2026-07-15, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Sluta upp nu med din kommunistiska utopi. Radikalfeminism är en gullig idé på pappret. Men enligt jämställdhetparadoxen väljer kvinnor när de får mer frihet och jämställdhet att inte bli ingenjörer.

Notera att länder i MENA har fler kvinnliga ingenjörer än Sverige. Är Egypten mer jämställt?

Flickor leker med dockor för att de gillar det. De väljer alltid det valet frivilligt. Sluta försöka sudda ut könsskillnader. Vidrigt.

Att din läsförståelse är så pass undermålig att du tror att jag försöker "sudda ut" ngt kan jag tyvärr inte vara behjälplig med men om det verkligen stämmer att det finns fler ingenjörer i andra länder (jag misstänker procentuellt sätt för vi är ju bara ynka 10 miljoner och du kan omöjligt mena bara siffror rakt av) så är det väl en bra sak det. Skönt att mindre fria länder också börjar gå mot rätt väg.
Citera
2026-07-15, 11:46
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Att din läsförståelse är så pass undermålig att du tror att jag försöker "sudda ut" ngt kan jag tyvärr inte vara behjälplig med men om det verkligen stämmer att det finns fler ingenjörer i andra länder (jag misstänker procentuellt sätt för vi är ju bara ynka 10 miljoner och du kan omöjligt mena bara siffror rakt av) så är det väl en bra sak det. Skönt att mindre fria länder också börjar gå mot rätt väg.

Självklart menar man procentuellt. Allt annat vore helt meningslöst, vilket torde vara uppenbart för alla. Motivet för att ens ställa en sådan fråga kan antas vara att förhala och komplicera diskussionen. Det där är en kontroversiell studie dock.

Men det spelar väl ingen roll. Frågan är varför du tror att du vet att fler kvinnliga ingenjörer (okvantifierat, dvs rimligt tolkat upp till 50/50) är "rätt väg"?
Senast redigerad av Mjäll 2026-07-15 kl. 11:48.
Citera
2026-07-15, 11:48
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Mycket riktigt säger man aldrig att det behövs fler manliga sjuksköterskor. Därför att det inte behövs. Och män anses självständiga tänkande varelser så man förstår att de väljer vad de vill. Kvinnor är alltid våp, särskilt sett från feminister, och man kan alltid påverka dem med skuld så varför inte tvinga några skuldtyngda till att plåga sig igenom civlingenjör.

Min son gick precis ut civ.ing. Fy fasen vad många plågade tjejer de finns på dessa linjer, särskilt invandrare. De måste tvinga sig igenom mattekurserna och är flera år försenade och lider oerhört.
Citera
2026-07-15, 11:57
Medlem
Att ha 100% korvfest eller 100% tacofest i ett team är inte kul helt enkelt.

Gärna blandat och samma åldrar på folk.
Citera
2026-07-15, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Självklart menar man procentuellt. Allt annat vore helt meningslöst, vilket torde vara uppenbart för alla. Motivet för att ens ställa en sådan fråga kan antas vara att förhala och komplicera diskussionen. Det där är en kontroversiell studie dock.

Men det spelar väl ingen roll. Frågan är varför du tror att du vet att fler kvinnliga ingenjörer (okvantifierat, dvs rimligt tolkat upp till 50/50) är "rätt väg"?

Kan du ngnstans i min text visa var jag specificerar att just kvinnliga ingejörer måste hamna på "50/50"? Jag vill inte ha ngt som är alltid 50/50. Tanken bakom jämställdhet är att få samma förutsättningar och få samma chanser. That's it. Inga förutfattade meningar pga kön, inga diskrimineringar, etc. Det är det trådens kärna handlar om. Ingen vetting person sitter och tänker att "vi måste hamna på 50/50 så är allt bra sen!". Vill absolut inte ha folk på positioner de inte borde ha, oavsett kön.
Citera
2026-07-15, 14:06
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Kan du ngnstans i min text visa var jag specificerar att just kvinnliga ingejörer måste hamna på "50/50"? Jag vill inte ha ngt som är alltid 50/50. Tanken bakom jämställdhet är att få samma förutsättningar och få samma chanser. That's it. Inga förutfattade meningar pga kön, inga diskrimineringar, etc. Det är det trådens kärna handlar om. Ingen vetting person sitter och tänker att "vi måste hamna på 50/50 så är allt bra sen!". Vill absolut inte ha folk på positioner de inte borde ha, oavsett kön.

Nej, jag skrev uttryckligen att du inte har satt någon specifik siffra på det. 50/50 var en tolkning av kombinationen brist på specifika siffror och stöd för påståendet att det behöver "bli fler" kvinnor.

Snabb googling säger att det är 29% kvinnor bland ingenjörerna i Sverige.

Du kanske inte ens tycker att det behöver bli fler, men jag har uppfattat dina inlägg som stöd för/förklaring av den tesen.
Citera
2026-07-15, 14:08
Medlem
lagfrukts avatar
Jag slår vad på att 1/3 kvinnor redan är kvoterade där. Snälla, för er egna salighets skull inga fler kvoterade kvinnor inom teknik!
Citera
2026-07-15, 14:19
Medlem
Även i den här branschen behövs fler kvinnor för jämlikhet:"
Asfaltsläggare är en starkt mansdominerad bransch där kvinnor i dagsläget utgör cirka sju procent av arbetsstyrkan".
Från PEAB:"
Kvinnor, våga testa att bli asfaltläggare!”
Ständigt olika arbetsplatser och ingen dag är den andra lik. Omväxlingen, lagandan och friheten i att få arbeta utomhus är det som gör att 26-åriga Satu Iivari trivs så bra på Peab Asfalt. Så gott som alla asfaltläggare är män och Satu Iivari önskar sig fler kvinnliga kollegor. Hennes uppmaning lyder: – Var inte rädd för att testa. Våga sök!".

Vi hoppas det snart blir 50-50 där också!
Citera
2026-07-15, 14:29
Medlem
28-120s avatar
Ja det behövs fler kvinnor. Skälet är enkelt, de flesta grupper fungerar bäst om de består av en blandning av kvinnor och män och av yngre och äldre.

Med det sagt så får detta inte åstadkommas genom kvoteringar, lägre krav på kvinnorna eller andra skillnader i förutsättningarna. Det blir bara dåligt för alla och inte minst kvinnorna drabbas. Kompetenskraven måste vara samma för alla men om det kan uppfyllas vore det säkert en stor fördel för teknikbranchen om man kunde locka till sig fler kvinnor.
Citera
2026-07-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Nej, jag skrev uttryckligen att du inte har satt någon specifik siffra på det. 50/50 var en tolkning av kombinationen brist på specifika siffror och stöd för påståendet att det behöver "bli fler" kvinnor.

Snabb googling säger att det är 29% kvinnor bland ingenjörerna i Sverige.

Du kanske inte ens tycker att det behöver bli fler, men jag har uppfattat dina inlägg som stöd för/förklaring av den tesen.

Jag stödjer forskning först och främst men den måste ta i beaktande olika delar. Lite osm att när folk alltid brukar släng arunt hur många fängslade afroamerikaner det finns is USA men aldrig diskuterar underliggande orsaken till varför. Det är bra med information och siffror så man lätt kan få överskådligt vad som händer men det är än viktigare att gå till rotorsaker.

Min position att feminism som koncept behövs står såklart fast då det än idag finns områden (inte enbart inom arbete som diskuteras här) där det är ojämlikheter till fördel för män. Sen finns såklart andra problem utanför kön som ursprung, etc. men då kommer vi lite väl på sidospår.

Summa summarum är att TS frågade om "Varför" det behövs fler kvinnor inom STEM7teknikbranschen och jag försökte förklara de underliggande orsakerna som har varit till grund för konceptet att få in fler kvinnor i dessa. Säger heller inte att allt vi gör är rätt sätt att gå tillväga. Är öppen för vad forskningen visar, men då all samlad forskning, inte en enskilt riktad sådan.
Citera
2026-07-16, 17:14
Medlem
Citat:
Uppenbarligen är du rätt korkad då du inte ens fattar min poäng och bara hoppar över den nonchalant. Du låtsas som att män och kvinnor är samma sak när du begär 50/50 i utfall.

Dessutom bara inom branscher med hög status. Självklart efterfrågar du inte fler kvinnliga rörmokare
Citera
2026-07-16, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmeatball123
Uppenbarligen är du rätt korkad då du inte ens fattar min poäng och bara hoppar över den nonchalant. Du låtsas som att män och kvinnor är samma sak när du begär 50/50 i utfall.

Dessutom bara inom branscher med hög status. Självklart efterfrågar du inte fler kvinnliga rörmokare

Poängtera gärna var jag bett om "50/50" någonstans. Också var jag "låtsas som att män och kvinnor är samma sak" för det missade jag. Måste varit min schizofrena kompis som skrivit i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in