2026-07-18, 00:13
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arraksbollen.
Haha tack! Ska faktiskt börja tänka så, det kan göra allt lite lättare.

Alla hade känt igen handstilen, jag har dessutom födelsedagskort osv att jämföra med.

Se där! Så kände de alltså igen handstilen? Jag tror svärmor behöver en bättre rådgivare i sina smygerier!
Citera
2026-07-18, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Se där! Så kände de alltså igen handstilen? Jag tror svärmor behöver en bättre rådgivare i sina smygerier!

Igår visade jag en vän det anonyma brevet och ett födelsedagskort jag vet att svärmor skrivit, och min vän tyckte också att det var väldigt likt. Så det är väl bara att acceptera.
Citera
2026-07-30, 00:16
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Det är inget för dig att förstå, eller tycka nåt om. Det bara är så. Lev och dö med det!
Glöm det, men jag vet att vissa helt och hållet saknar förmåga att sätta sig in i hur andra tänker.
Beklagar.
Citera
2026-07-30, 03:21
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
För ca 6 månader sedan fick jag och min sambo hem ett otrevligt anonymt brev, som var handskrivet. Där det bland annat står att denna personen tycker att jag är en psykopat och att min sambo borde lämna mig.

Jag misstänker starkt min svärmor då hon under många år inte tycker om mig pga att jag har en egen åsikt, och är det enda som vågar säga emot henne eller säga ifrån om något är fel. Övriga familjen undviker detta för att de inte längre orkar med den enorma scen hon ställer till med om hon inte får sin vilja igenom.
Tyvärr tror inte min sambo att det är hon trots att det syns tydlig på handstilen.

Listan på hennes beteende kan göras lång tyvärr.

Min fråga är egentligen: Finns det något man kan göra med detta brevet? Polisanmälan är väl knappt någon ide då brevet är anonymt? Tycker detta är väldigt obehagligt så jag tar tacksamt emot alla råd och tips jag kan få.
Det som hjälper är att du förstår att hon är sjuk.

Hon kan inte hjälpa att hon gör som hon gör. Denna förståelse lyfter bort det hon säger. Detta kommer ju inte ta bort vad svärmor säger och gör och där är det snarare så att man ska arbeta efter metoden att inte påverkas. Genom att förstå att hon inte kan rå för sin situation så kommer du snarare känna medlidande och förståelse för henne på ett sätt från en högre position. Som en mamma till sitt barn. Man blir inte arg på barnet utan man är förstående. Nu är svärmor vuxen så man behöver ju inte bry sig mer eller ta ansvar över hennes känslor och det ska du inte heller.

Problematiken är snarare att andra inte förstår det som du får uppleva och att det sker bakom skymda dörrar när din man inte är med. Han kanske också sitter fast i tänket och bryr sig om sin mamma trots att han vet att "hon är sån", han har inte heller hittat en lösning utan tror att han gör det bästa

Frågan är ju varför han inte förstår att han gör fel mot dig i samma veva, att han inte tar tid att lyssna och förstå svårigheten du har med att detta sker. Man kan inte tvinga någon att förstå men kanske över tid på något sätt.

Metoden som är bäst är att bli som en sten och inte påverkas känslomässigt när svärmor försöker med sina tricks. Om du kommer ihåg skrev jag i början att det är lättare att tycka synd om någon, tänka stackars människa. Hon gör bara det hon kan och är inte kapabel till något annat. Det går liksom inte att bli arg på svärmor längre om man ser det ur det perspektivet.

Dock så skulle jag inte vara sugen på träffa svärmor om det bara är strul varje gång. Det är risker som kommer från folk om är lite galna. När man väl sett vad människor kan göra går det inte att sudda ut. Om jag vill att risken är 0 så är det så gör mina beslut. Måste man ändå träffa svärmor kan man styra tid, plats och situationer när man ses. Detta gör att man minimerar problemen på det sättet och i värsta fall har man alltid en backup att man ska iväg efter en viss tid så man blir aldrig fast.

Angående brevet. Det går att sätta en duktig person som konstaterar att de är samma. Sedan finns forensisk teknik som man kan använda sig av för att konstatera och till sist kan man se om samma penna används om man har lite tur kanske?

Det är dock inte svårt att gissa sig till att du kanske har rätt med tanke på alla indicier omkring och om så är fallet så är det en form av psykologisk krigsföring som har använts emot dig. Detta kan besvaras anonymt eller direkt och båda sätten är ju reaktioner från dig och kan användas emot dig igen. Att du är galen exempelvis som kommer med sådana anklagelser också så vidare. Det är en konfrontation som hon söker. Hon söker också påverka din man i samma veva genom att säga: "Se nu hur din fru agerar mot mig som är din mamma." Det är nästan lite barnsligt. Hon kan inte ro för det. Hon är sjuk. Svärmor är den hon är men som sagt så hjälper det mycket att förstå att man inte ansvarar över dennes känslor eller utbrott på det här viset.

Jag hoppas att du förstår och det enda som är kvar är då att få lite förståelse av din man på något sätt att du berättar hur du känner och ni tar det därifrån?
Citera
2026-08-09, 20:29
Medlem
Citat:
Är absolut inte stridslysten, under många år har hon varit elak och kommit med nedvärderande kommentarer jag orkar inte med det mer. Vill bara att hon ska lägga av.
En vuxen människa ändrar sig inte.
Det du ska ta ställning till är:
-hur vill du att ditt framtida samboliv ska se ut?
-varför vill din sambo inte se verkligheten som den är?
-är du beredd att leva med någon som är så konflikträdd för sin mamma att denne hellre viker ned sig, än att vara lojal mot dig?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in