Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
När du skriver "samhället" så menar du väl föräldrarna? Pengarna till skola, sjukvård och barnbidrag kommer ju från den skatt som föräldrarna har betalat. Och för pengarna som är kvar efter att skattmasen har fått sitt, köper föräldrarna mat och kläder åt barnen. De enda pengar som "samhället" har är de pengar som undersåtarna tvingas betala i skatt.
Nej, jag menar samhället. Men det är klart att dina föräldrar är en del av det, precis som alla andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Osynlige.Mannen
Vad gäller de vuxna som kommer hit: Hur förbättrar vi integrationen av dem som efter 30 år i Sverige fortfarande inte kan tala svenska (och aldrig hade en tanke på att bidra till sin egen försörjning)? Om man fortfarande behöver tolk efter fem år i landet så är det nog hög tid för återvandring. När jag temporärt flyttade till Frankrike så var jag i 30-årsåldern och jag lärde mig språket på två månader. Jag var aldrig i behov av tolk och jag låg aldrig de franska skattebetalarna till last.
Det kommer alltid finnas en mindre andel av invandringen, främst kvotflyktingar, som inte kommer in på arbetsmarknaden eller kan anpassa sig till vårt sätt att leva eftersom utmaningarna helt enkelt är för stora. Det är bara att acceptera. Vi är en rik välfärdsstat som respekterar mänskliga rättigheter och ska vara tacksamma för att vi lever i ett land man flyr till och inte ifrån. Men de allra flesta blir en del av det svenska samhället och bidrar nåt enormt. Över hälften av alla vårdbiträden är utrikesfödda, till exempel.