2026-07-16, 21:14
Medlem
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Min position att feminism som koncept behövs står såklart fast då det än idag finns områden (inte enbart inom arbete som diskuteras här) där det är ojämlikheter till fördel för män.

Vilka då?
Citera
2026-07-17, 17:10
Medlem
Feministerna förstör verkligen för alla utom inkompetenta kvinnor.
Männen utesluts och de kompetenta brudarna blir misstänkta för att vara kvoterade vid varje nytt projekt.

Och helvete vad problem de inkvoterade skapar för alla andra.
Citera
2026-07-17, 17:13
Medlem
Fler kvinnor i teknikbranschen underlättar för aspiga ingenjörer att föröka sig. Vi behöver bli fler som är bra på teknik. Fler kvinnliga ingenjörer förädlar genpoolen.
Citera
2026-07-19, 10:06
Medlem
DrDoaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Exempelvis professor K. Gidlund lyfter i sin forskning problematiken att de flesta som bestämmer över digitaliseringen i Sverige har ungefär samma bakgrund, kommer från storstadsområdena, är män, i ungefär samma ålder, samma etnicitet. Det riskerar att göra att perspektiv missas.
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Beroende på vad man ska konstruera kan även ett "kvinnligt" säkerhetstänkande vara önskvärt. De flesta arbetsgivare är medvetna om detta och vill inte missa talanger.
Finns det konkreta exempel på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Det handlar om att de med fallenhet för yrkena ska återfinnas där. Det vill säga att erodera ner "hinder". Hinder kan bestå i avsaknad av förebilder, sociala konventioner och en avskräckande jargong på arbetsplatser.
Förebilder kan väl ändå vara av annat kön? Varför skulle inte en kvinna kunna ha Max Planck som förebild bara för att han var en man?

Avskräckande jargong tror jag inte att man hittar så mycket av bland ingenjörer, det kan jag tänka mig kan vara ett problem bland manliga byggjobbare och montörer mera.
Citera
2026-07-19, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak

Ett konkret exempel är hur säkerhet i bilar. Krocktester utgår från manlig anatomi.
https://msverige.se/sa-tycker-vi/m-sverige-granskar/m-sverige-granskar-kvinnliga-krockdockor/

Man kan också fundera på vad som menas med teknik.
Citera
2026-07-19, 11:04
Medlem
Larasofts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrDoak

Förebilder kan väl ändå vara av annat kön? Varför skulle inte en kvinna kunna ha Max Planck som förebild bara för att han var en man?

Avskräckande jargong tror jag inte att man hittar så mycket av bland ingenjörer, det kan jag tänka mig kan vara ett problem bland manliga byggjobbare och montörer mera.

Du funderade inte på att leta källor själv och därmed utmana din bias?

https://forskning.se/2014/06/24/man-styr-staders-utformning/

https://www.dagensjuridik.se/nyheter/ny-rapport-fler-kvinnliga-forebilder-behovs-inom-tech/

Vad har du (har haft) själv för förebilder?
Citera
2026-07-19, 16:04
Medlem
WordWarriors avatar
Det behövs betydligt färre kvinnor inom tech, eftersom män i genomsnitt är mycket bättre på det.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in