2026-07-14, 14:10
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Precis, och därför har du heller inga problem att ljuga online, se till att barnadödandet kan fortsätta ostört och sen håva in från dom hasbarapengarna.

Empatilöshet har alltid rimmat bra med kapitalism.

Det är du som ljuger här och säger att du bryr dig om barn som dör i krig, du bryr dig bara om barn som dör i detta kriget, inga andra. Det är viktigt att ha en åsikt om det som är trendigt i media. Spelad empati är vänsterns paradgren, det är där du hör hemma.
Citera
2026-07-14, 14:16
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekavaj
Det är du som ljuger här och säger att du bryr dig om barn som dör i krig, du bryr dig bara om barn som dör i detta kriget, inga andra. Det är viktigt att ha en åsikt om det som är trendigt i media. Spelad empati är vänsterns paradgren, det är där du hör hemma.

Ah just. Det är den spelade, falska omtanken om barnen som dör i Gaza från "vänsterns" sida som är problemet och inte det faktiska dödandet av barnen.

Fan vad rimligt resonerat. Falskhet ger ju ganska mycket högre straff än dråp i de flesta jurisdiktioner

Hasbara, hasbara och åter hasbara. Erkänn bara istället, det är så uppenbart.
Citera
2026-07-14, 14:18
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Jag bryr mig lika lite om dessa döda barn som jag bryr mig om krigsdöda barn i andra länder, dvs inte alls, barn dör i krig, ...
beteckningen "krig" för jag in under rubriken "hasbara" om det är okej för dig.

israel IDF borde kunna skilja på barn och vuxna/soldater om till och med en haj kan göra det, se detta klipp från stand up:
https://youtube.com/shorts/K_F1vlia2jg
Citera
2026-07-14, 14:28
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
...

Fast det är välinvesterade pengar för Israel. Klart de gratisarbetande korandyrkarna måste bemötas även om deras genomskinliga repetitiva argument urholkas väldigt fort.

jag kan fler klassiker:

"Israel har rätt att existera"

"Israel har rätt att försvara sig"

"kriget" i Gaza

"bosättare" på västbanken

"antisionism är antisemitism" ( ibland med tillägget "i förklädnad" )

...

men sen om man kollar i de judiska texterna så står det så här:

"man får lura, stjäla och döda goyim"

"tack gud för att jag inte föddes som goy"

"jesus kokar i bajs i evigheten"

och på senare år:
senast Netanyahys klassiker:

"det var inte Hitlers fel att judarna dödades, det var för att muftin i palestina som inte ville ta emot dem"

"att Epstein hade samröre med Ehud Barak är inget bevis för att Epstein var pro-Israel utan tvärtom - eftersom Ehud Barak inte var nån vidare bra politiker för Israel"

...

och då vet man inte vad man ska tro.
kan du reda ut det här?

(jag har lite Smotrich och BenGvir-citat också men jag sparar dem &#129322
Citera
2026-07-14, 14:29
Medlem
Foliekavajs avatar
Pallar inte citera alla muppar i denna tråden, hävdar ni att många oskyldiga barn dödats bevisa detta, jag har inte sett några tillförlitliga källor som inte hämtat sina siffror direkt från Hamas och bevisa samtidigt att dessa "barn" inte deltagit i striderna med logistik och som utkik, båda handlingar som gör dom till legitima mål.
Citera
2026-07-14, 16:08
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
jag kan fler klassiker:

"Israel har rätt att existera"

"Israel har rätt att försvara sig"

"kriget" i Gaza

"bosättare" på västbanken

"antisionism är antisemitism" ( ibland med tillägget "i förklädnad" )

...

men sen om man kollar i de judiska texterna så står det så här:

"man får lura, stjäla och döda goyim"

"tack gud för att jag inte föddes som goy"

"jesus kokar i bajs i evigheten"

och på senare år:
senast Netanyahys klassiker:

"det var inte Hitlers fel att judarna dödades, det var för att muftin i palestina som inte ville ta emot dem"

"att Epstein hade samröre med Ehud Barak är inget bevis för att Epstein var pro-Israel utan tvärtom - eftersom Ehud Barak inte var nån vidare bra politiker för Israel"

...

och då vet man inte vad man ska tro.
kan du reda ut det här?

(jag har lite Smotrich och BenGvir-citat också men jag sparar dem &#129322

Kan du vara så vänlig och berätta vilken bok och vers du hittar dina texter i? För du hittar väl inte på här nu?
Citera
2026-07-14, 16:14
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Pallar inte citera alla muppar i denna tråden, hävdar ni att många oskyldiga barn dödats bevisa detta,
...
du behöver inte hålla dig till den här tråden.
det påståendet upprepas i hela världen av olika illvilliga källor.

men bra kämpat med ditt försök till hasbara,
jag skickar några shekel till vanliga numret.
Citera
2026-07-14, 16:17
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Kan du vara så vänlig och berätta vilken bok och vers du hittar dina texter i? För du hittar väl inte på här nu?
nej jag hittar inte på.
orkar du googla och eller kolla chatgpt?
jag är på stranden nu o vill softa lite
Citera
2026-07-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Vilka pro-israeliska röster i svenska debatten tillhör de som är finansierade med dessa pengar?

tror inte det finns för just sverige, vi är ju rätt obetydliga i sammanhanget, och rustar ju upp vår militäraförmåga, vilket innebär stora investering i israelisk teknik och utveckling.

det ”närmsta” , fast gissar på en annan budget, är väll ökad säkerhetsanslag (judiska skolor och synagoger har ju tex beväpnad säkerhetsvakter i sverige), utifrån den stora volymen med inavlade adidaskrigare och hur vek vår inhemska förmåga (även med israels hjälp och underättelser) är.
Citera
2026-07-14, 18:04
Medlem
Kostnaderna för Hasabara-apparaten kommer fortsätta skena och det blir svårt för terrorstaten att parera detta. Idag har var man tillgång till en smartphone och all möjlighet att välja bort korrumperade och påverkade mediehus . Man kan följa israeliska krigsbrott och mord/förföljelse av muslimer och kristna i realtid I 4K upplösning. Tiden då israeliska underrättelsetjänster kunde styra främst amerikanska och europeiska medier att sprida deras lögner och desinformation är inte över, men den börjar helt klart närma sig sitt slut.

Det märks om inte annat på att det endast är boomers, köpta aktörer/politiker (se exempelvis Teodorescu Måwe) och deras egna medborgare (se diverse skribenter här på FB) som driver deras Hasabara narrativ 24/7. För 10 år sedan fanns det fortfarande mycket indoktrinerad,men i grunden vanliga svensson, som tog terrostatens parti och förde vidare narrativet att allt motstånd mot den brutala ockupationen var antisemitism och terrorism, dessa ser man knappt längre i det offentliga rummet överhuvudtaget numera
Citera
2026-07-14, 19:05
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maximalist
Vilka pro-israeliska röster i svenska debatten tillhör de som är finansierade med dessa pengar?
det var en bra och intressant fråga.
jag vet inte.
till sakens natur hör ju att de som betalar vill inte berätta att de betalar och de som får betalt vill inte berätta att de får betalt.
det ska kännas så gräsrotsrörelseärligt som möjligt förstås.

och en del människor tycker helt enkelt om israel utan att få betalt.

grejen med budgetens expansion är väl att förut gick det mer som ett självspelande piano som man bara behövde veva upp ibland.

nu är pianot sönder och behöver lagas var 3e minut och det blir dyrt och det låter ändå för jäkligt

jag tror aldrig du kan identifiera dem i Sverige eller något land.
de inbillar ju sig att de är självständiga fria människor (dont we all &#129322 och vill inte ge bidrag eller betalda resor eller annat till känna förstås

sen betalar man ju för en hegemoni.
om man har med sig tillräckligt många och inflytelserika så gör grupptrycket att alla känner att de måste spela samma visa för att inte bli utfrysta.

så de allra allra allra flesta får inte betalt en krona/shekel/dollar tänker jag
Citera
2026-07-14, 19:17
Medlem
Giant Squids avatar
Vill bara justera årets budget till rubriken.

2026
Israel just quadrupled its PR budget to $730M. Experts say it won’t work

Citat:
Lawmakers in Jerusalem approved a 2026 national budget last month that includes roughly $730 million for public diplomacy — the broad category known in Hebrew as hasbara — more than four times the $150 million they allocated the year before

https://forward.com/fast-forward/821680/israel-just-quadrupled-its-pr-budget-to-730m-experts-say-it-wont-work/

Ser ut att bli löneförhöjning, kanske någon safari resa där man skjuter på civilbefolkning ingår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in