2026-07-14, 15:42
Medlem
Roidberts avatar
"Men på åtminstone en punkt brister förordningen. Kravet på förpackningar för öl, cider, läsk och vatten riskerar att skada både miljö och klimat.

År 2030 ska 10 procent av dryckerna tappas i återfyllnadsbara förpackningar (i praktiken returglasflaskor), och år 2040 är planen att kravet ska höjas till 40 procent. Det kan kanske låta framsynt i Bryssel. I en nordisk verklighet är det tyvärr en återvändsgränd."

https://www.svd.se/a/8pOz7d/bryggeriforeningar-nya-eu-regler-for-forpackningar-slar-helt-fel-inorden

Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag att det är oerhört positivt att glasflaskor kan komma att bli vanligare. Visserligen skiter jag i miljön, men läsk i glasflaska smakar oerhört mycket bättre.än läsk i plastflaska eller burk. Kanske jag äntligen kan få smaka på Trocadero i glasflaska igen under min livstid. Senast jag drack den var 2013.

För en gångs skull driver EU bra politik!
Citera
2026-07-14, 15:46
Avstängd
Äntligen gör de nåt bra.

Tllåme globalistfeministerna på systembolaget försöke indirekt tvinga leverantörer att byta till skitig plastflaska med miljön som svepskäl.
De försöker luras med att det ä dåligt för miljön att tllverka glasflaskor och köra runt dom och skiter totalt i kundernas hälsa som får skitplast i sig.

Plastflaskor och takeaway kaffemuggar på stan läcker miljontals plastpartiklar in i drickat som skapar blandannat alzheimers i hjärnan och kontaminerar vårt kranvatten och matodling med plastpatiklar.

Vi får hoppas att det tvingar giriga fabrikanter att åteinföra glasflaskor.

Mycket bättre smak också med glasflaskor som du säger.

Är bara globalistägarna som vll byta allt till plast för det är billigt att tillverka skiten.
Bliir irriterad när även märken som kockens byter glas tll plast på bikarbonat osv.
Willys försöker tvinga kunderna att välja plast med eget varumärke när de plockade bort glasflaskorna med ättika.
Ica är bättre.

De sätter tillåme plastcoating i aluminiumburkarna på insidan.

Det finns förövrigt trocadero i glasflaska men inte på så många ställen.
Senast redigerad av Blatteman 2026-07-14 kl. 15:58.
Citera
2026-07-14, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
"Men på åtminstone en punkt brister förordningen. Kravet på förpackningar för öl, cider, läsk och vatten riskerar att skada både miljö och klimat.

År 2030 ska 10 procent av dryckerna tappas i återfyllnadsbara förpackningar (i praktiken returglasflaskor), och år 2040 är planen att kravet ska höjas till 40 procent. Det kan kanske låta framsynt i Bryssel. I en nordisk verklighet är det tyvärr en återvändsgränd."

https://www.svd.se/a/8pOz7d/bryggeriforeningar-nya-eu-regler-for-forpackningar-slar-helt-fel-inorden

Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag att det är oerhört positivt att glasflaskor kan komma att bli vanligare. Visserligen skiter jag i miljön, men läsk i glasflaska smakar oerhört mycket bättre.än läsk i plastflaska eller burk. Kanske jag äntligen kan få smaka på Trocadero i glasflaska igen under min livstid. Senast jag drack den var 2013.

En flashbackare som skiter i miljön. Så originellt. Du är tuff du som inte bryr dig om andra människor!

Vad gäller beslutet så är det väl positivt så länge det är ngt som faktiskt grundar sig i forskning.

Sen vill jag tillägga att ni idioter inte får klaga när det blir "dyrt" att dricka läsk eftersom glastransporterna är bra mycket dyrare pga vikt skillnaden. Vet dock inte om det blir påslag men med tanke på att företag inte bryr sig ett dugg om ngt annat än pengar så lär de inte vilja äta kostnaderna helt och hållet.

Jag dricker skiten så extremt sällan att jag inte bryr mig öht om en trocadero kostar 10, 20 eller 100 kr på butik.
Citera
2026-07-14, 15:57
Medlem
lagfrukts avatar
Plast har i stort sätt alla fördelar mot glas.

Om man vill kan man kyla ett vanligt dricksglas och hälla drycken i den istället ifall du söker den behagande glaskänslan.

Jag hade samma funderingar som dig ts tidigare. Men efter att jag satte en glasskärva i foten där överdelen av en glasflaska hade brutits av och bildade en fotplatta för den uppåtriktade glasspiken så har jag börjat avsky att se glas liksom plast i i naturen.
Senast redigerad av lagfrukt 2026-07-14 kl. 16:47.
Citera
2026-07-14, 16:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
En flashbackare som skiter i miljön. Så originellt. Du är tuff du som inte bryr dig om andra människor!

Vad gäller beslutet så är det väl positivt så länge det är ngt som faktiskt grundar sig i forskning.

Sen vill jag tillägga att ni idioter inte får klaga när det blir "dyrt" att dricka läsk eftersom glastransporterna är bra mycket dyrare pga vikt skillnaden. Vet dock inte om det blir påslag men med tanke på att företag inte bryr sig ett dugg om ngt annat än pengar så lär de inte vilja äta kostnaderna helt och hållet.

Jag dricker skiten så extremt sällan att jag inte bryr mig öht om en trocadero kostar 10, 20 eller 100 kr på butik.

Det är endast den giriga industrin som vll ha plast så att de slipper transportera runt sina varor och manipulerade upp försäljningspriserna efter införande av plast medans skitplasten är gratis att tllverka och kontaminerar både hjärnan med mikroplast(skapar alzheimers) + förstör kranvatten och matodling.

Du kanske inte kollade på trocadero,zingo och ramlösa,loka priserna på 90 talet i glasflaskor.

Det var nästan gratis att köpa hem.

40 tll 50kr per back för 20stk flaskor.

på extrapris sålde de 20stk för 20kr och 30kr per back.
Visserligen tjänade inte butikerna nåt på 20 och 30kr extrapriset men det var kunddragare för att sälja andra varor i butiken.
Citera
2026-07-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det är endast den giriga industrin som vll ha plast så att de slipper transportera runt sina varor och manipulerade upp försäljningspriserna efter införande av plast medans skitplasten är gratis att tllverka och kontaminerar både hjärnan med mikroplast(skapar alzheimers) + förstör kranvatten och matodling.

Du kanske inte kollade på trocadero,zingo och ramlösa,loka priserna på 90 talet i glasflaskor.

Det var nästan gratis att köpa hem.

40 tll 50kr per back för 20stk flaskor.

på extrapris sålde de 20stk för 20kr och 30kr per back.
Visserligen tjänade inte butikerna nåt på 20 och 30kr extrapriset men det var kunddragare för att sälja andra varor i butiken.

Jag har inte sagt att det är fel eller argumenterat emot att införa fler glasflaskor. Som sagt, så länge forskningen är för så är jag för. Vad gäller priser förr så jovisst minns jag de. Vad spelar det för roll vad saker kostade på 90-talet dock? Inte så att jag har vanföreställningar om att priser någonsin kommer gå tillbaka till förr, eller att företag öht bryr sig om vår nostalgi. Det kommer bli dyrare transporter (faktum då glas väger mer) och den kostnaden behöver ngn ta. Så enkelt är det. Sen om butikerna går back eller inte får de avgöra. Tror knappast de är intresserade av det 2026 men eh, där har jag inte så mycket kunskap att bygga det på.
Citera
2026-07-14, 16:40
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert

Varför slår det fel i Norden? Länken går inte att läsa utan att man betalar eller godkänner reklam.
Citera
2026-07-14, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Plast har i stort sätt alla fördelar mot glas.

Om man vill kan man kyla ett vanligt dricksglas och hälla drycken i den istället ifall du söker den behagande glaskänslan.

Jag hade samma funderingar som dig ts tidigare. Men efter att jag satte en glasskärva i foten där överdelen hade brutits av och bildade en fotplatta för den uppåtriktade glasspikten så har jag börjat avsky att se glas liksom plast i i naturen.

När jag var singel och yngre hade jag alltid ett par ölglas i frysen om några vänner skulle titta förbi med ett par öl. Snabbt kall öl och uppskattat
Citera
2026-07-14, 16:41
Medlem
Det är väl bra att vi går tillbaka till glasflaskor?
Precis som många redan sagt så smakar det bättre. Det avges inga kemikalier till drycken.
En liten flaska Loka på pet-flaska har ett bäst-före datum på 6-12 månader. (Kolla gärna själva). Det beror inte på att vattnet har dålig hållbarhet. Nej, det beror på att plasten bryts ner.
Mineralvatten i glasflaska har i princip obegränsad hållbarhet. Bäst-före märkningen är oftast 2 år eller mer, och då beror det framför allt på att kapsylen läcker kolsyra, vilket gör att bubblorna så småningom försvinner. Teoretiskt skulle icke kolsyrat vatten kunna förvaras hur länge som helst i en glasflaska (eller ja, tills glaset ändrat så mycket i form att korken inte längre är tät).

Och det mesta som idag säljs i pet-flaska är onyttigt. Läsk etc. Så det är väl bra om vi konsumerar mindre av det. Öl och bubbel säljs idag i glas, så som det alltid gjort. Det blir inte jobbigare att bära hem med de nya reglerna.
Citera
2026-07-14, 16:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Eftersom jag varit med om både glas-back-perioden och nu alu-can-perioden sedan kanske år 2000 så vill jag påminna om att så lite som 25 läskflaskor i back väger minst 15kg och man måste alltså vara man för att lyfta och köra dem i bil för att hämta dem från butiken. Vad det nu inte kan kosta att sedan köra bilen till återvinningen med flaskorna och en bil kommer och hämtar dem där och de tvättas i varmt vatten och sedan tar vi en ny bil och kör dem till läskfabriken och en ny bil till butiken och sedan gör vi om allt.

Medans aluburkar som väger 10 gram tillverkas på Island med totalt avgasfri miljöel från deras lavakällor.

Eftersom en glasflaska väger 40 (fyrtio) gånger mer än en aluburk så behövs alltså antalet lastbilar som kör läsk 40-dubblas.

Men visst, med miljörörelsen i spetsen går vi alltid baklänges i tiden och denna idioti passar ihop med vindkraftverk, som förr hette väderkvarnar och alla dog ut på 1700-talet eftersom tekniken ansågs värdelös redan då. Man kunde bara mala säd när det blåste och det var ett oerhört slöseri med resurser när kvarnarna stod stilla.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-14 kl. 16:53.
Citera
2026-07-14, 17:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför slår det fel i Norden? Länken går inte att läsa utan att man betalar eller godkänner reklam.

Det slår inte fel i norden utan det är lobbyorganisationer som bryggeföeningen som inte vlll att deras medlemmar ska ha glasflaskor stor utsträckning då skräppplasten är i princip gratis att tillverka och de manipulerat upp försäljningspriserna med plast och burk och de nu kan sälja glas som nåt exklusivt med högre pris.

Nocco,celsius tillexempel säljs för 15 till 17kr +pant+moms i grossist till småbutiker fast det kostar under 1kr att tillverka och köra till grossist.

Mineralvatten som loka,ramlösa + trocadero,zingo såldes för 2,50 per flaska på 90 talet i vanlig butik vid köp av 1back elle 1 kr per flaska på extrapris.

Man vill helt enkelt inte köra glaset för att återvinna den som man gjorde förr fast man säljer den mycket dyrare tlll butik idag.

ren girighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Eftersom jag varit med om både glas-back-perioden och nu alu-can-perioden sedan kanske år 2000 så vill jag påminna om att så lite som 25 läskflaskor i back väger minst 15kg och man måste alltså köra bil för att hämta dem från butiken. Vad det nu inte kan kosta att sedan köra bilen till återvinningen med flaskorna och en bil kommer och hämtar dem där och de tvättas i varmt vatten och sedan gör vi om allt.

Medans aluburkar som väger noll tillverkas på Island med totalt avgasfri miljöel från deras lavakällor.

Men visst, med miljörörelsen i spetsen går vi alltid baklänges i tiden och denna idioti passar ihop med vindkraftverk, som förr hette väderkvarnar och alla dog ut på 1700-talet eftersom tekniken var värdelös vilket vi nu ännu en gång insett.
Aluburkar och plast är det skitigaste du kan köpa.

De läcker miljontals partklar in i drickat (mycket mer än man tidigare trodde och mer ju tunnare plasten är)

Alu burkar precis som plast förstör också miljön,kranvatten och matodling och vår hälsa då alu skapar alzheimers och plast även gör män mer feminina med tiden (finns plastcoating i alla aluminiumburkar)

Glas är det enda som går att dricka ur så det är bra att eu äntligen gör nånting så att vi får tillbaks glasflaskorna som i tyskland.
Citera
2026-07-14, 17:03
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman

Alu burkar precis som plast förstör också miljön,kranvatten och matodling och vår hälsa då alu skapar alzheimers och plast även gör män mer feminina med tiden (finns plastcoating i alla aluminiumburkar)

Hur vet du det, sjung ut skepparn'!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in