2026-07-16, 10:28
Medlem
Black.Panthers avatar
om man separerar från sin sambo och t ex jobbar som tunnelförare där man jobbar på ett löpande schema, tex sex nätter i rad, tre nätter ledigt osv och den andra föräldern vill att man ska ha barnet 7-7 dvs hemma sju nätter.

Hur fungerar det med jobbet och ekonomin?

är det att sätta in barnet på nattdagis de nätter man jobbar eller får man bidrag från samhället för att kunna överleva eller förväntar man sig att barnet och flräldern ska bo på gatan?
Citera
2026-07-16, 10:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
om man separerar från sin sambo och t ex jobbar som tunnelförare där man jobbar på ett löpande schema, tex sex nätter i rad, tre nätter ledigt osv och den andra föräldern vill att man ska ha barnet 7-7 dvs hemma sju nätter.

Hur fungerar det med jobbet och ekonomin?

är det att sätta in barnet på nattdagis de nätter man jobbar eller får man bidrag från samhället för att kunna överleva eller förväntar man sig att barnet och flräldern ska bo på gatan?

Det bästa du kan göra är väl att försöka byta jobb?

Annars är man hänvisad till att den andra föräldern samarbetar och underlättar, men vill hon eller han inte det så blir det svårt. Man kan försöka kontakta Familjerätten och få till samarbetssamtal.

Men nej du kan inte leva på bidrag med detta som anledning. Utan då ÄR det nattdagis som gäller. Men försök prata med mamman - VILL hon verkligen detta? Berätta för henne att det förekommer mycket sexuella övergrepp på dessa ställen, de ger ju ännu bättre tillfällen till sådant än vanliga dagtidsdagis.
Citera
2026-07-16, 11:09
Medlem
Tranquility Bass avatar
Nattis är frivilligt för kommunen att tillhandahålla, om det inte har ändras. Bidrag finns det möjlighet till om du har tillräckligt låg inkomst men om du har en heltidstjänst ska det mycket till. Läs på om bostadsbidrag, underhållsbidrag och bostadstillägg.
Citera
2026-07-16, 11:27
Medlem
Gubbens avatar
Du kan ju försöka bli omplacerad till en dagtjänst.
Antar att du får gå ner en del i lön.
Citera
2026-07-16, 11:56
Medlem
Onanikrems avatar
När det begav sig tog mitt ex hela vårdnaden och jag hade dotter så mycket jag kunde, när jag kunde. Bytte så småningom jobb och hade henne mer men exet hade ändå vårdnaden och fick underhåll.
Man får helt enkelt försöka komma överens om vad som är bäst för barnet.

Fanns inga "nattis" här på den tiden och tvivlar det finns ens i dag?
Citera
2026-07-16, 19:23
Medlem
ansluts avatar
Hur fan tror du det fungerar? Precis som vanligt, fast det är bara du. Ingen hjälp, inga bidrag. Nu utgår jag från att du inte är blatte förstås. Annars är det helt andra spelregler.
Citera
2026-07-22, 13:09
Medlem
Black.Panthers avatar
Jag har ett 5-4 schema som ordningsvakt. Jag vill således att barnet ska bo hos mig när jag är ledig, så att jag kan arbeta heltid. Mitt ex kommer eventuellt kräva 7-7 schema men har svårt att se hur det skulle underlätta för henne, annat än att jäklas med mig. Borde inte familjerätten beakta att mitt jobb så skulle det underlätta om jag hade barnet 5 eller 4 dagar i rad? Annars måste jag gå ned på behov eller deltid och tja då kan jag inte hjälpa till med försörjningen. Min sambo jobbar alltid måndag till fredag, så för henne är det sak samma egentligen.
Citera
2026-07-22, 13:21
Medlem
Katzyns avatar
Det finns nattis. Men de flesta i den situationen skulle nog byta jobb/förändra sin arbetssituation. Det kostar att vara förälder helt enkelt, man kan inte räkna med att ha vilket jobb och vilka tider som helst.
Citera
2026-07-22, 13:24
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Jag har ett 5-4 schema som ordningsvakt. Jag vill således att barnet ska bo hos mig när jag är ledig, så att jag kan arbeta heltid. Mitt ex kommer eventuellt kräva 7-7 schema men har svårt att se hur det skulle underlätta för henne, annat än att jäklas med mig. Borde inte familjerätten beakta att mitt jobb så skulle det underlätta om jag hade barnet 5 eller 4 dagar i rad? Annars måste jag gå ned på behov eller deltid och tja då kan jag inte hjälpa till med försörjningen. Min sambo jobbar alltid måndag till fredag, så för henne är det sak samma egentligen.

Jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara just varannan vecka, man kan ha andra tidsmässiga upplägg och det kan nog även familjerätten beakta men:

Det måste ju funka för barnet med bytestider och så. 5-4 kan bli hattigt för barnet. Och göra att bytesdagar infaller olika tider hela tiden vilket blir rörigt. Så just måndag-söndag måste det väl inte vara, men det finns ingen möjlighet att ändra dina arbetstider på något sätt som skulle vara bättre förenligt med familjeliv? Arbetsgivare är skyldiga att försöka underlätta sina arbetstagares arbetsliv med.
Citera
2026-07-22, 13:35
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Jag tror inte att det nödvändigtvis måste vara just varannan vecka, man kan ha andra tidsmässiga upplägg och det kan nog även familjerätten beakta men:

Det måste ju funka för barnet med bytestider och så. 5-4 kan bli hattigt för barnet. Och göra att bytesdagar infaller olika tider hela tiden vilket blir rörigt. Så just måndag-söndag måste det väl inte vara, men det finns ingen möjlighet att ändra dina arbetstider på något sätt som skulle vara bättre förenligt med familjeliv? Arbetsgivare är skyldiga att försöka underlätta sina arbetstagares arbetsliv med.

Blir inte mer hattigt för att jag kommer och hämtar dottern på dag fem än om jag kommer två dagar senare.

Nej arbetsgivaren kan inte ändra schemat. Får se vad juristerna säger.
Citera
2026-07-22, 16:17
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Blir inte mer hattigt för att jag kommer och hämtar dottern på dag fem än om jag kommer två dagar senare.

Nej arbetsgivaren kan inte ändra schemat. Får se vad juristerna säger.

Beror väl på hur gammalt barnet är. Med yngre barn rekommenderar man ändå tätare byten. Äldre barn tycker nog att täta byten är jobbigare, och att 4-5 därmed är sämre än 7-7. Det blir ju fler gånger för dme att packa alla sina saker och flytta helt enkelt.
Citera
2026-07-23, 00:53
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katzyn
Beror väl på hur gammalt barnet är. Med yngre barn rekommenderar man ändå tätare byten. Äldre barn tycker nog att täta byten är jobbigare, och att 4-5 därmed är sämre än 7-7. Det blir ju fler gånger för dme att packa alla sina saker och flytta helt enkelt.

Vrf skulle de packa alla sina saker?

Förvirrad kärring
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här