2026-07-17, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokoke.Cute
Som andra redan har sagt så är det väl bara att glömma och gå vidare om det inte har hänt nåt mer? Släkt kan ju bara besvärlig att hantera men när man är vuxen (och det väl både TS och sambo?) så kan man ju minimera kontakten man har med dem. Varför ens gå in i diskussioner liksom?

Det verkar finnas barn med i bilden och det är väl klart att de ska kunna träffa sin mormor och sambon ska kunna träffa sin mamma så klart, men annars kan man hålla kontakten/umgänget till minimum.

Jag själv har inte haft några problem med varken min egen släkt eller nån partners men jag har kompisar som har haft lite slitningar i släkten och de har hanterat det så -- minimerat kontakten. Det är det enda man kan göra.

Ja precis det är väl det jag får göra. Min sambo åkte regelbundet till sin mamma men jag väljer att ses så lite det bara går. Det tar så mycket energi så det inte är sant.
Citera
2026-07-17, 08:11
Medlem
Sokoke.Cutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arraksbollen.
Ja precis det är väl det jag får göra. Min sambo åkte regelbundet till sin mamma men jag väljer att ses så lite det bara går. Det tar så mycket energi så det inte är sant.

Ja det är väl enda sättet att hantera det antar jag. Jag har en gammal kollega som hade en liknande situation, men det omvända. Det var hennes mamma som störde sig på hennes sambo och gnällde/snackade skit om honom. Inte när han var med, men hon satt och pikade och höll på när han var med. De löste det så -- hela släkten sågs bara på högtider och födelsedagar. Inte mer än så.

Hon träffade sina föräldrar själv tillsammans med barnen men då satt mamman och snackade skit inför barnen. Då sa min kollega till henne. Det är liksom barnens pappa du sitter och bashar. Sluta. Jag har aldrig träffat hennes mamma, men hon låter som en riktigt jobbig typ. En sån som klagar och tjafsar i BRF:en osv. Jobbiga och haveristiska personer kommer man aldrig komma undan helt, men man kan försöka minimera kontakten med dem.
Senast redigerad av Sokoke.Cute 2026-07-17 kl. 08:31.
Citera
2026-07-17, 08:26
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Kan förklara lite lätt bara. När hon berättade för alla hon kände att vårt barn var döpt efter hennes släkting (typ 100 år bakåt) så ifrågasatte jag henne och frågade varför hon går runt och ljuger då namnet är taget ur tomma intet. Direkt började hon höja rösten och gapa att jag inte får tilltala henne på det viset, direkt efter gick hon ut och bokstavligt talat smällde igen dörren och åkte hem.

Hon är väldigt noga med att kommentera att det är min sambos hus för han köpte det först. Nu står vi båda på det, men det är aldrig vårt hus, bara hans. Och detta sårar ju mej för vi benämner alla våra saker som just våra.

Förra veckan skrämde hon barnen som älskar att bada genom att "skoja" om att det finns hajar i sjön vi badar i. Dom är små så dom förstår inte ironi än.

Det finns mängder, och allt görs när inte min sambo hör för att sedan gå och skvallra om att jag är otrevlig.
Det är alltså på den låga nivån ni är på.. sandlåda!

Konfronterade du henne framför släktingar? Jag tror inte att hon tror att du visste att hon hade en släkting för 100 år sedan som hette det.. hon kanske bara tog upp det för att den släktingen var speciell och har åstadkommit något?

Det där med huset är taskigt. Hon låter faktiskt mentalt omogen eller som att hon har psykiska problem. Hon känner sig nog väldigt ensam? Jag tror att det är bäst att ni 3 sätter er ner och pratar ut och så får din man vara medlare utan att ta någons parti.
Citera
2026-07-17, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Det är alltså på den låga nivån ni är på.. sandlåda!

Konfronterade du henne framför släktingar? Jag tror inte att hon tror att du visste att hon hade en släkting för 100 år sedan som hette det.. hon kanske bara tog upp det för att den släktingen var speciell och har åstadkommit något?

Det där med huset är taskigt. Hon låter faktiskt mentalt omogen eller som att hon har psykiska problem. Hon känner sig nog väldigt ensam? Jag tror att det är bäst att ni 3 sätter er ner och pratar ut och så får din man vara medlare utan att ta någons parti.

Tyvärr stod jag bredvid henne när hon berättade för sin dåvarande kollega, som vi mötte under en promenad, att hon fått ett barnbarn som är döpt efter en släkting till henne. Tog upp det med henne senare samma dag när vi var hemma hos oss själva då min sambo inte kommit hem än och då exploderade hon. Jag vet att hennes man och barn sällan ifrågasätter henne för de orkar inte "ta fighten" med henne längre, så det är säkert en anledning också.

Men ja, något är det ju med henne. Är väl bara att hoppas att det lugnar ner sig framöver.
Citera
2026-07-17, 11:22
Medlem
Låter jobbigt om prat inte fungerar så är det ju bara säga upp kontakten, speciellt om hon utgör en fara för barnen.

Jag hade nog bara flinat och hållit med henne i allt, väldigt ofta brukar det få sådana att gå i taket.

Att du undviker henne som pesten säger nog det mesta, jag hade sagt upp bekantskapen.
Citera
2026-07-17, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
Låter jobbigt om prat inte fungerar så är det ju bara säga upp kontakten, speciellt om hon utgör en fara för barnen.

Jag hade nog bara flinat och hållit med henne i allt, väldigt ofta brukar det få sådana att gå i taket.

Att du undviker henne som pesten säger nog det mesta, jag hade sagt upp bekantskapen.

Ja, det är en väldigt jobbig och frustrerande situation.
Får köra på den taktiken de gångerna jag måste träffa henne, det kanske ger en intressant reaktion från hennes sida.
Även om jag givetvis helst hade sluppit henne helt, men det lär väl få vänta tills barnen kan stå upp för sig själva och inte påverkas av det hon säger.
Citera
2026-07-17, 14:12
Medlem
BillFuckingMurrays avatar
Skicka en hårig mc-knutte som hotar med att hon ska ta sitt eget liv eller erbjuda straffknull.
Citera
2026-07-17, 17:38
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Om det bara är du och din sambo som vet om brevet så kan du skicka ett anonymt brev som svar, vet hon att svaret är från dig så är det uppenbart att det var från henne.

Perfekt lösning!
Citera
2026-07-17, 18:28
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
För ca 6 månader sedan fick jag och min sambo hem ett otrevligt anonymt brev, som var handskrivet. Där det bland annat står att denna personen tycker att jag är en psykopat och att min sambo borde lämna mig.

Jag misstänker starkt min svärmor då hon under många år inte tycker om mig pga att jag har en egen åsikt, och är det enda som vågar säga emot henne eller säga ifrån om något är fel. Övriga familjen undviker detta för att de inte längre orkar med den enorma scen hon ställer till med om hon inte får sin vilja igenom.
Tyvärr tror inte min sambo att det är hon trots att det syns tydlig på handstilen.

Listan på hennes beteende kan göras lång tyvärr.

Min fråga är egentligen: Finns det något man kan göra med detta brevet? Polisanmälan är väl knappt någon ide då brevet är anonymt? Tycker detta är väldigt obehagligt så jag tar tacksamt emot alla råd och tips jag kan få.

Be svärmor skriva en rad så ser du ju om handstilen stämmer överens, känner inte din sambo igen den? Jag hade bett modern fara åt helvete om jag vore sambon, och det uppdagats att det de facto var hon som låg bakom. Svärföräldrar kan vara himmel eller helvete.
Citera
2026-07-17, 18:32
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
Det är nog bäst, ja

Han kanske skäms litegrann när det visar sig att morsan är lite knasig. Det vill ingen gosse, oavsett ålder, veta av. Mamma är alltid mamma.

Står ni enade i detta, så fortsätt fokusera på ert förhållande. Och klipp banden till förstörande element, i den mån det går. Har det gått 6 mån sen brevet nu, så känns det inte som smockan hänger i luften och det är hanterbart.

Jo, folk har farit med villfarelser likt detta förr.
Så man ska alltså bara böja sig framåt och ta emot allsköns skit, hur vrickat de än må vara?
Sänk det där skeppet.
Citera
2026-07-17, 18:36
Medlem
HighwayDelights avatar
Citat:
Haha ja du har helt rätt, väldigt vågat av mig att föda två barn åt hennes son. Borde rådfrågat henne om det var rätt tillfälle. Tror damen upplever det som väldigt jobbigt att inte bli prioriterad och stå i centrum.

Meeeen så du vet så var min förra svärmor helt underbar! Kanske är så det funkar? Bra svärmor - Dålig man. Dålig svärmor - Bra man 😂🤷‍♀️

Skulle nästan vilja hålla med med det om sväris kontra man, hade en bra svärmor förr - usel pojkvän, nu har jag en toppen svärmor, och en toppen man!
Citera
2026-07-17, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HighwayDelight
Jo, folk har farit med villfarelser likt detta förr.
Så man ska alltså bara böja sig framåt och ta emot allsköns skit, hur vrickat de än må vara?
Sänk det där skeppet.
Det är inget för dig att förstå, eller tycka nåt om. Det bara är så. Lev och dö med det!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in