2026-07-16, 08:13
Medlem
För ca 6 månader sedan fick jag och min sambo hem ett otrevligt anonymt brev, som var handskrivet. Där det bland annat står att denna personen tycker att jag är en psykopat och att min sambo borde lämna mig.

Jag misstänker starkt min svärmor då hon under många år inte tycker om mig pga att jag har en egen åsikt, och är det enda som vågar säga emot henne eller säga ifrån om något är fel. Övriga familjen undviker detta för att de inte längre orkar med den enorma scen hon ställer till med om hon inte får sin vilja igenom.
Tyvärr tror inte min sambo att det är hon trots att det syns tydlig på handstilen.

Listan på hennes beteende kan göras lång tyvärr.

Min fråga är egentligen: Finns det något man kan göra med detta brevet? Polisanmälan är väl knappt någon ide då brevet är anonymt? Tycker detta är väldigt obehagligt så jag tar tacksamt emot alla råd och tips jag kan få.
Citera
2026-07-16, 08:19
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arraksbollen.
För ca 6 månader sedan fick jag och min sambo hem ett otrevligt anonymt brev, som var handskrivet. Där det bland annat står att denna personen tycker att jag är en psykopat och att min sambo borde lämna mig.

Jag misstänker starkt min svärmor då hon under många år inte tycker om mig pga att jag har en egen åsikt, och är det enda som vågar säga emot henne eller säga ifrån om något är fel. Övriga familjen undviker detta för att de inte längre orkar med den enorma scen hon ställer till med om hon inte får sin vilja igenom.
Tyvärr tror inte min sambo att det är hon trots att det syns tydlig på handstilen.

Listan på hennes beteende kan göras lång tyvärr.

Min fråga är egentligen: Finns det något man kan göra med detta brevet? Polisanmälan är väl knappt någon ide då brevet är anonymt? Tycker detta är väldigt obehagligt så jag tar tacksamt emot alla råd och tips jag kan få.

Ignorera och gå vidare.
Låter som du är lika stridslysten mot svärmor som svärmor är mot dig.
Citera
2026-07-16, 08:22
Medlem
VoktorDodkas avatar
Om det bara är du och din sambo som vet om brevet så kan du skicka ett anonymt brev som svar, vet hon att svaret är från dig så är det uppenbart att det var från henne.
Citera
2026-07-16, 08:27
Medlem
Det du ska göra är att nämna brevet i samband med att både fru och svärmor och gärna övrig familj/släkt är samlad. Visa upp det så fler får se det. Tala om det som att "herregud, vad är det för psykopat som skickar sådana här brev.."

Gör det obekvämt för henne helt enkelt.

Minsta motreaktion utöver det normala får hennes sida och allt pekar på att det är svärmor som skickat det.
Citera
2026-07-16, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Om det bara är du och din sambo som vet om brevet så kan du skicka ett anonymt brev som svar, vet hon att svaret är från dig så är det uppenbart att det var från henne.

Vilken väldigt bra idé! Tack för tipset!
Citera
2026-07-16, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ignorera och gå vidare.
Låter som du är lika stridslysten mot svärmor som svärmor är mot dig.

Är absolut inte stridslysten, under många år har hon varit elak och kommit med nedvärderande kommentarer jag orkar inte med det mer. Vill bara att hon ska lägga av.
Citera
2026-07-16, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ifq
Det du ska göra är att nämna brevet i samband med att både fru och svärmor och gärna övrig familj/släkt är samlad. Visa upp det så fler får se det. Tala om det som att "herregud, vad är det för psykopat som skickar sådana här brev.."

Gör det obekvämt för henne helt enkelt.

Minsta motreaktion utöver det normala får hennes sida och allt pekar på att det är svärmor som skickat det.

Tack för väldigt bra tips! Då blir det ju väldigt tydligt för alla.
Citera
2026-07-16, 08:52
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Är absolut inte stridslysten, under många år har hon varit elak och kommit med nedvärderande kommentarer jag orkar inte med det mer. Vill bara att hon ska lägga av.

Förstår det. Men ignorera henne och var med henne så lite du kan.

Endel människor är sjuka i huvudet och man mår bara sämre om man ger deras kommentarer och utspel uppmärksamhet.

Förstår att det suger och är svårt att stänga ute en svärmor helt, med allt vad födelsedagar, högtider och middagar heter
Citera
2026-07-16, 08:57
Medlem
Belters avatar
Citat:
Tanten är bipolär och kommer inte att lägga av med någonting. Acceptera och gå vidare bara. Var den vuxna i det här.
Citera
2026-07-16, 09:03
Medlem
Citat:

Finns en anledning till att det skämtas om elaka svärmödrar - det är för att det är sant.

Är hon undersysselsatt, vill stå i centrum, grandios självbild, besserwisser?

En nackdel med vissa personlighetstyper är att de lever på konflikt, drama och att trycka ner andra. Då är det bäst att minimera kontakten, allt annat triggar dem.
Senast redigerad av Dolche 2026-07-16 kl. 09:08.
Citera
2026-07-16, 09:41
Medlem
67arigGubbes avatar
Låter som att du lider av samma psykiska syndrom som svärmor din.

Vet man om att nån är sjuk i skallen så tjafsar man helt enkelt inte med dom frivilligt som du gör
Citera
2026-07-16, 11:08
Medlem
Det verkar ju helt jävla otroligt, när man tänker på det.
Alltså hur många skruvade tankar har rört sig i den skallen innan hon finner att den bästa idén är att sätta sig och handskriva ett hatbrev?

Har verkligen inte sambon fått utstå en lång rad påtryckningar innan detta brev? Det vore ju naturligt om svärmors önskan är att slå split på er som par. Och varför tar då sambon det med större lugn än TS?

Det bästa för husfriden är nog att lyfta blicken, kapa banden, och vandra vidare i livet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in