Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
21-25 timmar Stockholm-Paris. De är nattåg , och man blir utkörd för tågbyte mitt i natten i Hamburg, eller köln . Ligger i en sex-bädd kupe´ som en inlagt sardin . folk snarkar och kupe´n luktar fotsvett , borstar tänderna i ett minimalt tvättrum med smutsig gulnad plastho och en kran som skvätter ut en minimal stråle som man behöver trycka en knapp var 5:e sekund för att hålla igång. Ingen bespisning, eller möjlighet till kafé . man kan inte ens stå i gången utanför kupe´n utan att man behöver trycka sig platt mot väggen för att släppa förbi andra . Tåget blev försenat i tyskland med 2 timmar. Vi bara stod still
ALDRIG MER - Säger jag. Never. Och för den "lyxen" betalade jag 2900 t/r
Jag var ute och tågluffade på somrarna 30 år sedan , det har jag också slutat med. Många tåg har ingen AC (bara snabbtåg har) så hela tåget blir en ugn på 40 grader lätt. Jag skulle definitivt avråda att ge sig ut med barn ut i europas extrema hetta just nu, kan mycket väl bli deras värsta upplevelse någonsin , bara att ta sig förbi Tyskland med försenade och fullpackade tåg i den där hettan är klaustrofobisk vidrigt
Och är man dessutom kvinna tillkommer, utöver allt ovanstående, risken för våldtäkt och andra sexuella övergrepp när man ska sova tillsammans med främmande män.