Igår, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
Hej FB,

Jag har ett problem jag vill diskutera och det är att jag har fruktansvärt svårt att be om hjälp. Jag tror det bottnar i att mina föräldrar var sådana som avfärdade mig som liten och när jag bad om hjälp. Det var mycket "vad ska jag göra åt det?" "skärp dig" "gå och lägg dig" och så vidare.

Idag som vuxen har jag insett att detta är ett stort hinder i mitt liv, det har gått så långt att jag tackat nej till ekonomisk ersättning vid arbetslöshet och levt på sparpengar, tackat nej till chanser jag fått för jag "inte vill vara till besvär", att jag aldrig öppnar upp mig, jag isolerar mig socialt väldigt ofta, jag var sjuk i corona i tre veckor och hostade blod, hade revbenen täckta av blåmärken för jag hostade så mycket, men vägrade höra av mig till någon för att be om hjälp. Att söka hjälp oss vårdcentralen var liksom inget jag ens övervägde. Så jag ber i princip aldrig om hjälp med något och jag har insett att denna ensamvargs mentalitet kan vara bra i vissa fall, men när den blir en så pass "tung" del av livet som den blivit, så behöver jag lite råd och tips.

Bara att posta denna tråden tar emot och tankar om att jag är en gnällig fjant som ska hålla käft och köra på i det tysta dyker upp hehe. Det är liksom som att jag gör mig själv så liten och obetydlig på något vis, att jag övertygar mig själv att jag inte är värd hjälp/ eller kan få hjälp, vilket jag på ett logiskt /mer realistiskt plan inser är bullshit. Sen plus lite "man ska vara en redig karl och inte klaga" mentalitet som jag inte riktigt vet vart jag fått ifrån.

Är för övrigt man och detta verkar vara ett drag som många män delar - alltså att inte be om hjälp.

Så har ni några erfarenheter av denna "ensam är stark" mentalitet? Är det bättre och be om hjälp än att fortsätta försöka klara allt på egen hand? Vad har ni för erfarenheter, råd och så vidare kring mitt "problem"?
Är likadan. Det är först när det är rena helvetet och har gått överstyr totalt som jag överväger att söker hjälp överhuvudtaget om jag ens väljer det. Detta har gjort mitt liv mycket svårare än vad det hade behövt att vara. Jag hade kunnat belasta vården mycket mer om jag velat men går hellre runt och hostar tills det gör ont i revbenen och behöver akut sjukskrivas exempelvis.

Det är mina föräldrars fel som har fostrat mig att bita ihop oavsett sedan tidig barndom vilket har lärt mig att man just ska bita ihop oavsett vad.
Citera
Idag, 09:15
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminatore
För min del har det varit värt med egna företag. Har nu lagt ner allt. Är ju gift och uppfostrat barn så det sociala livet har varit trivsamt. Jag relaterar i att aldrig be om hjälp, fastän jag skulle fått bidrag, försäkring då jag inte längre får inkomst. MEN jag liksom du klarar sig själva. Låt andra ta del av bidrag och sånt. Jag vill inte ha. Som ett tjurigt barn. Att man tröttnar på människor är ett annat modernt fenomen då man blivit lite till åren. Dina verkligheter och dina moraliska värderingar och intressen, ideologier och synsätt på världen och dess alla märkliga händelser är nu befästa i ditt EGO. Den person du ser dig vara. Din skapade identitet. OM du kan bortse ifrån allt man lagt till sig allt man lagt i sin EGO påse och bara följa vad man har behov av i dag så kan det hjälpa. Ens identitet är inte ens yrke eller vart man bor eller vad man äger. Man är bara en person, blankt papper.
Folk har ju sina speciella övertygelser och intressen som man kanske inte alltid delar. Men är man lite bred så kan man ju hitta några gemensamma nämnare. Mat gillar ju nästan alla. Picknick gillas ju av de flesta. Grillkvällar, promenader i vackra miljöer, blommor växter och natur.
Lättsamma sporter,(fastän jag tränar rätt hårt på gym), frisbeegolf, cykling, kvällsdopp, läsning kanske, ja nu glider jag iväg...

Det där med ego håller jag med om, men det är väldigt svårt att liksom bryta sig loss från identiteten egot skapat åt en. Men jag tycker man blir mindre "ego" om man är ute i naturen mycket. Det är som alla världsliga problem bara försvinner. Gym håller jag på med mycket samt älskar att röra på mig överlag, så det hjälper bra om man vill må bra det med.
Citera
Idag, 09:16
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vissa av oss är så, både kvinnor och män.
Jag har inga råd att ge tyvärr.
Kan du inte försöka spela en roll, ställ dig utanför dig själv och ring om hjälp, det kanske hjälper, att inte vara den behövande utan den hjälpande?

Tack för rådet, men jag förstår inte riktigt vad du menar?
Citera
Idag, 09:16
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Börja med att be om hjälp med småsaker även om det tar emot mest. Folk är ju nästan alltid hyggliga om man frågar. Och egentligen, varför skulle det ses som svaghet, nästa gång behöver de själva hjälp. Finns de som inte överlever för att de inte sökt hjälp/åkt till akuten när de skulle ha gjort det t.ex. Så otroligt onödigt.

Ja du har rätt, människor hjälper en. Jag tror bara jag inte vill vara till besvär eller är rädd för att bli avvisad.
Citera
Idag, 09:17
Medlem
GertBennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Bra!
Stör inte vanligt folk med dina löjliga problem!
Speciellt bra att du inte ber om pengar från mig som skattebetalare!

Puss på dig med.
Citera
Idag, 09:38
Medlem
Citat:
Det där med ego håller jag med om, men det är väldigt svårt att liksom bryta sig loss från identiteten egot skapat åt en. Men jag tycker man blir mindre "ego" om man är ute i naturen mycket. Det är som alla världsliga problem bara försvinner. Gym håller jag på med mycket samt älskar att röra på mig överlag, så det hjälper bra om man vill må bra det med.

Ja, naturen är ju fantastisk för hälsan på alla sätt. Gräva i jorden eller bara strosa i en vacker skogsmiljö eller promenera i en lantlig miljö. Bra plats att försöka återställa sig själv. Med relationer/vänner kan man ju se alla interaktioner som vetenskapligt arbete, man har en tyngre fokus på vad de pratar om, vad de säger, hur de säger saker, anledning varför de tror som de gör, vilka slutsatser de dragit, vilka lösningar ser de är lämpliga i det fallet.. bla bla bla. Man intervjuar dem samt uppmuntrar dem om vartannat så de känner sig mer betydelsefulla. Funkar jämnt. Alla vill ha med mig på resor och fester och middagar för jag är ju så jäääääävla trevlig! Har liksom inte kopplat med någon på riktigt under alla mina år men jag har massor av bekanta.
Citera
Idag, 09:59
Medlem
Citat:
Hej FB,

Jag har ett problem jag vill diskutera och det är att jag har fruktansvärt svårt att be om hjälp. Jag tror det bottnar i att mina föräldrar var sådana som avfärdade mig som liten och när jag bad om hjälp. Det var mycket "vad ska jag göra åt det?" "skärp dig" "gå och lägg dig" och så vidare.

Idag som vuxen har jag insett att detta är ett stort hinder i mitt liv, det har gått så långt att jag tackat nej till ekonomisk ersättning vid arbetslöshet och levt på sparpengar, tackat nej till chanser jag fått för jag "inte vill vara till besvär", att jag aldrig öppnar upp mig, jag isolerar mig socialt väldigt ofta, jag var sjuk i corona i tre veckor och hostade blod, hade revbenen täckta av blåmärken för jag hostade så mycket, men vägrade höra av mig till någon för att be om hjälp. Att söka hjälp oss vårdcentralen var liksom inget jag ens övervägde. Så jag ber i princip aldrig om hjälp med något och jag har insett att denna ensamvargs mentalitet kan vara bra i vissa fall, men när den blir en så pass "tung" del av livet som den blivit, så behöver jag lite råd och tips.

Bara att posta denna tråden tar emot och tankar om att jag är en gnällig fjant som ska hålla käft och köra på i det tysta dyker upp hehe. Det är liksom som att jag gör mig själv så liten och obetydlig på något vis, att jag övertygar mig själv att jag inte är värd hjälp/ eller kan få hjälp, vilket jag på ett logiskt /mer realistiskt plan inser är bullshit. Sen plus lite "man ska vara en redig karl och inte klaga" mentalitet som jag inte riktigt vet vart jag fått ifrån.

Är för övrigt man och detta verkar vara ett drag som många män delar - alltså att inte be om hjälp.

Så har ni några erfarenheter av denna "ensam är stark" mentalitet? Är det bättre och be om hjälp än att fortsätta försöka klara allt på egen hand? Vad har ni för erfarenheter, råd och så vidare kring mitt "problem"?
Att inte kunna be om hjälp är ju ett typiskt manligt drag som förmodligen har mer med gener att göra än uppväxtmiljö. Jag är likadan, hjälper gärna andra men dör hellre än att be om hjälp själv. Mina föräldrar ville dock gärna hjälpa mig när jag växte upp men jag vägrade hjälpen redan då.
Citera
Idag, 10:15
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Tack för rådet, men jag förstår inte riktigt vad du menar?
Om du tar på dig arbetskläder, blir du en annan person.
Låsas att du är en annan person.
Citera
Idag, 11:11
Medlem
Citat:
Ja du har rätt, människor hjälper en. Jag tror bara jag inte vill vara till besvär eller är rädd för att bli avvisad.
Det är nog många som känner igen sig i det där, inte bara män, är lite sån själv. Men synd att låta rädsla för avvisande hindra, livet är för kort för att inte ta risker/ chanser.
Citera
Idag, 11:28
Medlem
Citat:
Hej FB,

Jag är rädd att komma i skuld till andra, så jag lånar nästan aldrig grejer av någon och undviker att be om hjälp om det inte är kris. Men om någon erbjuder hjälp så kan jag tacka ja, om jag har hjälpt dem med något tidigare.

Kan ett första steg för dig vara att börja hjälpa andra mer och samarbeta mer med andra? Engagerar man sig i en förening av något slag finns alltid saker man kan hjälpa till med - eller hjälpas åt med. Man lever längre om man umgås med andra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in