2026-07-17, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Du menar alltså att Klarna inte gör någon kreditkoll? Nu spelar iofs inte mig någon kreditkoll någon roll. Förmodligen skulle det bara gynna mig om jag mot förodan skulle söka ett bolån. Sist någon gjorde en kreditkoll på mig blev resultatet 99,5%. Tydligen kunde man inte få 100%.

Jag förstår fortfarande inte varför någon nyttjar Klarna.

För oss som varit med Klarna i många år så jo, det görs kreditbedömningar och kanske görs det olika ofta beroende på hur bra eller dåligt man sköter sig, men det verkar vara ganska exakt en gång per år som Klarna gör en koll på mig.
Citera
Igår, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Du menar alltså att Klarna inte gör någon kreditkoll? Nu spelar iofs inte mig någon kreditkoll någon roll. Förmodligen skulle det bara gynna mig om jag mot förodan skulle söka ett bolån. Sist någon gjorde en kreditkoll på mig blev resultatet 99,5%. Tydligen kunde man inte få 100%.

Jag förstår fortfarande inte varför någon nyttjar Klarna.

Inte vid varje köp, det är liksom en del av poängen med att nyttja tjänsten.

Varför skulle det gynna dig att det görs många kreditkontroller?
Citera
Igår, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För oss som varit med Klarna i många år så jo, det görs kreditbedömningar och kanske görs det olika ofta beroende på hur bra eller dåligt man sköter sig, men det verkar vara ganska exakt en gång per år som Klarna gör en koll på mig.

De kollar då och då utifall något har ändrats bara. Man kan ju teoretiskt skaffat sig 43 lån sen de kollade sist, varav hälften gått till kronofogden.
Citera
Igår, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Inte vid varje köp, det är liksom en del av poängen med att nyttja tjänsten.

Varför skulle det gynna dig att det görs många kreditkontroller?

Nu missförstod du nog. Du påstod att det gjordes kreditkontroller om man handlade mot faktura till skillnad mot om man använde Klarna. Möjligtvis görs det en kontroll första ggn man begär faktura från ett specifikt företag. Jag har inte påstått att många kreditkontroller skulle gynna mig. Däremot skulle en kontroll i samband med ev bolån gynna mig då jag har en förhållandevis hög kredit-score.
Citera
Igår, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
De kollar då och då utifall något har ändrats bara. Man kan ju teoretiskt skaffat sig 43 lån sen de kollade sist, varav hälften gått till kronofogden.

Detta faktum kan väl knappast vara ett argument till varför man skall använda Klarna. Jag skulle snarast kalla det skuldfälla.
Citera
Igår, 08:24
Medlem
Frågan är varför använder man klarna? ta skillnad på nordea gold, är man kund hos nordea o har olika tjänster ingår kortet, men skillnaden är enorm mot klarna.

Räntefria dagar med gold ca 55dagar mot klarnas 30dagar
Räntan på gold är 16,73% mot klarnas 21,90%

I gold ingår reseförsäkring o allrisk försäkring när man använder kortet.

Kredit uppgifter påverkas inte via gold men det gör det via klarna
Återbetalaning godkänner man via sin banksida isamband med räkningar finns den redan klar o behöver bara godkännas, vill jag skjuta upp o få ännu en månad kosta dessa 20000kr bara 242kr i ränta per månad o inget annat.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in