2026-07-13, 14:23
Medlem
Kan det stämma att 68% av alla killarna som mönstrade 2025 inte klarade antagningskraven? Eller tolkar jag informationen fel?

”Det totala antalet kvinnor i värnplikten har ökat, men eftersom antalet män ökar snabbare så är man ändå långt från att nå målet. Vid mönstringen 2025 skrevs 32 procent av de mönstrande männen in för värnplikt och 15 procent av de kvinnliga.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarsmakten-langt-fran-sitt-mal-om-kvinnor-i-lumpen

Hur har det sett ut historiskt? Och om jag tolkar siffrorna rätt, vad beror det på att så många killar inte klarar kraven?
Citera
2026-07-13, 14:27
Avslutad
Låter väldigt rimligt då samtliga blir säkerhetsprövade - Brottsregister / Mental hälsa / IQ.
Citera
2026-07-13, 14:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Det finns många som helt enkelt inte vill göra lumpen och de räknas väl då som att de misslyckats.
Vissa vill inte men blir ändå placerade då de passar väldigt bra in på specifika tjänster. Problemet är bara att vill man inte så kommer man heller inte göra det där lilla extra men saker och ting kan förändras och då har man rätt man på rätt plats.
Citera
2026-07-13, 14:40
Medlem
trickydicks avatar
Dom är väl allergiska och har olika diagnoser.
Citera
2026-07-13, 14:41
Medlem
Onanikrems avatar
Jag är för att alla gör lumpen, det är en lärorik tid där man lär sig mycket!
Men rent krasst sett tappar du ett år av ditt liv, du tappar ett års inkomst om du råkar ha eller kunna få jobb. Förstår att flera inte vill göra lumpen på de premisserna. Då gör man heller inte sitt bästa på mönstringen.

När jag var ung gjorde alla killar lumpen utom de det var allvarliga fel på, alltså såg arbetsgivarna gillande på att man gjort lumpen, så är det inte i dag efter decennier av "folk som inte gjort värnplikten"
Citera
2026-07-13, 14:51
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Jag är för att alla gör lumpen, det är en lärorik tid där man lär sig mycket!
Men rent krasst sett tappar du ett år av ditt liv, du tappar ett års inkomst om du råkar ha eller kunna få jobb. Förstår att flera inte vill göra lumpen på de premisserna. Då gör man heller inte sitt bästa på mönstringen.

När jag var ung gjorde alla killar lumpen utom de det var allvarliga fel på, alltså såg arbetsgivarna gillande på att man gjort lumpen, så är det inte i dag efter decennier av "folk som inte gjort värnplikten"

Om jag skulle anställa och valet stod mellan två unga grabbar, ena hade gjort lumpen men int den andra så skulle jag ta lumparen. Dels för han har passerat mösntringskontoretes kontroller och sedan för han lärt sig ta ansvar och arbeta i grupp, samt bädda sängen.
Citera
2026-07-13, 14:54
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gum69mo
Kan det stämma att 68% av alla killarna som mönstrade 2025 inte klarade antagningskraven? Eller tolkar jag informationen fel?

”Det totala antalet kvinnor i värnplikten har ökat, men eftersom antalet män ökar snabbare så är man ändå långt från att nå målet. Vid mönstringen 2025 skrevs 32 procent av de mönstrande männen in för värnplikt och 15 procent av de kvinnliga.”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/forsvarsmakten-langt-fran-sitt-mal-om-kvinnor-i-lumpen

Hur har det sett ut historiskt? Och om jag tolkar siffrorna rätt, vad beror det på att så många killar inte klarar kraven?
"Skrevs in" - det förutsätter väl också att de kan skrivas in någonstans. Att det finns vakanta platser som förutsätter lokaler, utrustning, befäl, osv. De hinner väl inte med att bygga ut i den takt som var målet.
Citera
2026-07-13, 14:54
Medlem
Kan det vara mer eller mindre medvetet?
Citera
2026-07-13, 14:56
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Om jag skulle anställa och valet stod mellan två unga grabbar, ena hade gjort lumpen men int den andra så skulle jag ta lumparen. Dels för han har passerat mösntringskontoretes kontroller och sedan för han lärt sig ta ansvar och arbeta i grupp, samt bädda sängen.
Skulle jag också resonera, men jag är old school. Många av dagens arbetsgivare är från årskullarna som inte gjort lumpen och då spelar sånt ingen roll för dem.
Citera
2026-07-13, 15:09
Medlem
What ? På den gamla goda tiden var man tvungen om man inte var halvidiot, dom som vägrade hamnade på Azkaban.
Citera
2026-07-13, 15:14
Medlem
Det är inte så att de misslyckas men det fanns helt enkelt bättre sökande till platserna helt enkelt. Alla kan inte komma in.
Citera
2026-07-13, 15:27
Avstängd
Grontarskonts avatar
Mmm för fick alla män förutom de halta och lyta göra lumpen. Visst kan det skett en viss försämring av urvalet men tror inte att det spelar någon stor roll!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in