Citat:
Ursprungligen postat av
Mjäll
Nej, jag skrev uttryckligen att du inte har satt någon specifik siffra på det. 50/50 var en tolkning av kombinationen brist på specifika siffror och stöd för påståendet att det behöver "bli fler" kvinnor.
Snabb googling säger att det är 29% kvinnor bland ingenjörerna i Sverige.
Du kanske inte ens tycker att det behöver bli fler, men jag har uppfattat dina inlägg som stöd för/förklaring av den tesen.
Jag stödjer forskning först och främst men den måste ta i beaktande olika delar. Lite osm att när folk alltid brukar släng arunt hur många fängslade afroamerikaner det finns is USA men aldrig diskuterar underliggande orsaken till varför. Det är bra med information och siffror så man lätt kan få överskådligt vad som händer men det är än viktigare att gå till rotorsaker.
Min position att feminism som koncept behövs står såklart fast då det än idag finns områden (inte enbart inom arbete som diskuteras här) där det är ojämlikheter till fördel för män. Sen finns såklart andra problem utanför kön som ursprung, etc. men då kommer vi lite väl på sidospår.
Summa summarum är att TS frågade om "Varför" det behövs fler kvinnor inom STEM7teknikbranschen och jag försökte förklara de underliggande orsakerna som har varit till grund för konceptet att få in fler kvinnor i dessa. Säger heller inte att allt vi gör är rätt sätt att gå tillväga. Är öppen för vad forskningen visar, men då all samlad forskning, inte en enskilt riktad sådan.