Igår, 11:15
Medlem
Ja, för skådespelare som inte är skåningar såklart och varför tror jag det? Därför att nästan alla skådespelare som vanligtvis talar "rikssvenska" eller stockholmska som kan tala övertygande skånska, har kommit eller kommer ursprungligen från Skåne.

Minns att Björn Kjellman talade övertygande skånska i en serie för längesen, och kollade upp var han kommer ifrån. Han är född i Skåne...

Så detta gäller nästan alltid... Minns den killen från Grotesco skulle spela "skånsk politiker" eller något. Han är ju bra på att imitera riktiga politiker, men har för mig att han i den rollen som "skåning" inte lät övertygande.

Enda undantaget bland skådespelare med detta så vitt jag vet, är Robert Gustafsson. Han har imiterat vissa skåningar övertygande som den där trädgårdsmästaren. Och han kunde sjunga som Peps Persson... Men det är förvisso en skillnad på att göra en specifik imitation och generellt tala med en dialekt.

Så är skånska verkligen den svåraste dialekten för skådespelare som inte är skåningar att göra på film? Och vad beror det i så fall på? Kan överlag bara folk födda i Skåne, tala övertygande skånska i filmer och tv-serier?

Vad tror och tycker ni?
Citera
Igår, 11:20
Medlem
Pusts avatar
Det är nog överlag väldigt svårt att kunna imitera en dialekt perfekt. Peter Sellers hade denna talang som nästan sågs som en superkraft.
Citera
Igår, 11:30
Medlem
Fantens avatar
Alltså... Det är ju rätt stor skillnad på dom olika skånska dialekterna. Man pratar liksom inte likadant i Höör, Klippan eller Kristianstad. Vissa är lättare än andra.
Citera
Igår, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det är nog överlag väldigt svårt att kunna imitera en dialekt perfekt. Peter Sellers hade denna talang som nästan sågs som en superkraft.

Nja, jag kan imitera rikssvenska, stockholmska, norrländska, småländska, göteborgska, etc. Sen även specifika karaktärer som "soldat Raskens", Åsa-nisse etc. Sen hur bra det vet jag inte, men en gång trodde en person på en röstchatt (eller något) jag var från Stockholm när jag talade stockholmska...

Men jag tror faktiskt att folk i Skåne överlag är bättre på att tala rikssvenska/Stockholmska än tvärtom. Och det beror ju i så fall på att skåningar hört en hel del rikssvenska/Stockholmska på TV. Folk i Stockholm och övriga landet har inte hört motsvarande mycket skånska...
Citera
Igår, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Alltså... Det är ju rätt stor skillnad på dom olika skånska dialekterna. Man pratar liksom inte likadant i Höör, Klippan eller Kristianstad. Vissa är lättare än andra.

Det stämmer i för sig. Jag tror att många i Malmö inte kan tala med Kristianstads-dialekt...

Men om någon spelar "skåning" i en serie, att kunna göra någon sorts hyfsat övertygande skånsk dialekt.

Vissa verkar tro att skånska låter som småländska eller nåt...
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det stämmer i för sig. Jag tror att många i Malmö inte kan tala med Kristianstads-dialekt...

Men om någon spelar "skåning" i en serie, att kunna göra någon sorts hyfsat övertygande skånsk dialekt.

Vissa verkar tro att skånska låter som småländska eller nåt...
Smaulännska låter för fan inte alls som skånska. Sagt av någon som har bott i Blekinge rätt länge. Det låter för övrigt inte heller som skånska.
Citera
Igår, 11:58
Medlem
Min erfarenhet är att gotländska är den svåraste dialekten att göra övertygande.
Citera
Igår, 12:00
Medlem
Pusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nja, jag kan imitera rikssvenska, stockholmska, norrländska, småländska, göteborgska, etc. Sen även specifika karaktärer som "soldat Raskens", Åsa-nisse etc. Sen hur bra det vet jag inte, men en gång trodde en person på en röstchatt (eller något) jag var från Stockholm när jag talade stockholmska...

Men jag tror faktiskt att folk i Skåne överlag är bättre på att tala rikssvenska/Stockholmska än tvärtom. Och det beror ju i så fall på att skåningar hört en hel del rikssvenska/Stockholmska på TV. Folk i Stockholm och övriga landet har inte hört motsvarande mycket skånska...

Det brukar vara enkelt att framstå som en infödd när man talar i kortare format, men de flesta avslöjar sig ju mer de pratar.
Citera
Igår, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Smaulännska låter för fan inte alls som skånska. Sagt av någon som har bott i Blekinge rätt länge. Det låter för övrigt inte heller som skånska.

Det har du helt rätt i men jag menade att vissa stockholmska etc skådespelare som försöker tala skånska, ibland får det att låta mer som småländska eller något. Det lät i varje fall i vissa filmer och serier inte som övertygande skånska...

Dialekt i Blekinge påminner väl mer om skånska än vissa andra dialekter, men som du skriver, låter det inte som skånska...
Citera
Igår, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Min erfarenhet är att gotländska är den svåraste dialekten att göra övertygande.

Kan vara så men den är mindre förekommande i filmer och serier om inte skådespelaren råkar vara från Gotland eller om det utspelar sig där...
Citera
Igår, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pust
Det brukar vara enkelt att framstå som en infödd när man talar i kortare format, men de flesta avslöjar sig ju mer de pratar.

Visst, att säga någon kort mening t.ex. en skådespelare tränat på är kanske lättare.
Citera
Igår, 12:15
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Rikssvenska och Stockholmska är inte samma sak, rikssvenska är just bristen på dialekt om du kollar noga! Tar någon från t ex Huskvarna och någon från Öland så är det knappast samma dialekt men de talar småländska!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in