2026-07-13, 16:55
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Lund har precis som Göteborg en social dialekt. Inte en geografisk. Är de enda dialekterna som är det på rak arm.

Gissar att man skall låta som om man har studerat i Lund. KAn ofta säga vem som läst i lund om någon pratar i radion.
Kan stämma, Lund år sååå fantastiskt för en Lundabo. Självklart måste det framgå i dialekten

Lundaskämt: Vilka städer ligger längst från varann på jorden? Malmö och Lund. För man måste åka jorden runt åt andra hållet.

Om man frågar en Lundabo vad han tycker om Malmö så är ett vanligt svar "Jag har aldrig varit i Malmö". Malmö ligger 15 minuter bort.

Om Lund och Malmö slogs ihop till en stad skulle den heta Lund och Malmödelen som är 3 gånger större kallas Rosengård.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-07-13 kl. 16:58.
Citera
2026-07-13, 19:04
Medlem
Skånskan har diftonger (dubbelvokaler) o även triftonger, tex mor uttalas miour samt att det avslutas med ett tungrotsärr.

Det finns även toner typ tex kinesiska, thai mm, tex du ser en man som springer till bussen o han hinner precis med, det blir: Han hann han.

Mkt svårt att höra för de som inte har toner i sitt språk/dialekt.

Därför har en skåning fördel vid språkinlärning då de har alla ljud som finns med ett undantag: klickljuden hos vissa stammar i Afrika.
Citera
2026-07-13, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nja, jag kan imitera rikssvenska, stockholmska, norrländska, småländska, göteborgska, etc. Sen även specifika karaktärer som "soldat Raskens", Åsa-nisse etc. Sen hur bra det vet jag inte, men en gång trodde en person på en röstchatt (eller något) jag var från Stockholm när jag talade stockholmska...

Men jag tror faktiskt att folk i Skåne överlag är bättre på att tala rikssvenska/Stockholmska än tvärtom. Och det beror ju i så fall på att skåningar hört en hel del rikssvenska/Stockholmska på TV. Folk i Stockholm och övriga landet har inte hört motsvarande mycket skånska...

Rikssvenska och stockholmska är ej samma sak.

Stockholmska är så som Mona Sahlin pratar och är en försvinnande dialekt.
Citera
2026-07-13, 20:01
Medlem
rosalinjenhotwaryas avatar
Jag skulle säga att Lundensiskan är ganska lätthärmad men det är ju också knappt skånska, skulle jag ge mig på att härma hur dom snackar i höör eller trellehulla hade det nog mest blivit skämmigt.

Allt Gott
Citera
2026-07-13, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Rikssvenska och Stockholmska är inte samma sak, rikssvenska är just bristen på dialekt om du kollar noga! Tar någon från t ex Huskvarna och någon från Öland så är det knappast samma dialekt men de talar småländska!
Ja jisses, bara inom någon mil i Stockholm kan dialekten skilja en del. Tänk nordligaste vs sydligaste Sthlm.

Alla våra lite mer extrema dialekter är nog svår för den som inte är uppväxt där. Finns många former av lokal bondska i vårt avlånga land.
Citera
2026-07-13, 21:00
Medlem
Facades avatar
Verkligen inte.
Pitebondska ligger nog högt upp i toppen om vi inte ska ta in samiska språken/svenska med samiska uttryck som talas i byarna där uppe.
Citera
2026-07-13, 22:07
Medlem
Foliekavajs avatar
Dorsin gör danska rätt bra, nästan skånska.
Citera
2026-07-13, 22:12
Medlem
Citat:
Ja, för skådespelare som inte är skåningar såklart och varför tror jag det? Därför att nästan alla skådespelare som vanligtvis talar "rikssvenska" eller stockholmska som kan tala övertygande skånska, har kommit eller kommer ursprungligen från Skåne.

Minns att Björn Kjellman talade övertygande skånska i en serie för längesen, och kollade upp var han kommer ifrån. Han är född i Skåne...

Så detta gäller nästan alltid... Minns den killen från Grotesco skulle spela "skånsk politiker" eller något. Han är ju bra på att imitera riktiga politiker, men har för mig att han i den rollen som "skåning" inte lät övertygande.

Enda undantaget bland skådespelare med detta så vitt jag vet, är Robert Gustafsson. Han har imiterat vissa skåningar övertygande som den där trädgårdsmästaren. Och han kunde sjunga som Peps Persson... Men det är förvisso en skillnad på att göra en specifik imitation och generellt tala med en dialekt.

Så är skånska verkligen den svåraste dialekten för skådespelare som inte är skåningar att göra på film? Och vad beror det i så fall på? Kan överlag bara folk födda i Skåne, tala övertygande skånska i filmer och tv-serier?

Vad tror och tycker ni?

Det beror naturligtvis på varifrån du kommer. Kommer du från Småland, Halland eller Blekinge är det inte särskilt svårt att imitera skånska trovärdigt. Pratar du rikssvenska eller Stockholmska är det naturligtvis mycket svårare.
Citera
2026-07-13, 23:56
Medlem
Anybodykillers avatar
Kalmar dialekten är svår för man går lätt över i skånska eller småländska.

Men jag tycker Östgötska och Gotländska är svårast för allt låter så felbetonat och satsmelodin är helt åt skogen.
Citera
Igår, 05:31
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ja, för skådespelare som inte är skåningar såklart och varför tror jag det? Därför att nästan alla skådespelare som vanligtvis talar "rikssvenska" eller stockholmska som kan tala övertygande skånska, har kommit eller kommer ursprungligen från Skåne.

Minns att Björn Kjellman talade övertygande skånska i en serie för längesen, och kollade upp var han kommer ifrån. Han är född i Skåne...

Så detta gäller nästan alltid... Minns den killen från Grotesco skulle spela "skånsk politiker" eller något. Han är ju bra på att imitera riktiga politiker, men har för mig att han i den rollen som "skåning" inte lät övertygande.

Enda undantaget bland skådespelare med detta så vitt jag vet, är Robert Gustafsson. Han har imiterat vissa skåningar övertygande som den där trädgårdsmästaren. Och han kunde sjunga som Peps Persson... Men det är förvisso en skillnad på att göra en specifik imitation och generellt tala med en dialekt.

Så är skånska verkligen den svåraste dialekten för skådespelare som inte är skåningar att göra på film? Och vad beror det i så fall på? Kan överlag bara folk födda i Skåne, tala övertygande skånska i filmer och tv-serier?

Vad tror och tycker ni?
Robert, ja han är bra rolig och talangfull.

Dom andra som inte klarar av det är väl inte lika talangfulla och innehar inte lika stor inlevelse i sina roller så som herr R har. Kanske att dom kan fuska med att svälja frukostgröten halvt och sen testa att prata, kan ju gå lättare då och låta nåt liknande 🤔
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in