2026-07-15, 15:57
Medlem
De annulerade en faktura åt mej, en dyr fällkniv som hade en spricka i träet. Jag fick tillbaka pengarna tom. Bra av Klarna.

Sen kom företaget jag köpte kniven, minns inte namnet, och hotade med fogden. Så jag fann det att betala tillbaks. Jag orkar inte att bråka.
Sedan, en advokatbyrå som hade hand om företaget jag köpt kniven ifrån hörde av sej om varför jag inte betalat för knivfan. De kursade.

Det var nån jävla blatte som hade företaget, fy fan för blattar! 😖
Citera
2026-07-15, 19:09
Medlem
Om man väljer betalar inom 30 dagar och måste returnera varor man inte vill ha är klarna väldigt smidigt.
Men om man väljer delbetalning är Klarna inte vidare konkurrenskraftigt. Den effektiva räntan är hög. Dessutom ägnar man sig åt en mycket lömsk och oetisk marknadsföring. Man säger att man inte tar ut några ”dolda avgifter” som administrativa avgifter och faktureringsavgifter. Vilket i sak stämmer.
MEN man tar å andra sidan ut en högre ränta än många andra kreditkort.
Dessa annonser för några veckor sedan har försvunnit. Man fick kanske kalla fötter.
Så…ev returer med betalning inom 30 dagar fortsatt klarna.
Ev delbetalning no way Klarna!
Citera
2026-07-15, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Jag ser ofta att Klarna får en massa skit från höger och vänster men jag har tvärtom bara positiva erfarenheter. Smidigt, enkelt och problemfritt. Jag till och med ibland väljer att avstå köp om säljaren inte har Klarna som alternativ.

Nu sist råkade jag beställa helt fel storlek i ett par skor från Intersport. Jag hade valt klarna som betalningsmetod och inom 30 dagar. Fick hem skorna och gick direkt och återlämnade till Intersport fysisk butik och då nollställdes som förväntat betalningen.

Alla köp jag gör väntar jag till jag fått varan och betalar då direkt när jag kollat då det är rätt.
Aldrig några problem.

Jag har inget större behov av månadsfaktura men skulle inte heller ha något problem med det.
Så jag förstår inte vad det är TS är mot. Försvinner de andra alternativen med 30 dagar och betala direkt? Annars spelar väl det ingen roll så länge man själv kan välja?

Jag har länge funderat på Klarnakortet också men inte riktigt orkat sätta mig in i det ännu.

Jo, men detta skiljer sig ju inte nämnvärt från kortbetalning med kreditkort. Många framhåller ju detta att "man kan kolla om det är rätt innan man betalar".

Har väl nätshoppat i över 20 år och de gånger det blivit fel kan jag räkna på ena handen och det har aldrig varit några problem heller. Avstå för att de inte har Klarna? Löjligt.
Citera
2026-07-15, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Kanske blivet spärrad ifrån att skjuta upp betalningar?
Närå, min ekonomi är välordnad:-)
Citera
2026-07-15, 19:55
Medlem
Har jobbat på betalföretag och undviker dessa krediter som pesten.
Citera
2026-07-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
De är ju börsnoterade i New York numera så degen måste in. Det kan nämnas att aktien är ner 65% sedan introduktionen för ett knappt år sedan så degen måste nog VERKLIGEN in just nu.

Jag tror inte du har fattat det där med börsen och aktier riktigt.

Själv använder jag Klarna ofta pga att det ger viss köptrygghet och att jag kan välja när det ska betalas. Inga problem att välja förfallodag för mig i appen.
Citera
2026-07-15, 20:40
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jo, men detta skiljer sig ju inte nämnvärt från kortbetalning med kreditkort. Många framhåller ju detta att "man kan kolla om det är rätt innan man betalar".

Har väl nätshoppat i över 20 år och de gånger det blivit fel kan jag räkna på ena handen och det har aldrig varit några problem heller. Avstå för att de inte har Klarna? Löjligt.

Fast det är smidigare med Klarna om man köper via sidor som har det för då slipper jag slå in en massa kortnummer bara trycka på betala med klarna så är det klart. För ett tag sen behövde man inte ens bankid. Vissa sidor har andra betalningtjänster som då kräver att jag registrerar mig där eller vill att jag direkt betalar med bankkort vilket jag inte är så sugen på. Då väljer jag heller köpa från företag som har Klarna som betalningslösning. Du kanske tycker det är löjligt men för mig är det viktigt att det ska kännas enkelt smidigt och problemfritt. Vilket jag tycker Klarna är. Sen när jag väl betalar gör jag det direkt via Swish. Enkelt och snabbt.
Citera
2026-07-15, 21:52
Avstängd
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Inte i min Klarna-app iallafall. Klickar jag på fakturan finns bara alternativet ”Betala nu”.

Har du varit sen eller skjutit upp många betalningar, ev maxat lite för mycket?

Har för mig att de begränsar möjligheterna isf
Citera
2026-07-15, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
klarna leker usa-företag och tar till vilka medel som helst för att få in mer pengar. Om man komplicerar betalningen så kan de med sina big data-siffror se att de tjänar lite pengar till och vem bryr sig om kunden.

Jag skulle betala min senaste klarna. Då fanns plötsligt inte kreditkort som alternativ, bara olika banker? jag hade inte beloppet på bankkontot. Om jag gett upp där antar jag att de tagit förseningsavgifter och ränta så det var ett sätt att lura mig. Till sist kommer de att ha en labyrint man tar sig igenom för att betala.

Detta koncept fungerar tills det inte fungerar längre. Själv kommer jag aldrig att kryssa i Klarna nästa gång utan betala direkt med VISA.

Så du menar att du betalar en kredit (Klarna) med ett kreditkort)
Hur betalar du kreditkortsräkningen? Med ett annat kreditkort?
Senast redigerad av JohnBlund 2026-07-15 kl. 22:04.
Citera
2026-07-15, 23:58
Medlem
auruns avatar
Vad menar du?
Vadå alternativet "Betala på förfallodatum"?

Har aldrig funnits. Om det funnits, hur skulle det funka? När är "förfallodatum" menar du?
Citera
2026-07-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Vad menar du?
Vadå alternativet "Betala på förfallodatum"?

Har aldrig funnits. Om det funnits, hur skulle det funka? När är "förfallodatum" menar du?

När det gått 30 dagar om man väljer det alternativet.
Citera
2026-07-16, 06:18
Medlem
Jag brukar utgå från följande princip:

Har jag pengar på kontot så köper jag, har jag det inte så köper jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in