2026-07-14, 10:00
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Så din briljanta, "konstruktiva" debattmetod går ut på följande: 1. Ignorera allt innehåll i motpartens inlägg. 2. Förklara att du inte behöver svara eftersom du redan bestämt att du har rätt. 3. Avsluta med att kalla motparten för "indoktrinerad IDF-galning". Inser du inte att du beter dig som en vandrande karikatyr? Du klarar inte av att bemöta sakfrågor (som informationsbudgetar eller historiska fakta), så du flyr in i ad hominem-attacker för att skydda din egen sköra världsbild. Det är bekvämt, absolut, men det är motsatsen till att ha rätt.

Mmm, försökte saklig debatt och artighet i början. Gav nada.

Propaganda behöver bemötas med nedmontering av propagandan i sig, avsändaren och den dolda anledningen till att den skickas.

Som med dig och din hasbara:

1. Montera snabbt ner det befängda påståendet du papegojar
2. Bry dig inte om de garanterade invändningarna som kommer.
3. Påvisa kopplingen mellan avsändaren och den extremistiska rörelsen.
4. Ta emot glåpord om antisemtism, Israelhat.
5. Vidhåll att allt i slutändan kokar ner tilö att du vill att Israel obehindrat ska kunna fortsätta att rensa Gaza, delar av Libanon och delar av Syrien på den arabiska befolkningen genom våld och fördrivning.

Det är receptet. Svårare är det inte, och det får dig att tappa fattningen varje gång.

150 miljoner dollar nedspolade i toaletten, pga att ert härskarbeteende samt propagandabeteende är så lätt att genomskåda.
Citera
2026-07-14, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Mmm, försökte saklig debatt och artighet i början. Gav nada.

Propaganda behöver bemötas med nedmontering av propagandan i sig, avsändaren och den dolda anledningen till att den skickas.

Som med dig och din hasbara:

1. Montera snabbt ner det befängda påståendet du papegojar
2. Bry dig inte om de garanterade invändningarna som kommer.
3. Påvisa kopplingen mellan avsändaren och den extremistiska rörelsen.
4. Ta emot glåpord om antisemtism, Israelhat.
5. Vidhåll att allt i slutändan kokar ner tilö att du vill att Israel obehindrat ska kunna fortsätta att rensa Gaza, delar av Libanon och delar av Syrien på den arabiska befolkningen genom våld och fördrivning.

Det är receptet. Svårare är det inte, och det får dig att tappa fattningen varje gång.

150 miljoner dollar nedspolade i toaletten, pga att ert härskarbeteende samt propagandabeteende är så lätt att genomskåda.

Det är rörande att du har skrivit en liten överlevnadsmanual till dig själv, men låt oss översätta ditt recept till vad det faktiskt betyder i praktiken:
Din punkt 1 och 2 betyder: Kalla allt för propaganda och håll hårt för öronen så fort motbevisen kommer.
Din punkt 3 och 5 betyder: Hitta på egna fantasier om avsändarens motiv så du slipper diskutera sakfrågan.

Det du beskriver är inte en debattstrategi. Det är en skyddsmekanism för ett väldigt ömtåligt ego som inte klarar av kognitiv friktion. Att du sedan intalar dig själv att jag "tappar fattningen" när jag lugnt och metodiskt dissekerar ditt beteende är bara stor komik.

Men tack för inblicken i hur du jobbar. Ditt "recept" är ju bara en lång, omständlig omskrivning av: "Jag kan inte bemöta argument i sak, så jag hittar på dolda motiv, håller för öronen när fakta presenteras och låtsas att jag har vunnit." Det är en fascinerande inblick i hur man bygger sin egen lilla filterbubbla, men det har noll med debatt att göra. Vi andra visste redan att det är så här du opererar, men det är ändå stort av dig att outa dig själv svart på vitt.
Citera
2026-07-14, 10:10
Medlem
Citat:
Det är rörande att du har skrivit en liten överlevnadsmanual till dig själv, men låt oss översätta ditt recept till vad det faktiskt betyder i praktiken:
Din punkt 1 och 2 betyder: Kalla allt för propaganda och håll hårt för öronen så fort motbevisen kommer.
Din punkt 3 och 5 betyder: Hitta på egna fantasier om avsändarens motiv så du slipper diskutera sakfrågan.

Det du beskriver är inte en debattstrategi. Det är en skyddsmekanism för ett väldigt ömtåligt ego som inte klarar av kognitiv friktion. Att du sedan intalar dig själv att jag "tappar fattningen" när jag lugnt och metodiskt dissekerar ditt beteende är bara stor komik.

Men tack för inblicken i hur du jobbar. Ditt "recept" är ju bara en lång, omständlig omskrivning av: "Jag kan inte bemöta argument i sak, så jag hittar på dolda motiv, håller för öronen när fakta presenteras och låtsas att jag har vunnit." Det är en fascinerande inblick i hur man bygger sin egen lilla filterbubbla, men det har noll med debatt att göra. Vi andra visste redan att det är så här du opererar, men det är ändå stort av dig att outa dig själv svart på vitt.

Och trots all denna överlägsenhet från din sida är det du som är arg jämt, samt anses vara forumdelens största propagandamegafon

Säg att du är narcissist utan att säga att du är narcissist.

"Världens ekonomi håller på att krascha!"
"Vem bryr sig, mina olje-hedges går toppen era jävla losers".
Citera
2026-07-14, 10:14
Medlem
Citat:
Och trots all denna överlägsenhet från din sida är det du som är arg jämt, samt anses vara forumdelens största propagandamegafon

Säg att du är narcissist utan att säga att du är narcissist.

"Världens ekonomi håller på att krascha!"
"Vem bryr sig, mina olje-hedges går toppen era jävla losers".

Låt oss summera din utveckling i den här tråden: Först vägrar du svara på innehåll. Sedan publicerar du en egen manual för hur man ignorerar fakta. Och nu har du alltså övergått till att agera språkrör för hela forumet, ställa hobbydiagnoser om narcissism och... bråka med ett påhittat citat om olje-hedgar? Lyssna på dig själv. Du är så desperat att slippa prata om sakfrågan att du hellre debatterar dina egna febriga fantasier. Det är nästan vackert att se en intellektuell härdsmälta i realtid.
Citera
2026-07-14, 10:17
Medlem
Citat:
Låt oss summera din utveckling i den här tråden: Först vägrar du svara på innehåll. Sedan publicerar du en egen manual för hur man ignorerar fakta. Och nu har du alltså övergått till att agera språkrör för hela forumet, ställa hobbydiagnoser om narcissism och... bråka med ett påhittat citat om olje-hedgar? Lyssna på dig själv. Du är så desperat att slippa prata om sakfrågan att du hellre debatterar dina egna febriga fantasier. Det är nästan vackert att se en intellektuell härdsmälta i realtid.

Säg vad du vill, du kommer själv att märka hur din och andras hasbara - som funkat rätt bra historiskt - mer och mer kommer ignoreras och faktiskt till och aktivt ogillas av fler och fler.

Det är min poäng. Hasbara har gjort sitt, och ni kan plöja 1,5 miljarder dollar och det förändrar ingenting.

Beteendemönstret behöcer förändras, för narrativet är redan tappat.
Citera
2026-07-14, 10:22
Medlem
Citat:
Säg vad du vill, du kommer själv att märka hur din och andras hasbara - som funkat rätt bra historiskt - mer och mer kommer ignoreras och faktiskt till och aktivt ogillas av fler och fler.

Det är min poäng. Hasbara har gjort sitt, och ni kan plöja 1,5 miljarder dollar och det förändrar ingenting.

Beteendemönstret behöcer förändras, för narrativet är redan tappat.

Det är obeskrivligt komiskt att just du sitter och mässar om att "beteendemönstret behöver förändras". Det kommer alltså från personen som nyss stolt publicerade sin egen steg-för-steg-manual för hur man medvetet ignorerar fakta ("bry dig inte om invändningarna"), klistrar på falska motiv och vägrar debattera i sak. Du förväxlar din egen ekokammare med världen. Narrativet du pratar om existerar bara för att du håller stenhårt för öronen, precis som du själv erkänt.
Citera
2026-07-14, 10:34
Medlem
Citat:
Det är obeskrivligt komiskt att just du sitter och mässar om att "beteendemönstret behöver förändras". Det kommer alltså från personen som nyss stolt publicerade sin egen steg-för-steg-manual för hur man medvetet ignorerar fakta ("bry dig inte om invändningarna"), klistrar på falska motiv och vägrar debattera i sak. Du förväxlar din egen ekokammare med världen. Narrativet du pratar om existerar bara för att du håller stenhårt för öronen, precis som du själv erkänt.

Fast det stämmer ju. Hela "skylla ifrån sig på alla andra och kalla all kritik för antisemitism och hamassympati"-strategin som ni israeler kör med var supereffektiv i början men har helt tappat sin effekt såhär några tiotusentals barnamord senare.

Nu framstår ni som totala sektmongon när ni sitter och hävdar att Palestina inte existerar och att alla människorättsorganisationer består av judehatare och att det enda Israel gör fel är att vara för humana osv osv. Ni har blivit så pass radikaliserade under folkmördandet att ni inte framstår som normala människor längre. Ni resonerar som tvättäkta nazister och det får vanligt folk att rygga tillbaka.

Resultatet blir att din arbetsgivare får pytsa in enorma summor för damage-control som inte fungerar.
Senast redigerad av Varmboga-10.2 2026-07-14 kl. 10:36.
Citera
2026-07-14, 10:35
Medlem
Citat:

Nej nej, min steg för steg-guide handlar om när man bemöter demagoger och propaganda. Ingenting om en vanlig debatt.

Beter du dig sådär i en vanlig debatt blir du snart monstret du försöker förgöra, lite som det som hänt med er israeler och hasbaramentaliteten som från början uppkom som en mekanism för att hantera riktiga förföljelser.

Tidens tand får utvisa hur det ligger till. Jag tror att ni kommer få rejäl uppförsbacke om ni inte moderniserar erat tankesätt.
Citera
2026-07-14, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenDilbert
Hej! Jag har fått det här från flera källor tidigare, så när jag var lat och bara lät
chatGpt sammanställa och svara på frågan hur Israels public diplomacy/hasbara - budget
har ökat så har jag ändå rätt tydliga siffror att bolla med:

så: från chatGpt

From 2020 to 2026

Year Approximate government allocation for public diplomacy ("hasbara")
2020: roughly $7 million.
2025: roughly $150 million.
2026: roughly $730 million.

That means the 2026 allocation is vastly larger than in 2020—by roughly 100 times.
Israeli and Jewish news outlets have described the 2025 allocation as around 20 times larger than pre-war spending, and the 2026 budget as roughly 4–5 times larger again from that.

Vad är då detta? public diplomacy/hasbara från Israel?
Typ vad går pengarna till?
Jag latar mig igen och citerar chatGpt rakt av:

International media outreach:
Arranging interviews, press briefings, and providing information to foreign journalists.

Digital campaigns:
Producing videos, graphics, websites, and social media content in multiple languages.

Influencer and creator partnerships:
Funding or supporting campaigns involving online creators and public figures to reach international audiences.

Rapid response communications:
Monitoring international news and social media and responding quickly to narratives viewed by Israel as inaccurate or harmful.

Research and monitoring:
Tracking media coverage, public opinion, and online discussions to inform communication strategies.

Educational materials:
Producing brochures, reports, and online resources about Israeli history, security, and foreign policy.

Jag tänker att det här är pengar man kunde strunta i att använda för att "övertyga världen om att man är berättigad till det man gör". det borde ju förklara sig självt nu när "Hamas är så hemska".
Inte ska man behöva köpa tidningar, nyhetskanaler, journalister, det borde räcka med en bråkdel av detta för att stävja den värsta antisemitismen.

Och då skulle man ha man mer pengar över att bekämpa Hamas med.

Jag startade tråden mest för att se vilka konkreta projekt som dessa 7300 miljoner svenska kronor kan tänkas ha omsatts i i praktiken, det är ju en del ökning, och allt kan ju inte stannat i Israel för att "producera broschyrer" utan man vill väl ha en outreach i internationella media med influensers och så, eller varför denna stora ökning av budgeten?

ps. också från chatGpt, full disclaimer om slang-ordet "hasbara" som dock används även i Israel.
"hasbara" (Hebrew: הַסְבָּרָה, literally "explanation") refers to Israel's efforts to explain and advocate for its policies and actions to foreign audiences. Government funding for hasbara is generally used for public diplomacy, although critics often describe some activities as propaganda. What counts as "hasbara" can therefore be politically contested.
ds.

Är väl en logiskt utveckling på sätt och vis. Omvärlden har en mycket negativ inställning till Israel. I samma liga som Nordkorea, Syrien och Afghanistan över världens mest hatade länder.

Senaste 30-40 åren har omvärldens fått bra insyn i hur den Israeliska regeringen agerar mot sina grannar och främst palestinierna. Folk tenderar att reagera negativt på apertheid, etnisk rensning, svält, folkmord osv.
Citera
2026-07-14, 11:42
Medlem
Häromdagen när jag såg en sida med ett par inlägg av en välkänd medlem här på forumet, en som är mycket starkt pro-Netanyahu, trodde jag i hastigheten att namnet hade ändrats till "En Rosa Hasbara". En freudiansk felläsning, kan man kanske säga.
Citera
2026-07-14, 12:20
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
100% förnekelse. Efter 7 oktober stod världen, inklusive jag, på Israels sida.

Efter det har tiotusentals civila araber fått sätta livet till, utan att bjuda på ett uns motstånd.

Då tappar man informationsövertaget. Vi vet att ni TYCKER att Hamas utrotning av Israel är nära förestående, och att man därför behöver spränga det mesta av Gaza.

Resten av världen är inte israeliska seltmedlemmar dock, och ser verkligheten för vad den är.

Man kan inte döda mängder av civila och samtidigt hävda att kritik är antisemitism/antiisraelism. Det går inte.

Gjorde du verkligen det? Efter den 7e oktober letade Hamasvänstern med ljus och lykta efter något att hänga sin världsbild på och det tog inte många dagar innan man protesterade om "folkmordet" på araber, innan Israel ens hade gått in i Gaza. Jag är ytterst tveksam till att Israelhatare ens för en sekund stod på Israels sida efter den 7e oktober.
Citera
2026-07-14, 12:25
Medlem
KaptenDilberts avatar
Citat:

Ett exempel på den propaganda som behöver hanteras gav du själv uttryck för i en tråd om israeliska laservapen där du hävdade att hela Israel ligger i ruiner på grund av att deras luftförsvar inte fungerar.
Det här är ett missförstånd, just det här har aldrig jag sagt/skrivit.
Förstår inte vad du fick det ifrån, du måste tänka på nån annan.
(Jag kan inget om laservapen eller luftförsvar.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in