2026-08-11, 11:12
Medlem
Hon har erkänt brottet.
Citera
2026-08-15, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa

Jag reagerar på att när det slogs hål på trådsanningen att mamman skulle ha befunnit sig på psyk, när hon enligt dokument satt på häkte (det finns tillgång till sjukvårdspersonal där också) så fortsätter användare som om trådsanningen ändå nog stämde. Litegrann iallafall. För man har bestämt sig för det. Nästan som om det ligger personlig prestige i det. Att ha rätt. Oavsett fakta.

Vilket dokument är det som beskriver det? Man kan ju vara häktat men samtidigt befinna sig på sjukhus.
Citera
2026-08-15, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll
Vilket dokument är det som beskriver det? Man kan ju vara häktat men samtidigt befinna sig på sjukhus.
Japp exakt.
Citera
2026-08-15, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskfjäll

Jag förstår vad du menar.

Samtlig korrespondens till kvinnan har sedan dag 1 gått till ett häkte. Det motsäger väl att hon kom till häkte först efter ca en vecka? Med den överbeläggning som råder är jag tveksam till att kvinnan hade ett tomt rum med tillhörande postbox i ca sex dygn medan hon i själva verket vistades på psyk från start.

Rätta mig gärna om det fungerar så på överfulla häkten. "Paxas" en häktescell och får stå oanvänd på obestämd tid?

Citat:
Ursprungligen postat av TornstromMy
Hon har erkänt brottet.

Har AS explicit erkänt brottsrubriceringen mord?
Citera
2026-08-15, 15:27
Medlem
Citat:

Samtlig korrespondens till kvinnan har sedan dag 1 gått till ett häkte. Det motsäger väl att hon kom till häkte först efter ca en vecka? Med den överbeläggning som råder är jag tveksam till att kvinnan hade ett tomt rum med tillhörande postbox i ca sex dygn medan hon i själva verket vistades på psyk från start.

Rätta mig gärna om det fungerar så på överfulla häkten. "Paxas" en häktescell och får stå oanvänd på obestämd tid?

Har AS explicit erkänt brottsrubriceringen mord?
Hon har erkänt brott, men vill att de ska rubriceras som barnadråp.
hon har alltså erkänt att hon dödat barnet.
Citera
2026-08-15, 20:23
Medlem
Citat:

Nej, det motsäger inte det, eftersom kriminalvården alltid har ansvaret för den frihetsberövade, bevakningen och korrespondensen, OAVSETT var den häktade befinner sig. Nej, de ändrar inte adressen tillfälligt till ett sjukhus bara för att en person behöver sjukvård. Vem tror du skulle granska dessa brev som ska granskas innan den häktade får det, sjukvårdspersonalen eller?? Är det restriktioner är det dessutom bara åklagaren som får granska.

Du skrev ju själv i början att MGM var i så dåligt skick både fysiskt och psykiskt att hon inte ens kunde delta på häktesförhandling via länk. Det finns absolut sjukvårdspersonal på ett häkte, men de ägnar sig inte åt avancerad fysisk OCH psykisk sjukvård, det borde även du förstå.

Å vad är det för rum med postbox du skriver om?
Citera
2026-08-20, 01:38
Medlem
Merwinnas avatar
Låter som förlossningspsykos. En läkare kan knappast vara i ett sådant "svårt trångmål" som det heter i lagen om barnadråp, att hon känner att hon inte har något annat val än att döda den nyfödda. Egentligen är ju INGEN det om de befinner sig legalt i Sverige, för då har de rätt till mycket hjälp från samhället, och som en sista utväg kan man alltid låta fosterhemsplacera barnet en tid, tills man kommer på fötter och kan ta det till sig. Eller adoptera bort det, då slipper man barnet för livet om det är så man känner.

Så jag gissar på förlossningspsykos, typ att hon har trott att det är en alien eller Antikrist som hon har fött.

Eller kanske ett hämndmotiv mot mannen? Ville han lämna henne för någon annan kvinna? Hade han varit otrogen? En del kvinnor blir så hatiskt svartsjuka att det till och med kan döda sitt eget barn för att hämnas på mannen i det läget - för att det är den största sorgen de kan åsamka honom. Tänk Medea.
Citera
2026-08-20, 05:22
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstankt-bebismordare-ar-lakare/

Citat:
En kvinna misstänks då ha försökt mörda sitt eget spädbarn, men en anhörig ska ha upptäckt vad som pågick, övermannat kvinnan och ringt polisen.

Bebisen fördes till sjukhus, men dog fyra dagar senare.

Inget nytt för tråden, men igår skrev Expressen om händelsen igen.
Citera
2026-08-20, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/misstankt-bebismordare-ar-lakare/

Inget nytt för tråden, men igår skrev Expressen om händelsen igen.
Pest eller kolera, alltså fängelse eller rättspsyk...
Kanske bättre adoptera i framtiden om hon tillfrisknar
Citera
2026-08-20, 08:43
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Pest eller kolera, alltså fängelse eller rättspsyk...
Kanske bättre adoptera i framtiden om hon tillfrisknar
Tillfrisknar ifrån mord alt. barnadråp ?
Vi får hoppas att de friserar clitoris på barnamördaren.

Finns väll inget "Tillbaka" ?
Citera
2026-08-20, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Låter som förlossningspsykos. En läkare kan knappast vara i ett sådant "svårt trångmål" som det heter i lagen om barnadråp, att hon känner att hon inte har något annat val än att döda den nyfödda. Egentligen är ju INGEN det om de befinner sig legalt i Sverige, för då har de rätt till mycket hjälp från samhället, och som en sista utväg kan man alltid låta fosterhemsplacera barnet en tid, tills man kommer på fötter och kan ta det till sig. Eller adoptera bort det, då slipper man barnet för livet om det är så man känner.

Så jag gissar på förlossningspsykos, typ att hon har trott att det är en alien eller Antikrist som hon har fött.

Eller kanske ett hämndmotiv mot mannen? Ville han lämna henne för någon annan kvinna? Hade han varit otrogen? En del kvinnor blir så hatiskt svartsjuka att det till och med kan döda sitt eget barn för att hämnas på mannen i det läget - för att det är den största sorgen de kan åsamka honom. Tänk Medea.
Utan att ha läst igenom hela tråden...
Barnet kanske var handikappat på något sätt.
Modern har ångrat sig efter födseln och tycker det vore bättre för både henne och barnet att det försvinner.
Citera
2026-08-20, 08:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Utan att ha läst igenom hela tråden...
Barnet kanske var handikappat på något sätt.
Modern har ångrat sig efter födseln och tycker det vore bättre för både henne och barnet att det försvinner.

Borde det inte ha framgått av rapporteringen nu? Men annars är det möjligt, det var ju en våg av mödrar som dödade sina spädbarn i Neurosedynkatastrofen. Om det är motivet kan jag lite förstå det, för då var det kanske bäst för barnet självt också (beroende på grad och art av handikapp, såklart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in