2026-07-14, 19:50
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vill bara justera årets budget till rubriken.

2026
Israel just quadrupled its PR budget to $730M. Experts say it won’t work

https://forward.com/fast-forward/821680/israel-just-quadrupled-its-pr-budget-to-730m-experts-say-it-wont-work/

Ser ut att bli löneförhöjning, kanske någon safari resa där man skjuter på civilbefolkning ingår?

Ypperlig artikel!

Stycket med Joanna Landau får mig att hicka till dock:

Citat:
Similar concerns come from inside the pro-Israel branding world. Joanna Landau, founder of the Tel Aviv–based Israel branding nonprofit Vibe Israel, has spent more than a decade flying international influencers to Israel on lifestyle-focused trips. She said she was not available for an interview but has laid out her views in a recent series of essays on her Substack, “Reputation Nation.”

Landau called the 2026 allocation “a long overdue course correction” but warned that structural failures would swallow the money. “Israel’s narrative has no single strategic owner,” she wrote, noting that messaging responsibility is scattered across the Foreign Ministry, the Prime Minister’s Office, the Diaspora Affairs Ministry, the Government Press Office and the IDF.

Säger hon mellan raderna att det behövs en propagandaminister i Israel? Gode god Snacka om tondövt uttalande
Citera
2026-07-14, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Nej nej, min steg för steg-guide handlar om när man bemöter demagoger och propaganda. Ingenting om en vanlig debatt.

Beter du dig sådär i en vanlig debatt blir du snart monstret du försöker förgöra, lite som det som hänt med er israeler och hasbaramentaliteten som från början uppkom som en mekanism för att hantera riktiga förföljelser.

Tidens tand får utvisa hur det ligger till. Jag tror att ni kommer få rejäl uppförsbacke om ni inte moderniserar erat tankesätt.

Så din ursäkt är att du helt enkelt stämplar allt du inte har intellektuell kapacitet att bemöta som "propaganda", vilket därmed aktiverar ditt frikort att ignorera det? Fascinerande logik. Och som lök på laxen avslutar du med exakt samma spågumme-floskler om framtiden som jag nyss skrattade åt dig för. Du bevisar min poäng för varje inlägg du skriver. Säg till när du vill diskutera sakfrågan igen, men dina amatörfilosofiska betraktelser om tidens tand klarar vi oss utan.
Citera
2026-07-14, 20:31
Medlem
För kontext:

Sverige har en egen "Hasbara-myndighet" som heter Svenska institutet.

Svenska institutet är den centrala myndigheten för att analysera, stärka och skydda bilden av Sverige i utlandet samt hantera strategisk kommunikation. Budgeten för detta propagandaarbete uppgår till cirka en halv miljard kronor.

Sverige, ett relativt omtyckt land med hyfsat rykte, lägger alltså ändå en halv miljard kronor årligen på att "strategiskt mäta, styra och försvara bilden av Sverige i utlandet".

Utöver Svenska institutets arbete med Sverigebilden tillkommer avsevärda summor pengar via Utrikesdepartemtet och våra ambassader och beskickningar, som alla har stora mängder informatörer och pressråd, vars jobb det är att stärka och skydda bilden av Sverige i utlandet.

Även en del av SIDA-budgeten används för att gynna Sverigebilden.

Vi har även Myndigheten för psykologiskt försvar, vars budget uppgår till 160 miljoner kronor, som sköter "löpande omvärldsbevakning av utländsk informationspåverkan, desinformation och digitala påverkanskampanjer riktade mot Sverige".

Lägger man ihop alla pengar från Svenska institutet, Myndigheten för psykologiskt försvar, Utrikesdepartementets informationsavdelningar och relevanta delar av SIDA:s budget visar det sig att Sverige med lätthet spenderar flera miljarder kronor årligen för att göra exakt det som debatteras i denna tråd. Och då är vi ett land som inte befinner oss i krig och inte har mycket till fiender. Just saying...
Citera
2026-07-14, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Så din ursäkt är att du helt enkelt stämplar allt du inte har intellektuell kapacitet att bemöta som "propaganda", vilket därmed aktiverar ditt frikort att ignorera det? Fascinerande logik. Och som lök på laxen avslutar du med exakt samma spågumme-floskler om framtiden som jag nyss skrattade åt dig för. Du bevisar min poäng för varje inlägg du skriver. Säg till när du vill diskutera sakfrågan igen, men dina amatörfilosofiska betraktelser om tidens tand klarar vi oss utan.

Ibland får du i din egenkärlek och galopperande hybris för dig att jag bryr mig det minsta om vad du tycker om mig och mina inlägg.

Det gör jag iofs, men omvänt. Att du är provocerad, attackerar och hånar är nyckeln. Då vet man att det biter, och att man är på rätt spår. Beröm däremot, ja då hade jag blivit orolig.
Citera
2026-07-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ibland får du i din egenkärlek och galopperande hybris för dig att jag bryr mig det minsta om vad du tycker om mig och mina inlägg.

Det gör jag iofs, men omvänt. Att du är provocerad, attackerar och hånar är nyckeln. Då vet man att det biter, och att man är på rätt spår. Beröm däremot, ja då hade jag blivit orolig.

Sött försök till cop-out. Men du behöver nog lära dig skillnaden mellan att motparten är "provocerad" och att motparten lugnt och metodiskt klär av dig. Du tror att du spelar 4D-schack, men i själva verket sitter du bara och tuggar på schackpjäserna medan du låtsas vinna. Säg till när du vill prata om informationsbudgeten igen, fram tills dess är din uppvisning i kognitiv dissonans färdigdokumenterad.
Citera
2026-07-14, 20:48
Medlem
Citat:
För kontext:

Sverige har en egen "Hasbara-myndighet" som heter Svenska institutet.

Svenska institutet är den centrala myndigheten för att analysera, stärka och skydda bilden av Sverige i utlandet samt hantera strategisk kommunikation. Budgeten för detta propagandaarbete uppgår till cirka en halv miljard kronor.

Sverige, ett relativt omtyckt land med hyfsat rykte, lägger alltså ändå en halv miljard kronor årligen på att "strategiskt mäta, styra och försvara bilden av Sverige i utlandet".

Utöver Svenska institutets arbete med Sverigebilden tillkommer avsevärda summor pengar via Utrikesdepartemtet och våra ambassader och beskickningar, som alla har stora mängder informatörer och pressråd, vars jobb det är att stärka och skydda bilden av Sverige i utlandet.

Även en del av SIDA-budgeten används för att gynna Sverigebilden.

Vi har även Myndigheten för psykologiskt försvar, vars budget uppgår till 160 miljoner kronor, som sköter "löpande omvärldsbevakning av utländsk informationspåverkan, desinformation och digitala påverkanskampanjer riktade mot Sverige".

Lägger man ihop alla pengar från Svenska institutet, Myndigheten för psykologiskt försvar, Utrikesdepartementets informationsavdelningar och relevanta delar av SIDA:s budget visar det sig att Sverige med lätthet spenderar flera miljarder kronor årligen för att göra exakt det som debatteras i denna tråd. Och då är vi ett land som inte befinner oss i krig och inte har mycket till fiender. Just saying...

Nej nej, som vanligt är du helt och hållet fel på bollen.

Dessa hundratals miljoner i hasbarabudgeten, hade motsvarats av en svensk kostnadspost märkt propaganda som gick till att förvränga narrativet kring en pågående etnisk rensning på Åland, för att världen med fog hade ruttnat på oss och vårat beteende.

Istället för att sluta döda, så hade vi alltså istället plöjt ner hundra gånger mer pengar i förvrängandet av narrativet.

Detta UTÖVER all ordinarie PR via försvarsbudgeten, Mossads påverkansarbete, AIPAC etc etc.
Citera
2026-07-14, 20:55
Medlem
Citat:
Nej nej, som vanligt är du helt och hållet fel på bollen.

Dessa hundratals miljoner i hasbarabudgeten, hade motsvarats av en svensk kostnadspost märkt propaganda som gick till att förvränga narrativet kring en pågående etnisk rensning på Åland, för att världen med fog hade ruttnat på oss och vårat beteende.

Istället för att sluta döda, så hade vi alltså istället plöjt ner hundra gånger mer pengar i förvrängandet av narrativet.

Detta UTÖVER all ordinarie PR via försvarsbudgeten, Mossads påverkansarbete, AIPAC etc etc.

Så din ursäkt för att ducka faktumet att Sverige spenderar lika mycket på "hasbara" som Israel är att... bygga en bisarr halmgubbe om Åland och trycka in en amerikansk lobbyorganisation (AIPAC) i den israeliska statskassan? Det är ett magnifikt intellektuellt haveri. Du klarar uppenbarligen inte av att hantera att statliga informationsbudgetar i miljardklassen är global standard, så du flyr in i dina egna cirkelresonemang där du själv bestämmer vad som är fakta. Snyggt försök att byta ämne, men du misslyckades igen.
Citera
2026-07-14, 21:03
Medlem
Citat:
Så din ursäkt för att ducka faktumet att Sverige spenderar lika mycket på "hasbara" som Israel är att... bygga en bisarr halmgubbe om Åland och trycka in en amerikansk lobbyorganisation (AIPAC) i den israeliska statskassan? Det är ett magnifikt intellektuellt haveri. Du klarar uppenbarligen inte av att hantera att statliga informationsbudgetar i miljardklassen är global standard, så du flyr in i dina egna cirkelresonemang där du själv bestämmer vad som är fakta. Snyggt försök att byta ämne, men du misslyckades igen.

Det övergripande spenderandet på PR å den israeliska nationens vägnar är hundrafalt större än Sveriges.

Detta är dock som sagt en specifik kostnadspost som syftar till att stärka bilden av Israel internationellt UTAN att behöva sluta bete sig som en skurkstat, genom oärligt påverkansarbete i form av weaponized antisemtism, avledningsmanövrar, relativiserande, avhumanisering av palestinier med mera.

Du kan komma med hur mycket förolämpningar du vill, det jag säger stämmer. Det du säger stämmer inte.
Citera
2026-07-14, 23:04
Medlem
Citat:
Det övergripande spenderandet på PR å den israeliska nationens vägnar är hundrafalt större än Sveriges.

Detta är dock som sagt en specifik kostnadspost som syftar till att stärka bilden av Israel internationellt UTAN att behöva sluta bete sig som en skurkstat, genom oärligt påverkansarbete i form av weaponized antisemtism, avledningsmanövrar, relativiserande, avhumanisering av palestinier med mera.

Du kan komma med hur mycket förolämpningar du vill, det jag säger stämmer. Det du säger stämmer inte.

Låt oss summera din briljanta slutplädering:

Hitta på en egen statistik ("hundrafalt").

Krama in så många trendiga buzzwords du kan i en och samma mening för att låta dramatisk.

Avsluta med "Jag har rätt, du har fel" eftersom du helt saknar förmågan att bevisa din ståndpunkt.
Det här inlägget är det exakta resultatet av att din kognitiva dissonans möter verkligheten, och du helt saknar argument för att hantera krocken. Säg till om du vill försöka igen med riktiga fakta istället för hemmagjord fanfiction, annars är vi klara här.
Citera
2026-07-15, 02:09
Medlem
I Sverige mutas många av Israel så som Aron Flam, Alice Tododorescu Måwe, Ebba Bush, Jimmie Åkesson, Rebecca Weidmo Uvell, Katerina Janouch, Henrik Jönsson, Richard Jomshof, Luai Ahmed är bara några få av dem som gör ett hårt arbete åt Israel.
Citera
2026-07-15, 07:15
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
I Sverige mutas många av Israel så som Aron Flam, Alice Tododorescu Måwe, Ebba Bush, Jimmie Åkesson, Rebecca Weidmo Uvell, Katerina Janouch, Henrik Jönsson, Richard Jomshof, Luai Ahmed är bara några få av dem som gör ett hårt arbete åt Israel.
ja vi kommer aldrig få se några kvitton, men man hoppas ju att de får lite ersättning för sitt hårda och idoga slit
Citera
2026-07-15, 07:25
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Vill bara justera årets budget till rubriken.
Ja jag vet, men jag la in siffran 730$ miljoner (2026) i första inlägget, trådrubriken blev för lång annars.
så vi har en 20 ggr från 2020 till 2025 och sedan 5 ggr 2025 till 2026, totalt 20 x 5 = 100 ggr i budget

det är intressant därför att det andas desperation. och som artikeln du länkar till säger: "it wont help"
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in