Igår, 07:36
Avslutad
Antalet svenskar som reser utomlands med tåg ökar.

Det visar SVT:s sammanställning från Interrail, SJ och Snälltåget.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-svenskar-tagsemestrar-i-europa
https://www.sj.se
https://interrail.se

– När flygskammen var som störst, runt 2019, valde många tåget på grund av klimatet.
Men nu tror jag att också det handlar om att man
vill ut på ett äventyr, säger tågexperten Susanna Elfors.

SJ rapporterar en ökning av sålda Interrailpass, ett tågpass som man
kan resa med inom Europa, med 26 procent i år och Snälltåget har
sålt 35 procent fler internationella biljetter. Under 2024 och 2025 reste
drygt 54 000 svenskar med Interrailpass.
Det är en ökning med 25 procent jämfört med 2023.
Citat:
– Det måste inte vara dyrare att resa med tåg, säger Susanna Elfors
och tipsar om att barn under tolv år reser gratis med Interrail.
Enligt Interrail är de populäraste tågsemester-destinationerna för svenskar
med Interrailpass i fallande ordning: Tyskland, Frankrike, Italien, Danmark och Schweiz.

Tågluffarna är tillbaka?
Citera
Igår, 07:50
Avslutad
Se klippet: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/allt-fler-svenskar-tagsemestrar-i-europa
På när Andreas som ska ut och tågluffa för första gången med familjen.
Döttrarna är tveksamma om de ens kommer ta sig fram till slutdestinationen.
Citera
Igår, 08:23
Medlem
Eu borde införa ett standardiserat bokningssystem för tåg, likt hur det fungerar med flyg. Men problemet är väl att staterna motsätter sig.
Citera
Igår, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför ligger delar av trådstarten som citat när hela TS är ett enda stort citat från en artikel?
Det enda som TS bidragit med är frågeställningen "Tågluffarna är tillbaka? "

Nåt mer du ska gnälla på, visa nu vad du vill säga din pajas som vill förstöra tråden.

Vet att Flashback ogillar nya medlemmar med utförliga trådar.
Senast redigerad av notmember Igår kl. 09:06.
Citera
Igår, 09:08
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför ligger delar av trådstarten som citat när hela TS är ett enda stort citat från en artikel?
Det enda som TS bidragit med är frågeställningen "Tågluffarna är tillbaka? "

Sedan vänder jag mig mot att denna Susanna Elfors faktiskt är en tågexpert.
Hon sysslar med odling och har doktorerat i "samhällsplanering och miljö"
Hon startade visserligen en facebookgrupp som heter "Tågsemester" men den handlar om att resa.
Kan hon redogöra i detalj för varenda komponent i ett X2-lok?
Kan hon ens i generella drag beskriva ERTMS och dess funktion?

Den här artikeln känns mer som reklam för Susannas egen verksamhet på internet och även för att driva miljöbluffen.
Flyget har ökat med 2,1% under 2025 men av detta nämns ingenting. Då pratar vi om nästan 31 miljoner passagerare till och från Sverige.

Ingen normal vill resa med tåg någon längre sträcka när man har små barn.
Sitta fast på ett tåg i dagar med skrikande ungar?
Tåg som fastnar halvvägs eller blir inställda?
Fy fan, ta flyget eller bilen.

Haha. Bra spanat!!
För övrigt har du rätt. Inga normalt funtade föräldrar reser längre sträckor med sin barn. Outhärdligt.
Citera
Igår, 09:45
Medlem
Ta tåget till Paris måste vara höjden av efterblivenhet, hur många timmar tar en sådan resa?
Citera
Igår, 09:45
Medlem
Det riktiga tågluffa som man gjorde för 30-40år sen kommer aldrig tillbaka. När man oplanerat åkte från stad till stad nere i Europa. Ska du fixa hotell samma dag eller dagen innan kostar det en förmögenhet nu.
Citera
Igår, 10:14
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Ta tåget till Paris måste vara höjden av efterblivenhet, hur många timmar tar en sådan resa?

21-25 timmar Stockholm-Paris. De är nattåg , och man blir utkörd för tågbyte mitt i natten i Hamburg, eller köln . Ligger i en sex-bädd kupe´ som en inlagt sardin . folk snarkar och kupe´n luktar fotsvett , borstar tänderna i ett minimalt tvättrum med smutsig gulnad plastho och en kran som skvätter ut en minimal stråle som man behöver trycka en knapp var 5:e sekund för att hålla igång. Ingen bespisning, eller möjlighet till kafé . man kan inte ens stå i gången utanför kupe´n utan att man behöver trycka sig platt mot väggen för att släppa förbi andra . Tåget blev försenat i tyskland med 2 timmar. Vi bara stod still

ALDRIG MER - Säger jag. Never. Och för den "lyxen" betalade jag 2900 t/r

Jag var ute och tågluffade på somrarna 30 år sedan , det har jag också slutat med. Många tåg har ingen AC (bara snabbtåg har) så hela tåget blir en ugn på 40 grader lätt. Jag skulle definitivt avråda att ge sig ut med barn ut i europas extrema hetta just nu, kan mycket väl bli deras värsta upplevelse någonsin , bara att ta sig förbi Tyskland med försenade och fullpackade tåg i den där hettan är klaustrofobisk vidrigt
Senast redigerad av Upplyften Igår kl. 10:22.
Citera
Igår, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Det riktiga tågluffa som man gjorde för 30-40år sen kommer aldrig tillbaka. När man oplanerat åkte från stad till stad nere i Europa. Ska du fixa hotell samma dag eller dagen innan kostar det en förmögenhet nu.
Beror nog på att folk blivit mer bekväma jag också.
Var ute en del på 80talet(Altså 40år sen).
Man bestämde rutten efter behag, sov där man hittade plats bokade not hostel var 3e dag för att kunna dusha etc.
Genomförde även en bätluff i greklamd, samma där.
Nu saknas de enkla övernattningsställena då efterfrågan försvunnit.
Dagens europeiska umgdommar har fått det för belvämt.
Citera
Igår, 11:46
Medlem
nja tåget är väl mycket dyrare än att flyga
vem tar tåget ner till italien med 2-3 byten vad kan gå fel
gillar att åka tåg oftast är stationen mitt i staden
jag som bor i norrland ca 55 mil från stockholm tar det ca lika länge att att ta sig till arlanda om man
räknar med bussen ut till flyget ock så ska man nog vara på flygplatsen minst 30 min innan flyget går
har ca 300 meter från tågstationen så räcker om jag knallar hemifrån 10 min innan tåget går
har åkt mycket tåg i thailand väldigt billigt där
Citera
Igår, 11:58
Medlem
Jordgubbes avatar
"Som aldrig förr", är det ens sant? Små siffror kan skapa stora procentuella ökningar, utan att för den skull vara särskilt intressanta. Vad har siffrorna för tåg varit då, år för år?

"Samtidigt visar resebarometern att flyget fortfarande är det självklara valet, det utgör hela 60 procent av utlandsresorna, medan tåget utgör 6 procent", ur artikeln.
Citera
Igår, 15:41
Medlem
Onanikrems avatar
Tar bilen om jag skall någonstans, Tyskland funkar utmärkt. Längre söderut vill jag inte.
Skulle aldrig falla mig in att åka tåg i boskapsklass för att spara en femhundring eller två.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in