medan Lisa och Anton har barnvecka ojämna veckor. Får Antons ex för sig att byta veckor faller schemat för många.
Citera
2026-07-26, 19:19
Medlem
Men vad vill DU då? Vill DU ha barnet boende hos dig eller känns det mest jobbigt? Det får ju vara det som får avgöra.

Skulle du komma fram till att du vill ha barnet boende hos dig får du väl göra som alla andra föräldrar och byta till ett jobb som är kompatibelt med föräldraskap. Vissa jobb är inte möjliga att kombinera med ett närvarande föräldraskap, utan passar bättre när man är ung, samt när barnen blivit stora. Är detta ett problem som uppstått först nu, hur har du löst det tidigare?
Citera
2026-07-26, 19:24
Medlem
Citat:
Jag har ett 5-4 schema som ordningsvakt. Jag vill således att barnet ska bo hos mig när jag är ledig, så att jag kan arbeta heltid. Mitt ex kommer eventuellt kräva 7-7 schema men har svårt att se hur det skulle underlätta för henne, annat än att jäklas med mig. Borde inte familjerätten beakta att mitt jobb så skulle det underlätta om jag hade barnet 5 eller 4 dagar i rad? Annars måste jag gå ned på behov eller deltid och tja då kan jag inte hjälpa till med försörjningen. Min sambo jobbar alltid måndag till fredag, så för henne är det sak samma egentligen.
Nu vet vi inte hur gammalt barnet är, men när barn är små brukar föräldrar gå ner i arbetstid. Som någon annan skrev, det kostar att ha barn, och den främsta kostnaden består av minskad inkomst.

Du ska såklart inte acceptera att ditt ex vill jäklas med dig!! Då får hon väl ta hand om ungen själv i så fall. Det är väl trots allt hon som har fött ungen, så det yttersta ansvaret är ju hennes.

Vad vill barnet självt?
Citera
2026-07-26, 19:26
Medlem
Citat:
Blir inte mer hattigt för att jag kommer och hämtar dottern på dag fem än om jag kommer två dagar senare.

Nej arbetsgivaren kan inte ändra schemat. Får se vad juristerna säger.
Nej, det kan ju knappast spela någon roll för barnet. Gällande små barn brukar man ju dessutom rekommendera kortare intervall än hela veckor. Det kommer säkert gå bra.
Citera
2026-07-26, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Du får byta jobb, men tyvärr måste arbetsgivare gå med på att dadda mycket med frånskilda anställda. Maken har ett helsike med att få ihop schemat för de andtällda(98% manlig arbetsplats). Alla skilda har varannan vecka och på barnveckan ska de jobba 40% och vabba och på den andra veckan ska de jobba 150% istället.... Och så måste då olika anställda balanseras mot varandra. Pelle och Kalle har barnvecka jämna veckor medan Lisa och Anton har barnvecka ojämna veckor. Får Antons ex för sig att byta veckor faller schemat för många.
Det låter väl i och för sig inte som något olösbart problem 😄
Fatta vad gött att ha anställda som har dåligt samvete och är beredda att ge 150% varannan vecka. Guldläge ju,
Citera
2026-07-28, 20:59
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Vrf skulle de packa alla sina saker?

Förvirrad kärring

Ditt barn har inget favoritgosedjur, napp, mysdress osv som det vill ha med? Sen gör ju ni som ni vill men ofta har man väl inte dubletter av alla regnkläder, gympakläder, sportutrustning osv. Mobil, padda, hörlurar, rätt laddare, skoldatorn. Läxor i skolan ges ofta per vecka och det kan vara en jävla massa papper och böcker som ska med och lätt att glömma något.

Är det jag som är förvirrad menar du?
Citera
Igår, 03:12
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Ditt barn har inget favoritgosedjur, napp, mysdress osv som det vill ha med? Sen gör ju ni som ni vill men ofta har man väl inte dubletter av alla regnkläder, gympakläder, sportutrustning osv. Mobil, padda, hörlurar, rätt laddare, skoldatorn. Läxor i skolan ges ofta per vecka och det kan vara en jävla massa papper och böcker som ska med och lätt att glömma något.

Är det jag som är förvirrad menar du?

ja du låter allt lite förvirrad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här