2026-07-14, 17:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Det slår inte fel i norden utan det är lobbyorganisationer som bryggeföeningen som inte vlll att deras medlemmar ska ha glasflaskor stor utsträckning då skräppplasten är i princip gratis att tillverka och de manipulerat upp försäljningspriserna med plast och burk och de nu kan sälja glas som nåt exklusivt med högre pris.

Nocco,celsius tillexempel säljs för 15 till 17kr +pant+moms i grossist till småbutiker fast det kostar under 1kr att tillverka och köra till grossist.

Mineralvatten som loka,ramlösa + trocadero,zingo såldes för 2,50 per flaska på 90 talet i vanlig butik vid köp av 1back elle 1 kr per flaska på extrapris.

Man vill helt enkelt inte köra glaset för att återvinna den som man gjorde förr fast man säljer den mycket dyrare tlll butik idag.

ren girighet.

Aluburkar och plast är det skitigaste du kan köpa.

De läcker miljontals partklar in i drickat (mycket mer än man tidigare trodde och mer ju tunnare plasten är)

Alu burkar precis som plast förstör också miljön,kranvatten och matodling och vår hälsa då alu skapar alzheimers och plast även gör män mer feminina med tiden (finns plastcoating i alla aluminiumburkar)

Glas är det enda som går att dricka ur så det är bra att eu äntligen gör nånting så att vi får tillbaks glasflaskorna som i tyskland.
Jag slutade läsa vid "glas är det enda som går att dricka ur".

En glas-betald lobbyist på FB, vem kunde trott.

Jag ska dock ge en liten credd. Coca-Cola i glasflaska har överlägsen smak mot aluburk. Naturligtvis smakar de samma, men effekten att hålla den tunga vackra glasflaskan ökar njutningen. Så på restaurant köper jag bara glas-cola. I affären köper jag bara 1.5l pet, aldrig burk och jag kommer aldrig att släpa hem flaskor för jag har sålt min bil.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-14 kl. 17:14.
Citera
2026-07-14, 17:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av lagfrukt
Hur vet du det, sjung ut skepparn'!
Just det där får man inte diskutera vidare i tråden så skickar pm till dig med info.

Edit
Du är nyreggad så det går inte att skicka meddelande till dig så fråga mig om en månad igen så skickar jag forskningsresultat och infon om du är intresserad.
Senast redigerad av Blatteman 2026-07-14 kl. 17:20.
Citera
2026-07-14, 17:26
Medlem
Karmans avatar
Inte mig emot. Glasflaskor med läsk och öl fungerade bra. Hanteringen med back var också enklare än att köpa lösa burkar. Man kunde panta en hel back med 20 flaskor på en gång. Hatar det här styckvisa slabbandet med burkar och plastflaskor.
Citera
2026-07-14, 17:28
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Eftersom jag varit med om både glas-back-perioden och nu alu-can-perioden sedan kanske år 2000 så vill jag påminna om att så lite som 25 läskflaskor i back väger minst 15kg och man måste alltså vara man för att lyfta och köra dem i bil för att hämta dem från butiken. Vad det nu inte kan kosta att sedan köra bilen till återvinningen med flaskorna och en bil kommer och hämtar dem där och de tvättas i varmt vatten och sedan tar vi en ny bil och kör dem till läskfabriken och en ny bil till butiken och sedan gör vi om allt.

Medans aluburkar som väger 10 gram tillverkas på Island med totalt avgasfri miljöel från deras lavakällor.

Eftersom en glasflaska väger 40 (fyrtio) gånger mer än en aluburk så behövs alltså antalet lastbilar som kör läsk 40-dubblas.

Men visst, med miljörörelsen i spetsen går vi alltid baklänges i tiden och denna idioti passar ihop med vindkraftverk, som förr hette väderkvarnar och alla dog ut på 1700-talet eftersom tekniken ansågs värdelös redan då. Man kunde bara mala säd när det blåste och det var ett oerhört slöseri med resurser när kvarnarna stod stilla.
Jo, men de senare backarna innehöll väl bara 20 flaskor just på grund av den anledningen att folk successivt blir klenare och inte orkar lyfta så mycket på en gång.
Citera
2026-07-14, 17:28
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Varför slår det fel i Norden? Länken går inte att läsa utan att man betalar eller godkänner reklam.

Vi har redan ett system för pant och återvinner väldigt mycket av alu och pet som säljs. Dessa "mals" ned i pantmaskinen så dom tar noll plats och sedan kan tiotusentals eller mer lastas i en enda lastbil och köras till återvinning. Glasflaskor i drickabackar tar lika mycket plats på väg till butiken som påväg från butiken, dom tar en ohygglig massa plats i butiken för att lagra dessa tombackar och sedan väger dom mycket också.

Förr kom det ju speciella "drickabilar" till butikerna som levererade enbart dryck men idag går allt samlastat från gigantiska terminaler i fullstora ekipage, 25,25m ofta med dubbla lastplan. Hela detta logistiksystem är inte gjort för att kunna ta såna stora volymer i returfrakt från butikerna. Så räkna med ökade kostnader för egentligen all dryck om dessa ska distribueras enligt föregående system.
Citera
2026-07-14, 17:29
Medlem
Citat:
Just det där får man inte diskutera vidare i tråden så skickar pm till dig med info.

Edit
Du är nyreggad så det går inte att skicka meddelande till dig så fråga mig om en månad igen så skickar jag forskningsresultat och infon om du är intresserad.

"forskningsresultat" = bro science från nån idiot på youtube.
Senast redigerad av Bib-bo 2026-07-14 kl. 17:34.
Citera
2026-07-14, 17:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av karlgunnar
Vi har redan ett system för pant och återvinner väldigt mycket av alu och pet som säljs. Dessa "mals" ned i pantmaskinen så dom tar noll plats och sedan kan tiotusentals eller mer lastas i en enda lastbil och köras till återvinning. Glasflaskor i drickabackar tar lika mycket plats på väg till butiken som påväg från butiken, dom tar en ohygglig massa plats i butiken för att lagra dessa tombackar och sedan väger dom mycket också.

Förr kom det ju speciella "drickabilar" till butikerna som levererade enbart dryck men idag går allt samlastat från gigantiska terminaler i fullstora ekipage, 25,25m ofta med dubbla lastplan. Hela detta logistiksystem är inte gjort för att kunna ta såna stora volymer i returfrakt från butikerna. Så räkna med ökade kostnader för egentligen all dryck om dessa ska distribueras enligt föregående system.

Det är bara bra skapar jobb till grannarna och de pengarna slipper man sen betala i mer skatt när folk har arbete och staten slipper betala bidrag och största delen av pengarna kommer tllbaks till staten i olika skatter.

I slutändan är det ingen stor kostnad.
Det får plats väldigt mycket glasflaskor i en lastbil så styckpriset blir nästan ingenting att återvinna på rätt sätt.
Vi behöver alla jobb vi kan ha i sverige för normala saker.

Att återanvända glas är jättebra.

Förut sålde man ramlösa,trocadero osv backar om 20stk fö 2,50 per styck och man hade inga problem att frakta tllbaks dom för samma sak.

Ännu billgare på superkampanj 1kr per flaska ofta i butik.

Det är bara industrin som motsätter sig glasflaskorna för de vll tllverka plast som är gratis och sälja det dyrare och slippa köra tillbaks det man sålt och ha glas som en exklusivitet i sverige för att sälja även det dyrare.
Senast redigerad av Blatteman 2026-07-14 kl. 17:58.
Citera
2026-07-14, 17:47
Medlem
karlgunnars avatar
Citat:
Det är bara bra skapar jobb till grannarna och de pengarna slipper man sen betala i mer skatt när folk har arbete och staten slipper betala bidrag och största delen av pengarna kommer tllbaks till staten i olika skatter.

I slutändan är det ingen stor kostnad.
Det får plats väldigt mycket i en lastbil så styckpriset blir nästan ingenting att återvinna på rätt sätt.
Vi behöver alla jobb vi kan ha i sverige för normala saker.

Att återanvända glas är jättebra.

Inte ens USA skapar hittepåjobb längre men du tycker vi ska? Jämför USAs tillväxt mot EUs t.ex. Men din vänsterideologi skiner igenom väl.
Citera
2026-07-14, 17:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag slutade läsa vid "glas är det enda som går att dricka ur".

En glas-betald lobbyist på FB, vem kunde trott.

Jag ska dock ge en liten credd. Coca-Cola i glasflaska har överlägsen smak mot aluburk. Naturligtvis smakar de samma, men effekten att hålla den tunga vackra glasflaskan ökar njutningen. Så på restaurant köper jag bara glas-cola. I affären köper jag bara 1.5l pet, aldrig burk och jag kommer aldrig att släpa hem flaskor för jag har sålt min bil.

En plastbetald lobbyist på fb som ändå dricker coca cola ur glasflaska när tillfälle ges.
Vem kunde tro det.

Att du är lite klen och inte har muskler att bära hem några glasflaskor per gång från matbutiken betyder att det kanske är dags att börja träna lite.

Ja menar om man har problem med att bära hem 1-4 glasflaskor per gång från matbutiken så har man suttit i soffan för mycket.

Inte ens kusingrabbarna hade problem med att hämta italiensk läsk i glasflaskor i olika smaker från butiken när de fick beställning.
Senast redigerad av Blatteman 2026-07-14 kl. 18:02.
Citera
2026-07-14, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
"Men på åtminstone en punkt brister förordningen. Kravet på förpackningar för öl, cider, läsk och vatten riskerar att skada både miljö och klimat.

År 2030 ska 10 procent av dryckerna tappas i återfyllnadsbara förpackningar (i praktiken returglasflaskor), och år 2040 är planen att kravet ska höjas till 40 procent. Det kan kanske låta framsynt i Bryssel. I en nordisk verklighet är det tyvärr en återvändsgränd."

https://www.svd.se/a/8pOz7d/bryggeriforeningar-nya-eu-regler-for-forpackningar-slar-helt-fel-inorden

Vad tycker ni om detta? Själv tycker jag att det är oerhört positivt att glasflaskor kan komma att bli vanligare. Visserligen skiter jag i miljön, men läsk i glasflaska smakar oerhört mycket bättre.än läsk i plastflaska eller burk. Kanske jag äntligen kan få smaka på Trocadero i glasflaska igen under min livstid. Senast jag drack den var 2013.

För en gångs skull driver EU bra politik!

Ja, spontant så blir jag positivt inställd till detta. Glasflaskor är trevligare än plastflaskor.

Att det "slår fel i Norden" är väl för att våra politiker hittade på att "Klimatet" vill att vi skall använda platsflaskor och nu när deras chefer i EU säger att "Klimatet" vill att vi skall byta tillbaka till glas så riskerar de att framstå som lite löjliga.
Citera
2026-07-14, 18:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
En plastbetald lobbyist på fb som ändå dricker coca cola ur glasflaska när tillfälle ges.
Vem kunde tro det.

Att du är lite klen och inte har muskler att bära hem några glasflaskor per gång från matbutiken betyder att det kanske är dags att börja träna lite.

Ja menar om man har problem med att bära hem 1-4 glasflaskor per gång från matbutiken så har man suttit i soffan för mycket.

Inte ens kusingrabbarna hade problem med att hämta italienska läsk i glasflaskor från butiken när de fick beställning.
Du har nog missuppfattat. Det är den tränade/tränande/hälsosamma som inte bär hem läsk. Jag har inte köpt en läsk i butik på 10 år. Men jag har 5 barn så ett tag var back aktuellt med påtvingad bil. Men har man bott ensam hela sitt vuxna liv så är bära flaska inget problem och fint att de står i kylen så man kan tulla på dem i smyg likt en tröstnapp när ensamheten smyger på.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-14 kl. 18:11.
Citera
2026-07-14, 18:07
Medlem
Underbart!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här